tip gevraagd

spoelie

Geen avatar

Berichten: 17
Mei 09, 2008, 18:10:19
edit2Rapporteer  
Aangezien ik nog een beginner ben kite ik altijd in ondiep water, maar nu was ik laatst op Terschelling en wilde ik dit ook proberen. Mijn kite stortte echter neer en ik kreeg hem niet meer omhoog. Ik heb een 4-lijns c-kite (naish aero 2). De kite werd helemaal in elkaar gefrommeld door de golven. Dit is een aantal keer gebeurd. Alleen kreeg ik hem dus niet meer opgelaten. Weet iemand hoe ik dit anders aan kan pakken dat ik hem wel weer kan opstarten? Ik ga binnenkort op vakantie naar Brazilie dus het zal wel fijn zijn als dit zou lukken. Of is het gewoon geen fijne kite om op zee mee te kiten?
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #1 Mei 09, 2008, 18:16:38
edit2Rapporteer  
Leuke naam "spoelie" mbt je probleem.
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #2 Mei 09, 2008, 18:20:49
edit2Rapporteer  
het is idd een wat oudere kite waar relaunch even wat moeilijker is.

mocht je nogsteeds in ondiep water kiten is het makkelijk, ben je in dieper water word het moeilijker maar zeker niet onmogelijk.

als de kite recht voor je op het water licht op zijn LE (leading edge) zwem/ loop er dan snel 4/5m naartoe. je zal zien als er geen spannin meer op de lijnen zit (alleen als je het goed doet) dat de kite om zal vallen op zijn rug. ligt de kite op zijn rug probeer dan snel naar bv de rechter kant te zwemmen en trek ook je rechter stuurlijn aan (die zal op dit moment aan de linker kant zitten voor het oog) dan pakt 1 wingtip van je kite wind en zal hij langzaam naar de rand van het windvenster gaan. is hij (bijna) bij de rand van het windvenster dan kan je meer krachtzetten op de lijn en zal hij rustig om hoog vliegen.

oefen die eerst zo veel mogelijk in ondiep water. het is is een moeilijke truck die oefening vergt.

WAARSCHUWING: als je naar je kite toe loopt op zwemt houd dan je lijnen altijd goed in de gaten dat je er niet doorheen zwemt aangezien je dan enorm grote kans hebt dat ze om je armen, benen of zelfs je nek komen. dit is levensgevaarlijk.

verder succes en laat even de volgende keer met wind weten of het is gelukt.
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #3 Mei 09, 2008, 18:26:06
edit2Rapporteer  
Als je nog niet zo heel veel ervaring hebt is het misschien verstandiger om op zoek te gaan naar een iets nieuwere kite die in ieder geval over 5 lijnen beschikt. Herstarten wordt dan een stuk eenvoudiger. Ook het safety-systeem van zo'n kite is stukken beter.
Je loopt dan echter nog steeds het risico dat je kite door de golven in elkaar wordt gefrommeld. Om dit tegen te gaan is het belangrijk dat je je kite altijd knetterhard oppompt zodat de vorm beter behouden blijft.

Succes
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #4 Mei 09, 2008, 18:26:50
edit2Rapporteer  
Destijds werd de Aero2 als ideale beginners vlieger genoemd en geroemd ( in 2003 dus). But, heden ten dage is deze wel wat verouderd.
De stabiliteit van de nieuwere vliegers is vele malen beter. Deze zullen dus minder in het water komen.
Groter probleem hier is dat je kite geen 5e lijn heeft. Dit maakt herstarten namelijk simpeler en (belangrijker in golven) sneller.  Dit kan je voor niet te veel geld op je kites laten fixen. En zal je echt helpen in het leerproces. Op het forum zijn de nodige adressen wel te vinden ( ff zoeken op ‘5th’ en ’zelfbouw’).

Verschillende vliegers winnen ook aanmerkelijk aan stabiliteit met een (goed afgestelde) 5e lijn. Weet niet hoe groot het effect op de Aero2 is/was, miss kan een voormalig gebruiker hier wat over zeggen.
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #5 Mei 09, 2008, 18:46:28
edit2Rapporteer  
Noordzee op Terschelling is ook geen beginners spot.
Goed hard oppompen en s oefenen in ondiep water met er naar toe zwemmen ipv er naar toe te lopen.
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #6 Mei 09, 2008, 18:58:25
edit2Rapporteer  
gasten hij vraag toch niet of z'n kite wel goed is maar hoe hij  hem moet herstarten, dat als hij een nieuwere kite koopt dat het waarschijnlijk beter gaat kan hij ook nog wel bedenken
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #7 Mei 09, 2008, 19:01:13
edit2Rapporteer  
zouw er een 5e lijn op maken.. scheelt een hele hoop ge-eikel.  ken wel meer mensen die dat doen met een aero II. 
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #8 Mei 09, 2008, 19:31:24
edit2Rapporteer  
@michiel
Ik meen te lezen dat ie 'm op vlak water wél omhoog krijgt, maar dat golven water in de kite... euh... roet in het eten gooien.
Ik reageer meer op het feit dat ie de kite mee wil nemen naar Brazilie.
In 2003 zou ik met beperkte skills gewoon de golven niet ingaan, ivm de 4lijnen.

Als je dat wel doet acht ik een 5e lijn van levensbelang. vandaar.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #9 Mei 09, 2008, 21:20:14
edit2Rapporteer  
ik heb ook een aero II gehad. Ik heb hem vlug van de hand gedaan want de relaunch vond ik altijd tricky.

Koop een meer recentere kite: scheelt een hoop gestress en verhoogt de fun....

Frank77

Berichten: 690
Antwoord #10 Mei 10, 2008, 02:30:17
edit2Rapporteer  
ja niet gaan kloten met oud materiaal. Het verhoogd de kans op blesures aanzienlijk.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #11 Mei 10, 2008, 04:38:00
edit2Rapporteer  
Ik zou ook echt niet moeilijk gaan doen en gewoon een nieuwe kite kopen! Ga je veel meer plezier van hebben, zeker als je er mee op vakantie wil!
Rev.Jeff

Berichten: 47
Antwoord #12 Mei 10, 2008, 13:22:37
edit2Rapporteer  
Ik zou ook echt niet moeilijk gaan doen en gewoon een nieuwe kite kopen!

jah joh niet zo moeilijk doen. gewoon ff paar pleuros neergooien en een nieuwe kopen. kost toch nix.
spoelie

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #13 Mei 11, 2008, 17:41:08
edit2Rapporteer  
Iedereen bedankt voor de reacties. De beschrijving van jou Michiel is erg bruikbaar voor me. Vreemd trouwens dat de meningen zo verdeeld zijn. De 1 zegt een 5e lijn erop monteren, terwijl de ander zegt niet doen. Ik heb een 9m2 ozone instinct en een 14m2 naish aero 2. Misschien dat ik voor die aero 2 inderdaad ook nog wel een andere kite koop, maar ik twijfel nog wel om er gewoon een 5e lijn op te zetten. Weet iemand nog een goede kite voor weinig?
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #14 Mei 11, 2008, 22:24:27
edit2Rapporteer  
Ja, beetje kort door de bocht van mij..maar wel op ervaring gebaseerd...ik had ook AeroII's, dan wel met 5e lijn. Dan zijn ze wel redelijk te herstarten, maar blijft een klus. Vergeet ook niet dat je 14 best een grote kite is waardoor het er niet makkelijker op wordt...zeker als er wat minder wind staat (en juist dan pak je de 14).
Dus als je echt wil doorgaan met de kitesport, investeer dan nu gewoon in een goede kite.
Je hebt al een 9, dus als je er een BOW/SLE bijneemt van 12, dan zit je vrij goed (hangt wel ff af van je gewicht enzo).

Succes en alvast veel plezier op vakantie.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.