Optimale lengte lijnen

dmartino

Berichten: 66
Augustus 19, 2008, 11:47:47
edit2Rapporteer  
Wat heeft jouw voorkeur: 16, 20, 24 of 27 meter lijnen?

Ik heb een SB3 met de standaard 24 meter lijnen. Nu heb ik nog een tweetal 27 meter lijnen liggen, en ik wel daar een reserve setje van maken door er 2 lijnen bij te kopen. Omdat ik toch moet gaan sleeven, heb ik de keuze betreffende de lengte. Bijv de 2008 Thrusters worden geleverd met 20 meter lijnen en zijn voorzien van 4m2 extra extensions. Zo iets zou ik ook kunnen maken, maar ik weet niet welk nut het dient. Kan ik met mijn SB3 12 met 20 meter lijnen een hogere windkracht aan? En hoeveel zou het dan kunnen schelen?

Hier enkele meningen van anderen:
"Zelf heb ik de Rhino 6 maar een keer op 20 meter lijnen geprobeerd, maar 20 meter vind ik iets te kort. Op 20 meter lijnen moet je bijna altijd overpowered varen en heb je geen marge voor fouten. Aan de andere kant kan je je kite dus wel langer houden op 20 meter lijnen. Het loopen gaat wel ziek snel trouwens! Maar voor de niet-pkra surfers zijn 27meter lijnen perfect." (van Kitehigh)

Korte lijnen of kleine kite? ‘Korte lijnen. Ik hou ervan om mijn kite dichtbij te hebben, je voelt de kite goed aan op die manier. Misschien dat ik met mijn korte lijnen wat minder goed op kan kruisen en de kite bij moves soms wat sneller neergaat. Volgens mij heb je wat minder hangtime en als je een move doet moet je hem echt goed uitvoeren, anders gaat de kite al meteen weer de andere kant op. Je moet heel precies sturen, het is heel reactief. Maar als je een move goed doet, ziet het er meteen mooier uit. De kite staat dichtbij, visueel is het veel mooier, dat werkt ook veel beter voor foto’s. Je ziet de rider en de kite staat er vlak boven. Wat dat betreft, vind ik korte lijnen veel stijlvoller. 25 Of 16 meter, dat is nogal een verschil! Alle North riders varen met van die lange lijnen. 27 Meter, dat is erg lang, zeker voor 6 meter kites! Dan zie je zo’n vliegertje aan het eind van een stel lijnen van 27 meter, haha!’’(uit een interview)

Heb je wel eens een andere lijnlengte gevaren en wat zijn jouw bevindingen?
spoetnik

Berichten: 762
Antwoord #1 Augustus 19, 2008, 11:56:13
edit2Rapporteer  
Bij mijn Royal Era's zitten 20 meter lijnen, met 5 meter extensions.
De grote maat (12 meter) vaar ik op 20+5 = 25 meter. Gebruik ik meestal bij wat minder wind.

De kleinere maten (10 en 8 meter) vaar ik op 20 meter lijnen. Kan je lekker snel overal in je venster je kite sturen. Low-end gaat wel omlaag, en het is wat lastiger om druk in je kite te houden, omdat deze sneller door het venster heen is gevlogen.

Dus mijn mening, voor de kleinere maatjes korte lijne, voor grote maten, lange lijnen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Augustus 19, 2008, 13:14:44
edit2Rapporteer  
De lijnlengte is per merk en type anders. Zo varen de 2007 en 2008 north kites standaard op 25m. Tevens was een 20m set standaard leverbaar.

Hoe korter hoe sneller en directer de kite reageert op je stuurbewegingen. Tevens verklein je het low-end en krijg je iets meer high-end erbij (zoals je zelf al ervaren hebt)

Ik wel weleens met 20m lijnen gevaren en dat gaat best goed, lekker direct. Alleen springen vergt dan een iets andere timing en je komt ietsje minder hoog. Het iets mindere low-end heft zichzelf ook praktisch op omdat de kite makkelijker en sneller te sturen is (sinussen)
andy
Moderator

Berichten: 1904
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #3 Augustus 19, 2008, 13:29:00
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een poos met 21m lijnen gevaren, wat ik zelf ook nog een nadeel vond is dat je minder lekker vaart met vlagerige wind. Je komt dan vaak net wat power te kort om tussen de vlagen door goed te kunnen varen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.