new-style; les 1

Wimt

Berichten: 2498
September 25, 2008, 19:23:32
edit2Rapporteer  
De eenvoudigste handlepass;

Deze trick heb ik van de perfecte DVD; Progression for professionals, en met deze text, krijg ik de beelden weer voor mijn ogen, en ben je je nog iets bewuster, wat te doen.

 `It`s all in the mind’, zei een bekende duitse psycholoog, ben zijn naam effe kwijt. Dus als je op weg bent naar je kitespot, kun je d.m.v. deze text, jezelf nog wat extra voorbereiden.

Hier komt dus de raily to blind (heelside landen), en raily to blind met een airpass. Deze laatste is aangegeven tussen deze tekens; [ ]. Wat tussen deze tekens staat, moet je dus effe achterwege laten voor de simpelere raily to blind, waarbij je dus de handlepass doet, wanneer je land.

Kite laag, zodat je horizontaal wordt getrokken, en je zodoende beter kunt pasen, indien je de bar dan wel naar de voorste heup brengt.  Dit naar de heup brengen, behoeft zeer zeker niet
volledig te zijn, een zekere beweging naar de heup toe, is genoeg.

Maar eerst zeer scherp aankanten, met flink holle rug, en dus, zoals hiervoor aangegeven, flink horizontaal achter de kite aangaan. Want, als je flink achter de kite aanvliegt, zoals op deze manier aangegeven, dan verliest de kite veel kracht, en kun je dus makkelijker pasen.

Kijk waar je wilt landen, hoofd dus naar beneden, [breng je bar naar je voorste heup, en als dit goed gelukt is, dan komt er een dood moment, zodat je de achterste hand los kunt doen van de bar en deze hand breng je naar onder/achterkant van je rug], hoofd en schouders naar beneden, buig je benen, zodat het board dichter bij je komt, en je dan ook beter je heupen kunt draaien, draaien om het board weer recht onder je te krijgen (en nogmaals; dit lukt beter, als je naar beneden kijkt). Zogauw je board onder je komt, maak de heupdraaiing compleet, zodat je lichaam rechtop komt, recht boven je board. Je kunt je lichaam recht boven je board krijgen, als je de heupdraaiing afremt door middel van het rechtstrekken van je benen. Geef nog een laatste draai aan het board, zodat het board de rest van de 90 graden maakt, en zo mooi recht achter de kite aangaat, en er dus weing kracht nog in de kite is, omdat je perfect voor de wind
gaat.

Want, als je te weing hebt gedraaid, zit de kite nog achter je rug dus, en trekt die kite je dus van je plank. Dit komt erg vaak voor. Dus; zorg voor de finale 90 graden draaiing, dan heb je weinig kitekracht. En weing kitekracht, betekent makkelijk pasen.  Schouders naar beneden.

Tijdens het landen, buig je door je benen, om de klap op te vangen, en 60 % van je gewicht komt op je achterste been, niet meer, anders schiet je board onder je weg. Dus houdt je lichaam laag en goed gebalanceerd boven je board, zodat je ook zonder kitekracht nog perfect verder kunt surfen. En, zoals ik net aangaf; er zal weinig kitekracht zijn, omdat je achter de kite aan stuurt, en voor de wind dus. Dus weinig kitekracht.

Omdat je schouders dan ook naar beneden gaan, komt automatisch ook de bar laag bij je heup, en kun je makkelijker pasen, zonder dat je al meteen met volledig uitgetrokken armen zit. Je hebt zo dus meer tijd om te pasen.  Dus; landen met de schouders naar beneden, gebogen armen, arm naar je rug, lichaam laag en gebalanceerd; en dit alles zorgt ervoor, dat je veel tijd hebt om te pasen.   

Belangrijkste bij alle handlepasses is; de heup. Als je met de heup, snel en vloeiend draait, dan draai je het board snel en goed, van horizontaal t.o.v je lichaam (als je achter het board aan wordt getrokken bij het begin van de sprong), naar verticaal t.o.v. je lichaam.

Deze beweging doe je eigenlijk alleen met je heup, en dat het board
weer mooi recht onder je moet komen, dat is logischerwijs erg
belangrijk, dus daarom is de heupbeweging het belangrijkste van alle
bewegingen. Dit moet mooi en vloeiend gebeuren, en maakt de trick
daarom ook zo mooi.

Misschien ook nog wat aan toe te voegen, of te veranderen?

~Kas

Berichten: 226
Antwoord #1 September 25, 2008, 19:57:29
edit2Rapporteer  
bedankt voor de tip!!!
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #2 September 25, 2008, 20:01:27
edit2Rapporteer  
Is de dank een aanmoediging om les 2 voor te bereiden?
Omdat ik, zonder film en foto`s, deze keer in 1 keer, zelfs helmaal te begrijpen ben, zonder misverstand?

Of, ben ik nu overmoedig? 
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 September 25, 2008, 20:03:15
edit2Rapporteer  
Citaat
Dus als je op weg bent naar je kitespot, kun je d.m.v. deze text, jezelf nog wat extra voorbereiden.


Hhhmmm ik zie na deze lange windstille periode volgende week al diverse auto's ( met bij de bestuurder deze geprinte gebruiksaanwijzing op schoot  Grin ) her en der , langs de weg in de bomen hangen dan  schater
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #4 September 25, 2008, 20:10:59
edit2Rapporteer  
Ja, als je het letterlijk neemt, is het opeens wel grappig. Ben dus niet helemaal duidelijk geweest; `don`t try this at home' (or in your car) .

Misschien beter om dit op je casette-bandje te zetten. Of Blue-Ray-DVD; ik weet, ik loop technisch nogal achter .
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #5 September 25, 2008, 20:33:12
edit2Rapporteer  
De DVDtjes zijn erg handig om in je hoofd te visualiseren als je op het water staat. Maar voor de rest is het gewoon een kwestie van doen! Niet bang zijn om tig keer op je plaat te gaan anders doe je nog steeds niks anders dan alleen maar cruizen en een beetje springen.
Wat ook helpt om progressie te boeken is uitbouwen op je bestaande repetoire. Gooi eens een trage rotatie in je sprong, doe er een grabje bij, probeer eens een loopje erbij te trekken voor meer power in de landing. Op die manier leg je voor jezelf een goede basis in de timing en zal het ook makkelijker zijn andere tricks erbij te leren door je bestaande tricks eigenlijk uit te bouwen. Uiteindelijk kan je dit weer met steeds hardere wind uitvoeren waardoor het steeds extremer wordt, maar omdat de timing en dan al in zit heb je meer zelfvertrouwen en zal je ook met harde wind beter leren landen, dus minder (pijnlijke) crashes.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 September 25, 2008, 20:40:28
edit2Rapporteer  
zoiets van: Is je vlieger droog als je van het water afkomt? Dan heb je dus niet hard genoeg je best gedaan  Grin
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #7 September 26, 2008, 16:33:17
edit2Rapporteer  
No pain, no gain (vooruitgang). Zegt Aron Hadlow ook; op de clips lijkt het allemaal top, maar je wilt niet weten, hoe vaak het allemaal mis is gegaan, voordat het zo mooi kon lijken.

Vallen en opstaan, als een kind dus; zo kun je het best ertegenaan kijken, dus goed gezegd Demon en Idefix.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.