weer een kiter ver afgedreven op Autostrand Oostvoorne 21 mei

Le Ber

Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #25 Mei 23, 2008, 15:27:24
edit2Rapporteer  
@Rocket_man: Scholen die er les staan te geven .... hoewel ik goed snap dat die er ook van balen, ik mag aannemen dat het niet hun leerlingen zijn die onveilig gedrag vertonen, maar juist degenen die geen les hebben genomen van een kiteschool.

Het probleem is denk ik dat mensen zichzelf overschatten, ze zien vliegers in de lucht (van scholen) en gaan gewoon kiten. Je moet jezelf gewoon continue inhouden. Ik kan bijv. al redelijk goed naar rechts varen (ben ervaren snowboardleraar en goofy stanced... het voelt gewoon beter Tongue), maar juist naar het strand is voor mij moeilijk met Oost, ik ben me hiervan bewust, dus extra oppassen en ondanks dat je lekker vaart toch stoppen na metertje of 150 en oefenen oefenen oefenen naar links (is sowieso beter, altijd je slechte dingen oefenen toch ? Smiley ).
Le Ber

Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #26 Mei 23, 2008, 15:39:31
edit2Rapporteer  
@El Rudo: Het schort nou juist aan het inschatten van gevaar. Een wandelaar kan dat niet, ik ook niet (behalve dan dat je niet ver van het strand kan kiten met oost), dat kunnen alleen ervaren kiters die de spot kennen denk ik. Daarom ga ik liever op Oostvoorne tussen de les gevende instructeurs staan met Oost dan dat ik naar bijv. vrouwenpolder rij (hoewel daar vast ervaren kiters zullen zijn morgen). Ik vind het den ook super als ik tips krijg of op gevaar gewezen word toffe scene Smiley
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #27 Mei 23, 2008, 15:43:23
edit2Rapporteer  
Echt Oost is toch wel een afrader op de playa, er moet flink N in zitten, richting sideshore.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #28 Mei 23, 2008, 19:32:31
edit2Rapporteer  
Le Ber, die scholen weten wel wat ze doen, ook al is het voor de cursisten echt geen goede introductie van de sport. Maar de meesten zullen dat toch niet eens doorhebben omdat dit de eerste kennismaking met de sport is. En bij hun moet er geld verdient worden dus daarom geven ze les met Oost.

Buiten dat je af kunt drijven en je materiaal verliezen op Autoplaya met Oost zijn de condities ook zo barslecht vanwege de vlagerige wind (die komt over land en is daardoor erg verstoord door allerlei objecten. Weet dat een object van 10m hoog op honderd meter afstand nog ernstige verstoring kan veroorzaken.

Met andere woorden, de wind is zo slecht dat zelfs ervaren kiters grote moeite zullen hebben om daar te kunnen varen. Doe dit jezelf niet aan, met voorop je veiligheid en die van anderen.

Rij gewoon naar Vrouwenpolder, een stuk veiliger.
rocket man

Antwoord #29 Mei 23, 2008, 19:42:07
edit2Rapporteer  
@ Le Ber, eens met EL Rudo voor je "guts" om hier open in de discussie te gaan.

@ El Rudo+Le Ber

Het "Dilemma" wil ik ff een beetje uitspitten: Als de wind goed staat op A'playa zijn er inderdaad  veel kiters, ervaren en beginners. Als er iets wordt opgemerkt dan wordt er geholpen, zij het door aanspreken, of als je in het diepe ligt dat er iemand langs komt varen en hulp aanbiedt, of dat beginners direkt met vragen om advies of hulp op je af komen (vaak genoeg iemand geholpen). Ook is het zo als er bv een dikke bui aankomt, wat dus duidelijk een gevaar kan betekenen, die een beginner verkeerd zou kunnen inschatten, dat hij of van het water gehaald wordt of als ie net wil gaan hem daarvan afgeraden wordt. Soms merken ze het ook vanzelf als ze konstateren, dat er niemand meer op het water is. Bij goede wind heb je dus een soort zelfsturend systeem wat erg goed werkt en velen een veilig gevoel geeft. Ik ben er heilg van overtuigt dat dit al menig ongeluk of ander ongemak heeft doen voorkomen.

Met b.v. oostenwind is er minder zelfsturing omdat veel ervaren kiters bij voorbaat weg blijven. Inderdaad zijn er de beginners en scholen, en sommige beginners denken heus wel: er zijn kites in de lucht, dus er kan gekite worden. Ze zien niet het verschil of het om een school gaat o.d. en zien ze misschien ook niet het gevaar, wat er dan weer toe kan leiden zoals jongstleden, dat er boardjes of kiters afdrijven. En ook wat El Rudo zegt, de scholen liggen dusdanig ver uitelkaar dat er weinig sprake van sociale kontrole is. A'play ligt tevens dusdanig ver weg, dat er amper kontrole van anderen is. Als ik bv in Noordwijk op de boulevard sta heb ik direkt overzicht wat er op zee gebeurd en zou in aktie kunnen treden als er iets mis is op zee. Dit is op A'playa minder het geval, en bij o-wind zal er ook niemand op de Slufter zijn, die iemand, die hulpeloos tussen de zandbanken drijft zou kunnen helpen.

Michiel.
Moderator

Antwoord #30 Mei 23, 2008, 19:57:03
edit2Rapporteer  
Het ontbreken van veel vooral goede kiters wanneer er gevoelsmatig genoeg wind staat is in de zomer, en zeker in het weekend al een indicatie dat er al iets niet klopt.

De scholen geven geen goed voorbeeld door er wel te gaan lessen, maar ik kan me best voorstellen dat ze geld willen verdienen. En zover ik weet wordt er ook netjes bijgezegd dat dit een gevaarlijke windrichting is om zelf in te gaan oefenen. Tevens is daar nog nooit iets mis gegaan met de scholen op playa met Oost. Ze nemen geen risico.
rocket man

Antwoord #31 Mei 23, 2008, 20:37:18
edit2Rapporteer  
Hoe weet een beginner, die misschien voor de eerste keer naar a'playa gaat of er (veel) goede kiters ontbreken? Ik denk ook niet dat het gevaar bij de scholen ligt, die weten waar ze het over hebben en vertellen het er ook bij, dat oostenwind niet goed is. Het ligt'm in de beginners die het gevaar niet (kunnen) zien. K'weet nog precies in "good old times" toen a'playa nog echt voor de autos was, dat ik daar met minder goede windrichtingen (danwel niet oostenwind) naartoe ging omdat ik niet beter wist. Vandaag ga ik alleen als er een mooie zw staat, die zelfs de sluffies met hoogwater laat komen.

helium

Antwoord #32 Mei 23, 2008, 21:56:27
edit2Rapporteer  
Waarom geven kitescholen les wanneer de omstandigheden niet kloppen??
Er moet toch geld verdient worden he loser

Michiel.
Moderator

Antwoord #33 Mei 23, 2008, 22:50:37
edit2Rapporteer  

Dat is een discussie die al eerder gevoerd is hier op kitehigh. Ik was er in het begin fel op tegen. Maar na met een maat van me gesproken te hebben die al jaren lesgeeft daar, heb ik het enigzins genuanceerd. Nog steeds vind ik het niet goed, maar ze doen er alles aan om het veilig te houden (want geld moet idd. verdient worden Roll Eyes)

Rocket man heeft wel een beetje gelijk dat er een soort beginners is die de gevaren niet kennen. Die lezen ook niet het boekje die bij de kite zit, of kopen het tweedehands zonder boekje erbij. Uberhaupt verdiepen ze zich niet heel erg in de sport Undecided

Hoe ver moet je gaan om mensen voor te lichten? Bord plaatsen op de stranden?  Ik kan me in Amerika herinerren dat ik zoiets eens heb zien staan. Ik vind het ver gaan, maar een ander en beter alternatief kan ik me niet bedenken Undecided
Jeromez

Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #34 Mei 24, 2008, 01:08:57
edit2Rapporteer  
Ik wil ook erg graag kiten, maar met aflandige wind ga ik zeer zeker niet op zee.
diederik

Antwoord #35 Mei 24, 2008, 02:20:16
edit2Rapporteer  
Le ber, respect dat je je laat horen (en dat je nadenkt) toch ben ik van mening dat een kiteschool jou niet gaat helpen als je in gevaar komt. Je brengt diegene die jou gaat helpen ook (ongewilt) in gevaar en das juist niet de bedoeling. Ik ga zelf ook geen mensen helpen als er het risico in zit dat ik zelf in gevaar kom. Heb in het verleden vaak de KNRM gebelt voor afdrijvers...heb besloten daar nu mee te stoppen.

Je hebt je leven in eigen hand, en ik ga niet zeggen dat je met aflandige wind niet op de autoplaya kan kiten. Het is zelfs een relatief veilige spot voor de echte junks onder ons. Je moet er dan alleen zeker van zijn dat je het 'kan', je jezelf goed kent, de spot en (on)dieptes goed kent, onder de kant blijft varen enz enz enz.

Kan je niet goed hoogte lopen, ben je bginner en heb je weinig inschattingsvermogen/kennis van de spot enz enz enz GA DAN NIET 
Jelle

Antwoord #36 Mei 24, 2008, 03:06:10
edit2Rapporteer  

Ja, en er hangt ook een wachtlijst van enthousiastelingen aan de lijn. En je wilt gewoon werken. Het is niet alleen geld, daarvoor kan je ook wat anders doen.
(Niet dat ik aflandig lesgeef - vlagerig - maar als er genoeg ondiepe ruimte is kan het wel)
Dutchy

Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #37 Mei 25, 2008, 23:59:04
edit2Rapporteer  
ik was de 21e ook op het autostrand en was er om 18:30 en net bezig met mn kite aan het oppompen toen er indd een kiter langs kwam lopen met alleen zn board.het bleek dat deze jongen volgens mij al een ervaren kiter ...te ver uit de kust was en teruggehaald werd door de reddingsbrigade,volgens een andere kiter had hij een waarschuwing gehad omdat dit zijn 2e keer was ,het bleek al eens op scheveningen gebeurd te zijn.......
Ik kreeg dit bericht door met het verzoek het hier te posten:

Een vermoedelijk beginnend kitesurfer krijgt z'n kite niet meer omhoog ter hoogte van zandbanken voor de slufter (!), 2-3 km van het strand.
Vermoedelijk is deze naar de kant gezwommen.

Meer weet ik er niet van, maar daar wordt het niet minder STOM van.

Ik zeg het nog maar een keertje:

ListenToMe overschat jezelf niet, en onderschat de omstandigheden ook niet. Je bent maar een mensje met een plankje, wat touwen en wat doek. Als alles goed zit en  je kite staat in de lucht: Kitesurfer. In alle andere gevallen: Drenkeling

We hebben op het gebied van ernstige ongelukken vooralsnog een rustig jaar, en dat willen we zo houden!!!!!!
cyberric

Antwoord #38 Mei 26, 2008, 01:29:25
edit2Rapporteer  
ik was de 21e ook op het autostrand en was er om 18:30 en net bezig met mn kite aan het oppompen toen er indd een kiter langs kwam lopen met alleen zn board.het bleek dat deze jongen volgens mij al een ervaren kiter ...te ver uit de kust was en teruggehaald werd door de reddingsbrigade,volgens een andere kiter had hij een waarschuwing gehad omdat dit zijn 2e keer was ,het bleek al eens op scheveningen gebeurd te zijn.......
Ik kreeg dit bericht door met het verzoek het hier te posten:

Een vermoedelijk beginnend kitesurfer krijgt z'n kite niet meer omhoog ter hoogte van zandbanken voor de slufter (!), 2-3 km van het strand.
Vermoedelijk is deze naar de kant gezwommen.

Meer weet ik er niet van, maar daar wordt het niet minder STOM van.

Ik zeg het nog maar een keertje:

ListenToMe overschat jezelf niet, en onderschat de omstandigheden ook niet. Je bent maar een mensje met een plankje, wat touwen en wat doek. Als alles goed zit en  je kite staat in de lucht: Kitesurfer. In alle andere gevallen: Drenkeling

We hebben op het gebied van ernstige ongelukken vooralsnog een rustig jaar, en dat willen we zo houden!!!!!!

dat klopt dutchy dat verhaal heb ik ook die avond van hem gehoord is dus wel een ervaren kiter
Sad
Michiel.
Moderator

Antwoord #39 Mei 26, 2008, 02:51:36
edit2Rapporteer  
Maar niet in staat om in te schatten dat hij niet meer terug kon komen, dus ik twijfel sterk aan zijn ervarenheid ThumpDown

Dat je bijvoorbeeld leuke tricks kunt wil niet zeggen dat je ook een ervaren kiter bent. In tegendeel, controle over je materiaal, maar ook zelfkennis en de omstandigheden goed kunnen inschatten maken je tot een ervaren kiter.

Zo'n waarschuwing doet ons allen geen goed, zeker zo'n tweede waarschuwing. Als dat te vaak voor gaat komen hebben we gelijk weer een stempel op ons staan, wat het openhouden van de spots geen goed doet Undecided
En het lijkt (komt ook door Oost in de windrichting de laatste tijd) de afgelopen tijd weer flink raak te zijn met afdrijven, boardjes verliezen e.d. ThumpDown
Micky

Antwoord #40 Mei 26, 2008, 06:40:33
edit2Rapporteer  
Ben nou toch wel heel beniewd naar het verhaal van deze "ervaren" kiter....  Tongue loser

Kom maar hoor...........
KiteDemon

Antwoord #41 Mei 26, 2008, 19:14:03
edit2Rapporteer  
Een ervaren kiter weet de risico´s, en kan voor zichzelf wel bepalen hoe ver hij kan gaan.
Een ervaren kiter weet ook dat offshore richting altijd vlagerig is en dus het risico om net niet terug te kunnen komen heel groot is omdat ik met vlagferigheid dan ook vooral windgaten bedoel.....dus geen hoogte kunnen maken. Risico dat de kite uit de lucht komt zetten is ook groter met windgaten. Het risico dat je de kite niet gelijk gestart krijgt betekent ook dat je meer downwind, dus verder van het veilige strand komt te liggen.
Ook al zou dat allemaal gebeuren, dan kan je nog altijd je kite dissen om het vege lijf te redden en zonder kite terug te zwemmen......als je niet al te ver uit de kust ligt.
M.a.w. een ervaren kiter zal in het ergste geval een offer moeten brengen in vorm van een niet goedkoop stukje doek. Zodra je zelf toch in gevaar komt.....ben je nog niet ervaren genoeg maar zal dat waarschijnlijk wel zijn na een dergelijke ervaring.

Maar face it dudes, offshore is natuurlijk kansloos @ playa en Sluf.
Het is natuurlijk allemaal een kwestie van logisch nadenken en je koppie gebruiken en daar hoef je eigenlijk helemaal geen ervaring voor te hebben. Dat kan je allemaal van te voren wel verzinnen.

El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #42 Mei 26, 2008, 23:04:26
edit2Rapporteer  
ik schrijf "vermoedelijk beginnend", m.i. op het gebied van veiligheid in ieder geval beginnend. Anders laat je het niet zover komen.

Maar hoe dan ook, er zullen een paar details niet zijn beschreven en ik heb het, zoals in de aanhef duidelijk gesteld, op verzoek van iemand geplaatst.
Mijn motivatie om het op deze manier te omschrijven is om beginners wederom, herhaaldelijk, opnieuw, weer en voor de zoveelste keer op de risico's van het kiten met aflandige wind op deze spot te wijzen.
Als ik zo kijk wie er online zijn, nu bijvoorbeeld 453 gasten en 43 leden, waarbij ik er van uitgaan dat de gasten voor een groot deel geïnteresseerden en beginners zijn, dan zie ik dat dit een prima platform is om deze boodschap over te brengen.

De kiter waar het over gaat hoeft zich van mij helemaal niet te melden om alle details te herkauwen. Hij zal het vast niet leuk vinden dat er hier en daar pittig over hem geoordeeld wordt, maar ik kan daar niet mee zitten. Ik weet niet wie het is, en wellicht staat hij volgende keer m'n kite op te laten of breng ik zijn boardje dichterbij na een crash.
Dit is niet op de man bedoeld, het belang is duidelijk, ik citeer je even Fer:
"Maar face it dudes, offshore is natuurlijk kansloos @ playa en Sluf."
Hoort zegt het voort!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.