Woody advies

Lude

Berichten: 1420
Maart 12, 2009, 17:34:01
edit2Rapporteer  
Ik roep het al een tijdje, maar nu wordt het tijd dat ik maar eens wat ga maken..

De plannen (graag feedback!):

outline + concave:  F-one Trax   140x41cm
rocker:                  ongeveer 3cm
core:                     12mm red ceder (geinpregneerd), latjes met injectiehars aan elkaar gelijmd
sidewalls:               PU-giethars + pigmentje

layup:

2x 160 keper
1x 220 UD
core 12mm red ceder
1x 220 UD
2x 160 keper

afwerking: blanke DD-lak


Nu twijffel ik over de layup, misschien nog een 220je toevoegen? Ik weeg 90kg (niet dik, ben gewoon lang ;-) ). Kan ook nog aan carbonnen band komen, misschien een X-stringer oid erin doen? (heeft de trax IV toch?)

De core krijg ik wel in model, maar door de gefreesde concaaf zit ik een beetje in twijffel over hoe de onderkant te lamineren. Heb hiervoor twee ideetjes:

-core bij het verlijmen al de juiste rocker geven. bovenkant recht laten, onderkant in model frezen en rockertable omgekeerd instellen en vacumeren. Daarna bovenkant en in rockertafel bovenkant lamineren (dus twee keer de mogelijkheid om de rocker te corrigeren).
-core bij het verlijmen al de juiste rocker geven. boven en onder in model frezen en eerst bovenkant op rockertable vacumeren en hopen dat de rocker goed is. Daarna de onderkant lamineren zonder rockertafel, wel met vacuum.

Wie heeft er ervaring met verf onder epoxy, als ik b.v mooie graphics erop spuit kan hier ongestraft een laminaatje over?

Grote plannen voor mijn eerste plankje... hou wel van een uitdaging!
Als dank voor advies hou ik hier natuurlijk een logje bij met fototjes!
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Maart 14, 2009, 22:56:39
edit2Rapporteer  
Prima Layup! ThumpsUp

Geen "verf" onder het epoxy glaslaminaat.....kans op delaminatie is volgens mij te groot Undecided.



Lude

Berichten: 1420
Antwoord #2 Maart 15, 2009, 01:14:24
edit2Rapporteer  
Ja precies, daar was ik ook al bang voor.. doe ik dus maar niet, kan ook wel onder de DD-lak

Vanmiddag een mal gemaakt waar alle latjes in verlijmd worden (in de juiste rocker).

Fijn dat de layup goedgekeurd is ;-) Kan ik het binnenkort ophalen!

Binnenkort fototjes!
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #3 Maart 27, 2009, 13:19:36
edit2Rapporteer  
Nou, eerste poging om een kern te lijmen is mislukt. Bleef na vlakken te weinig dikte over om  mee verder te gaan (9mm). Vind ik toch te weinig voor alleen red cedar.

Kijk nu even rond hier en daar of ik nog een paar plankjes tegen kom, zo niet dan wordt het karuba (voor 30e incl per plaat is het vrij moeilijk zelf een kern te maken voor minder geld).
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #4 Maart 27, 2009, 18:15:23
edit2Rapporteer  
Gezien je layup moet 9mm wel lukken. Je hebt alleen iets meer flex ThumpsUp
Anders moet je eens kijken naar latjes populierhout.....volgens mij kost dat een drol.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #5 Maart 27, 2009, 18:37:29
edit2Rapporteer  
haha, ja zat flex... helemaal als ik er met mijn 90kg op sta ;-)

Net even bij houtzaakje geweest net, red cedar had hij alleen in 20mm, dit kostte voor 19cm breed ongeveer 12e de meter maarja zonde om dat weer te vlakken.. even kijken wat Pontmeyer kan betekenen voor mij.

Populier is ook een optie inderdaad, zie je ook veel in snowboards volgensmij (aspen, de amerikaans/canadese populier). Misschien is een combinatie van red cedar met populier wel mooi! Je brengt mij op goede id'en!! ;-)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.