Wimt

|
Ik vond die topic laatst wel goed, over `het aanknopen van 1 v.d. depowerlijnen om de kite totaal te depoweren.
Heb ik ook gemaakt op mijn 5de lijn, maar dit dus i.v.m New-school. Ik wil nml. wel wat meer depower na een mislukte New-school. Dus wil ik dat er een stukje 5de lijn wordt aangetrokken, wanneer ik in een unhooked situatie loslaat, maar geen volledige depower (wanneer de 5de lijn compleet wordt aangetrokken), of weinig depower (wanneer ik, zoals tot nu, de leash inhaak in de chicken loop).
Ik haak dus in op de 5delijn, en deze lijn kan, zoals nu ingesteld, 40 cm inkorten. Hoeveel cm beter, is moet ik nog testen. Ik kan dat makkelijk verstellen, door de lus van de depower, die inhaakt in de 5de lijn. Ik blijf echter ook ingehaakt in de 5de lijn, via dat 2de haakje op de foto. Mocht de kracht te groot worden, dan wil ik nml. dat het lijntje dat de 5delijn 40 cm inkort, knapt ( de kracht van dit lijntje wordt beperkt d.m.v. een knoopje bij het haakje (dit geeft een trekkrachtbeperking van dit lijntje van 270 kg naar 100 kg, is ideaal denk ik), zodat de normale 5de lijn-functie nog intact is.
Dit 2 trappen-systeem is ook mogelijk met het wat op het topic was beschreven. Alleen zinvol dus, als je New-school wilt proberen.
Sorry, merk nu dat foto`s er niet zijn, volgt nog.
Nu wel foto`s; eerste foto; zie je de 2 lijnen die van het midden van het stangetje af, lopen naar de spijkerbroek. Het dunnere touwtjw is die lijn met een lengte van 40 cm van knoop naar de aanslag (stangetje). Dit lijntje loopt door naar de ring die bij de chickeloop zit.
Op de 2de foto zie je het ringetje, met het lijntje, met, vlak bij dat ringetje, een knoop in de lijn, om de trekkracht te beperken.
Op de derde foto bedacht ik me, dat ik die 40 cm nog wel zal moeten aanpassen, moet de praktijk en de windkracht uitmaken. Vandaar dat ik een lus in dat lijntje had gemaakt. De knoopkracht zal hiet veel minder zijn, dus zal het lijntje hiet niet breken, maar bij de ring, zodat ik na een breuk, het lijntje weer makkelijk kan vastknopen. In de dikkere (depower)lijn, heb ik dus een makkelijke lus gemaakt, gelijk zo 1 die je maakt om de vlieger vast te maken. Deze kun je dus ook makkelijk verschuiven, voor meer of minder lengte. l Oostenwind is zeer standvastig, dus zo kan het wel minstens een maand blijven, dit voorjaar zelfs anderhalve maand, met toe gelukkig wel meer wind.
|