Ja dat klopt dat je lijnen slap hangen, dat is bijvoorbeeld bij de Crossbow ook het geval. Dat komt door het 2:1 pulley systeem op de bar. Dat zorgt ervoor dat je de bar niet ver op- en neer hoeft te bewegen om veel power of depower uit je kite te halen.
Zodra je op vaarsnelheid bent kun je het beste je bar iets van je af duwen (de bar gaat eigenlijk vanzelf een beetje van je af staan). Zodat de hoek van wind-inval in je kite optimaal is, dat zorgt voor de beste performance. In het geval van de Contra goede lichtweer eigenschappen.
Met de bar dus iets van je af staande als je op vaarsnelheid bent kun je, nagelang de wind varieert (vlagerige wind), extra poweren of juist depoweren. Dat alles zonder de bar ver op- en neer te hoeven bewegen. Dat geeft een ''smoother ride'' dan meeste andere kites.
Feit is wel dat een stuurlijn gespannen moet zijn wil je je kite ermee kunnen sturen. Daarom moet je wel je bar wat verder aantrekken dan je bij een 1:1 kite of C-kite zou moeten doen. Maar dat heb je eigenlijk nauwelijks in de gaten, zeker niet als je de kite gewend bent.
Ik zou ook eens de verschillende knoopjes op de pigtails gaan proberen bij je Contra. En kijk het eerste knoopje (minste power) niet over het oog, want naar mijn weten is dat een afstelling die verrassend goed zou kunnen werken.
Have Fun!
| ||||||||||
|
|