Vraag voor de Flysurfer kenners

kitelady
Gast
Juni 24, 2008, 20:55:36
edit2Rapporteer  
Toen ik dit weekend mijn Psycho² 17 opliet kwam de wind ineens heel snel en hard op.
Voor niemand in gevaar te brengen, vooral mezelf, kon ik niets anders doen dan mijn veiligheid te trekken.
Hier komt dan de vraag:

Toen de kite naar beneden viel, nog enkel op de safetyline, vulde deze zich opnieuw vol lucht en ging volledig in het windvenster op het strand rechtop staan.  Huh

Deze had nog héél véél kracht en ik kon deze dan ook bijna niet houden zelfs op veiligheid.

Wat kan hiervoor de reden zijn, oplossingen? Dit is niet echt een aangenaam gevoel.

(HJ) MINI-ME

Antwoord #1 Juni 24, 2008, 20:57:46
edit2Rapporteer  
Damn... dit weekeinde een Psycho 17m2 oplaten  Shocked
kitelady
Gast
Antwoord #2 Juni 24, 2008, 21:03:23
edit2Rapporteer  
Voor er hier een volledige lijst van reacties komt over te grote vliegers en veiligheid.

Toen ik hem zondagmorgen bij ons in België wou oplaten, stond er op dat moment maximum 3BF.

binnen de 15 à 20 min ging dit echter in stijgende lijn omhoog waardoor de kite te groot werd.

Heb hem dan ook direct weer naar beneden gelaten. Weet zelf ook wel hoe gevaarlijk deze situaties kunnen zijn.

Mijn vraag is alleen waarom de kite nog volle kracht krijgt na trekken van de veiligheid
Joy.H

Antwoord #3 Juni 24, 2008, 21:17:59
edit2Rapporteer  
dit is de oude safety nog deze gooit de kite op de achterlijnen vol op de rem he?
ik heb deze safety ook gehad op beide speed's en bij mij trok ik de safety draaide de kite zich in de powerzone om en bleef daar onderste boven staan en bleef als een idioot mij vooruit trekken terwijl ik niet meer bij de bar kon komen.....
doordat dit steeds gebeurde durfde ik op een gegeven moment niet meer de safety te gebruiken en extra risico te lopen wanneer hij eigenlijk wel nodig was....
dit is dus goed gegaan totdat ik met de 7m2 een keer in een windvlaag meegesleurd werd maar niks kon doen want ja had geen zin om als een idioot achter zo'n ding aan te schieten (overigens bij flyboarden gebeurd) toen kon ik hem vol depoweren en doen wat ik wou meegesleurd werd ik toch....
uiteindelijk kwam er een buggyer aanrennen die vroeg wof hij mij vast moest houden of de kite landen... ik zei land de kite maar want als er een nog hardere windvlaag komt klapt hij misschien in en ben ik weg....
stuur de kite dus naar het einde van het windvester nog 3 meter boven de grond, klapt me die kite opeens in en schiet als ene idioot weer rechtomhoog vol door het windvenster.
ik werd toen zo idioot hard afgeschoten dat ik horizontaal door de lucht vloog en uiteindelijk met mijn lichaam op het asfalt klapte (had gelukkig een helm op Shocked) toen sprong die buggyer op mij en zijn we zelfs na de safety getrokken die kite achterna gesleept totdat hij in een boom tot stilstand kwam (schade vrij).
helaas kon ik niet zeggen dat ik zelf schade vrij was want door de klap op het asfalt had ik mijn handen openliggen, mijn been openliggen en het ergste en engste nog er was een deel van mijn gezichtsveld weggevallen voor een tijdje  en had maar aan 1 kant hoofdpijn van het gezicht.....gelukkig trok dit later allemaal weg en ben ik er goed vanaf gekomen dankzij een vriend die me goed geholpen heeft (nick nogmaals bedankt ThumpsUp Wink)
ik heb toen enorm getwijfeld of ik niet op bow's zou gaan overstappen (want je moet kunne vertrouwen op je safety vind ik) en tegelijkertijd heb ik een mailtje naar FS gestuurd om te vragen of zij me niet tegenmoet wouden komen door mij korting te geven op het 5 de lijn systeem (weer 100 euro, want had het systeem net op mijn 13 gezet) van FS (wat overigens perfect werkt ThumpsUp).
ik werd toen erg goed geholpen en heb de nieuwe safety er direkt opgezet en nu vaar ik een stuk zelf verzekerder.

het rare was dat dit bij mijn 7 en 13 gebeurde en dit kon geen toeval zijn want beide hebben ze een verschillende toming.....
de conclusie is dus dat je die 5 de lijn erop moet zetten of beter kan kijken voor een andere kite. Wink
want niemand kon mij vertellen hoe ik dit gebeuren van de oude safety kon veranderen.
jeroen90

Antwoord #4 Juni 24, 2008, 21:18:22
edit2Rapporteer  
als je bij een oudere flysurfer de safety trekt blijft hij wat kracht hebben. Om deze kracht helemaal te lozen moet je aan een stuurlijn trekken zodat de kite als een vlag op het land gaat liggen dan heeft die geen kracht meer.
Joy.H

Antwoord #5 Juni 24, 2008, 21:20:11
edit2Rapporteer  
doe je niet wanneer er veel spanning op de lijnen staat want dan gaat de kite loopen.....daarbij kom je waarschijnlijk niet meer bij je bar nadat je hem op de safety hebt gegooid loser
jeroen90

Antwoord #6 Juni 24, 2008, 21:25:39
edit2Rapporteer  
ik had een paar  jaar geleden een flysurfer spirit. Daarbij lukte dat.
Joy.H

Antwoord #7 Juni 24, 2008, 21:28:00
edit2Rapporteer  
vloog de bar dan niet een gedeelte van je weg wanneer je de safety trok? want dan kom je nog moeilijk aan de bar...
en om nou een stuurlijn te gaan vastpakken bij veel wind en je trekt hem net niet genoeg aan en het ding gaat loopen als een gek... nee dankje Tongue schater misschien werkte het bij de spirit wel maar bij de FS speed en p2  zeker geen aanrader.
Henning

Antwoord #8 Juni 24, 2008, 21:42:30
edit2Rapporteer  
@ Kitelady:"

Aangezien je al enige tijd met je PychoII's bezig bent neem ik aan hoe je saftey werkt.
De saftey wordt ervoor dat je kite gaat backstallen en dus op zijn TE neerkomt en wanneer je de bar weer zou inhalen hij gelijk meer opstijgt.

Eigenlijk creeër je hiermee een windscherm, een flink windscherm met je 17m2 PsychoII.
En dat wil idd wel trekken.

Om dit te voorkomen moet je zoals jeroen90 zegt 1 stuurlijn intrekken, zodat de kite gaat vlaggen, er zal nog steeds een restkracht overblijven (het blijft een flinke lap stof die wind vangt) maar al significat minder dan wanneer je de kite enkel op z;n saftey gooit.

Dit heet het PullStop-systeem:

http://www.flysurfer.com/Downloads/172/

(Kopje 3.1 Pagina 12)

Dat was de oplossing geweest voor je voorval.

Verder heb ik geen idee over je gewicht etc. maar een PII17 is (zoals je zelf waarschijnlijk wel weet) een enorm krachtige kite die je niet in instabiel weer moet gaan oplaten. Weer dat voorspeld was...

@ Joy: This idd vrij lastig, zeker met dit formaat kite. Een 5th line is een oplossing, maar dan moet deze wel custom made gemaakt worden. (FS levert van huis uit geen 5Th voor de PsychoII's)

boi reuter

Geen avatar

Antwoord #9 Juni 24, 2008, 21:46:02
edit2Rapporteer  
koop gewoon normaale kite's! Grin
Henning

Antwoord #10 Juni 24, 2008, 21:57:20
edit2Rapporteer  
Ik zie niks abnormaals aan een FS... what;s the prob  Smiley
Joy.H

Antwoord #11 Juni 24, 2008, 22:07:36
edit2Rapporteer  
@ henning:
dacht al dat ze die er nog niet voor gemaakt hadden, maar is dat niet te doen denk je met een safety van bijvoorbeeld een speed 17.
zit dat pull and stop gebeuren op elke FS kite want mij lijkt het nammelijk niet heel veilig aangezien dat wanneer je de lijn niet ver genoeg aantrekt de kite alleen maar zal gaan loopen (zeker een 17m2) want er blijft wel een groot deel van de kite in het windvenster staan en om nou die hele lijn met je blote handen naar binnen te gaan halen over de lengte van de kite Wink Roll Eyes
boi reuter

Geen avatar

Antwoord #12 Juni 24, 2008, 22:46:45
edit2Rapporteer  
dude chill was met een grappige achtergrond bedoeld hoor iedereen heeft toch andere kite relaxe InLove InLove InLove
Morres

Antwoord #13 Juni 24, 2008, 23:57:33
edit2Rapporteer  
@henning&JoyFS speed.

Notice the smilie? Sarcasm anyone......

Hoop dat jullie volgende keer ook zo reageren(alleen dan omgekeerd) als er weer eens een Foil-extremist post...
Nu weer on-topic ajb

Or Willis will fuck you op Grin loser
Joy.H

Antwoord #14 Juni 25, 2008, 01:27:20
edit2Rapporteer  
@henning&JoyFS speed.

Notice the smilie? Sarcasm anyone......

Hoop dat jullie volgende keer ook zo reageren(alleen dan omgekeerd) als er weer eens een Foil-extremist post...
Nu weer on-topic ajb

Or Willis will fuck you op Grin loser

hahaha morres als iemand hier foils helemaal gaat promoten ben ik ook kritisch check maar bij dat topic toen van limbosurf hij is heel erg positief (ik ook) over foils maar toch hebben ze weer nadelen die een tubekite niet heeft en dan zou je soms willen dat je toch een tubekite gekocht had. schater loser Grin Tongue

@boi reuter:
sorry, had ik verkeerd begrepen omdat er veel mensen zijn die denken dat foils kompleet niks zijn zonder enige ervaring ermee te hebben gehad...natuurlijk zijn er ook mensen die er wel ervaring mee hebben maarja dan is het gewoon een persoonlijke voorkeur.
en wat vooral bij mij van toepassing is de omgeving waar ik kite ThumpsUp Tongue
Henning

Antwoord #15 Juni 25, 2008, 01:55:58
edit2Rapporteer  
@ henning:
dacht al dat ze die er nog niet voor gemaakt hadden, maar is dat niet te doen denk je met een safety van bijvoorbeeld een speed 17.
zit dat pull and stop gebeuren op elke FS kite want mij lijkt het nammelijk niet heel veilig aangezien dat wanneer je de lijn niet ver genoeg aantrekt de kite alleen maar zal gaan loopen (zeker een 17m2) want er blijft wel een groot deel van de kite in het windvenster staan en om nou die hele lijn met je blote handen naar binnen te gaan halen over de lengte van de kite Wink Roll Eyes

Je zult zelf aan de hobby-bob moeten, maar de maten zijn wel @ inet te vinden. Van de Titan tot de introductie van de FDS / FLS kon je elke FS laten flaggen door een stuurlijn binnen te halen en het is idd met de grote maten niet ideaal. FLS is een soortgelijk iets aan de PullStop maar dan op een frontline. en FDS flagt @ de 5th line...

@ Morres: Je kent me wel langer als gister Wink Ik chill hem hier knijterhard! Grin
Ocean-Limbo

Antwoord #16 Juni 25, 2008, 02:56:06
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal

Daar ben ik (beter laat dan nooit)

Lieve kitelady,

mijn 1e gedachte: bij zo 'n mooie naam hoort ook een pracht van een vrouw.
mijn 2e gedachte: wat doet zo'n bloedmooie vrouw met een Flysurfer maatje 17?
mijn 3e gedachte: en al helemaal als er een zeer vlagerige wind staat met minimaal 18 knopen?

alle wijsheid wat jouw probleem betreft, is deskundig uitgelegd door Henning, Jeroen90 en Joy. (Btw Joy,hoelang bij jij donderdag jl. nog doorgegaan met je rakjes?).

Nu weer terug bij jou kitelady:
Bij een vrouw van jouw klasse past meer een Pulse II 7m en 10m.
Met deze vliegers sta je bijna altijd op het water; ze zijn snel, vriendelijk in gebruik en hebben een toppie safety!

YeSS YeSS
kitelady
Gast
Antwoord #17 Juni 25, 2008, 15:54:57
edit2Rapporteer  
allereerst bedankt voor alle snelle reacties. Ik geef toe, was slecht idee om de 17 op te laten maar ik heb snel genoeg kunnen reageren om erger te voorkomen, zal me geen 2x gebeuren.

Ik heb momenteel een 10 en een 17 en heb deze beide zeker al kunnen gebruiken.

Mijn vorige vakantie op de Dominicaanse heb ik zelfs meer met de 17 dan met de 10 gevlogen.
Vind dus zelf niet dat hij té groot is. is gewoon een aanpassing tov de 10. Maar heb er zelfs mee gesprongen zonder problemen.

Ik vlieg momenteel met Psycho² omdat ik deze voor een hele mooie prijs heb kunnen kopen en niet zomaar budget heb om steeds nieuwe kites aan te schaffen.

Ben overgeschakeld van C-kite naar Foil omdat ik een beter gevoel heb als ik met FS vlieg. Maar dit is mijn mening en geen kritiek op andere kites.
naishdude
Gast
Antwoord #18 Juni 25, 2008, 19:38:08
edit2Rapporteer  
vraagje,
hebben de Speed² 15 dezelfde safety als de pulse² of hebben zij nog de safety waar jullie daarnet met kitelady hebben over gesproken? ?
Thx
Frank
Flyingtrunkie

Antwoord #19 Juni 25, 2008, 20:10:58
edit2Rapporteer  
vraagje,
hebben de Speed² 15 dezelfde safety als de pulse² of hebben zij nog de safety waar jullie daarnet met kitelady hebben over gesproken? ?
Thx
Frank
sinds de pulse1 (pulse1, psycho3, speed2, pulse2) zijn ze over gegaan naar Full Depower Safetyline (FDS, 5de lijn) of FrontLineSafety (FLS)
De restpull is erg laag bij deze safetysystemen.

Het oude systeem 'vol in backstall'
je kunt je voorstellen dat daar nog wel wat restpull in zit zo'n kite op z'n kont:

http://nl.youtube.com/watch?v=5liu6TfrV3o&feature=related

Demootje FLS bij Speed 2:

http://nl.youtube.com/watch?v=cFWWXuYLpJo

FDS bij Psycho3:

http://nl.youtube.com/watch?v=O2wKqxeHD1c

naishdude
Gast
Antwoord #20 Juni 25, 2008, 21:03:01
edit2Rapporteer  
Ok thx...is duidelijk, de ² series, met fls, waaien dus gewoon op één kant uit, ze flapperen nog wel wat na , zonder veel restpull, die andere, tja is wel degelijk minder betrouwbaar, wegens vol in het windvenster te liggen, nu kan ik ook begrijpen wat kitelady heeft meegemaakt, zeker met die aanwakkerende wind van Zondag!!
thx
Frank
WaZuP

Antwoord #21 Juni 28, 2008, 01:30:04
edit2Rapporteer  
jij weegt denk ik niet zoveel, en een 17m foil kite heeft nou eenmaal zoveel doek wat weerstand kan creeren met de wind dat je zoals nu dus zag zelf teveel trekt dan verantwoord is.

dus de vraag is goed of je deze kite nog wel vaak moet gebruiken of goed nadenken over wat het weer kan gaan doen
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.