Van Oostvoorne naar Scheveningen/Noordwijk

snah.siub

Juni 23, 2008, 00:07:56
edit2Rapporteer  
Samen met vriendin kunnen we nu een beetje rakjes varen en de bochtjes lukten zelfs ook al af en toe. Echt helemaal happy feelin' vanochtend  Joepie

Maaar, het is wel steeds een klein uur rijden en dan nog een heel stukje lopen naar het Autostrand Oostvoorne. We wonen zelf in Voorburg/Den Haag en da's natuurlijk 15 minuutjes en je zit op het strand.

Nu heb ik wel op zee in Brazilie gevaren en dat ging op zich wel ok, maar dat is warm, constante wind etc en genoeg hulp.

Hoe is die switch naar een Scheveningen of Noordwijk? Ik zie mezelf al km's de zee in drijven met een zeilig "Halloooo?"  loser

Alle tips zijn welkom  Grin
Jeromez

Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #1 Juni 23, 2008, 00:31:54
edit2Rapporteer  
Met deze wind ben je er zo Grin
spruce

Antwoord #2 Juni 23, 2008, 00:34:41
edit2Rapporteer  
hi, ik begin ook steeds meer mijn rakjes te varen, maar zou je aanraden om er mee op te passen om te snel al over te stappen naar scheveningen.
Zelf woon ik zeer dicht tegen het kijkduinstrand en kon als beginner 1 keer niet de verleiding weerstaan om het te proberen. En dat heb ik geweten! T.o.v. autostrand waar ik normaal altijd heen ga, vond ik kijkduin best risicovol voor mij. Mensen op het strand, strekdammetjes, sterkere stroming enz.
Ik zelf ga nog steeds naar autostrand en neem pas de stap naar kijkduin als ik goed kan hoogte lopen enz. En dan nog draag ik nog steeds een zwemvest.
JorritPi

Antwoord #3 Juni 23, 2008, 00:35:03
edit2Rapporteer  
Scheveningen is druk, er liggen strek dammetjes waar je overheen gesleurd kan worden als het fout gaat, bij veel wind hoge golven en heftige branding en er staat vaak een sterke stroming. Kortom Scheveningen is best te doen maar je moet al wel wat ervaring hebben en op zijn minst jezelf kunnen redden in noodsituaties. En als ik jou zo hoor dan zou ik als ik jullie was inderdaad nog even wachten met Scheveningen of Noordwijk.
rocket man

Antwoord #4 Juni 23, 2008, 00:57:59
edit2Rapporteer  
De overstap naar zee is behoorlijk. Het grootste probleem is door de branding te komen. Tevens moet je snel kunnen starten in vrij ondiep water. Water start wordt bemoeilijkt door de golven en die zijn er altijd als je goeie wind hebt. Ben zelf ook maar weer twee keer naar playa geweest, omdat ik op zee ge-etter had. Tevens is er stroming. Dit moet je in de gaten houden ivm met hoogte lopen. Het beste om te gaan is als het tij keert dan is geen stroming.Voor de rest geld: opkomend water stroming richting noorden (werkt dus averechts met zw wind), afgaand water stroming richting zuiden (kompensatie met zw wind).
snah.siub

Antwoord #5 Juni 23, 2008, 01:27:27
edit2Rapporteer  
Dat is alvast duidelijk. Ik wilde ook niet meteen gaan hoor, ben even wat meningen aan het peilen hoe en wat. In Brasil was er ook een behoorlijke stroming en als je dan ligt met je boardje aan je voeten en je denkt .. laat ik me eens omdraaien en proestend door een golf heen komen is ook niet alles Maar het was wel sort of te doen.

Ik heb met lessen wel zelfredding etc gehad, maar dan nog wil ik eerst wat meer zelfvertrouwen en vooral m'n bochtjes goed kunnen en goed kunnen hoogtelopen ook inderdaad!

Tnx alvast!
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Juni 23, 2008, 04:10:28
edit2Rapporteer  
Hans, er zijn op Oostvoorne vaak ook gevorderde kiters te vinden van veel verder dan Voorburg, soms ook uit de regio Leiden etc. Het is een unieke spot, veilig, ruim, vlak water en ondiep om zorgeloos van alles en nog wat uit te proberen. Zee en branding zijn tof maar je moet echt flink zelfverzekerd zijn, ik denk (afhankelijk van je leercurve) 1 a 2 jaar kiten. De slufter is een mooie overstap, hoewel nu wel erg druk.
sthijs

Geen avatar

Antwoord #7 Juni 23, 2008, 06:52:04
edit2Rapporteer  
kijkduin staat meer stroming dan scheveningen doordat er op scheveningen een havenhoofd is die de stroming meer 'breekt' dan op kijkduin, hier zijn de strekdammen langer dan in scheveningen.
maar kijkduin is veel rustiger en een goeie sfeer!
Maar de overstap is flink inderdaad, op oostvoorne kan je lekker volgas lange afstanden maken maar dat is op zee wel minder.
Zorg ervoor dat de afstand van jou en het land niet zo ver is dat je het niet kan zwemmen (op zee).
Eerst vertrouwd raken met oostvoorne en dan pas de zee op, slufter is een leuke midden moot...
Het belangrijkste is dat je zelfverzekerd aan het varen bent!
Frank77

Antwoord #8 Juni 24, 2008, 01:19:35
edit2Rapporteer  
opkomend water stroming richting noorden (werkt dus averechts met zw wind), afgaand water stroming richting zuiden (kompensatie met zw wind).

een NV : noorden stroming met vloed ;-)

De overstap is groot, en branding is het moeiljkste. Begin op een dag met Zuid west of NoordNoordoosten wind (sideshore). Dan zijn de golven relatief klein op scheef. Begin met golven/branding tot maximaal 1m hoog. alles daarboven ga je niet redden.
Begin echt niet met een west/noordwesten wind. De bakken zijn dan 1,5 a 2m. Dat ga je niet leuk vinden en nooit redden.

Katwijk, Noordwijk, wassenaar vind ik betere plekken om te beginnen. Je hebt daar voor zover ik weet geen strekdammen, havenhoofd, pier etc. Lukt dat allemaal, kom dan naar scheef.

Bodydraggen, waterstarten, kite relaunch van het water en dat alles in diep water zijn een must voordat je op zee kunt varen. Succes.

Dus aub ga niet de eerste keer in de branding opscheef varen. Daarnaast is het op scheef in de zomer druk, dus weinig ruimte.

snah.siub

Antwoord #9 Juni 25, 2008, 02:17:33
edit2Rapporteer  
Noordwijk moet ik inderdaad eens gaan kijken, is het duidelijk daar waar je wel en niet mag kiten?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.