The O
Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
|
YouTube gaat op de schop. De site gaat veel meer op Hulu lijken: professionele video's en mediabedrijven krijgen ruim baan, ten koste van user generated content.
YouTube schaaft volgens de site Clickz aan een redesign waarbij de zogeheten 'premium content', filmpjes afkomstig van grote media- en entertainmentbedrijven, meer aandacht krijgen. Dat gebeurt via drie nieuwe tabbladen voor films, muziek en tv-programma's, weet Clickz uit 'goed ingelichte bronnen'.
Een vierde tabblad in YouTubes vermeende nieuwe navigatiestructuur, genaamd 'Videos', blijft dan gereserveerd voor filmpjes die bezoekers hebben geupload. Deal met Disney
Typerend voor YouTube nieuwe stijl zijn de overeenkomsten met steeds meer mediabedrijven. De laatste deal is met Disney. Het huis van de muis gaat korte video's op YouTube publiceren op eigen videokanalen. Het gaat om beeldmateriaal van Disneys sportzender ESPN en fragmenten uit de serie Gray's Anatomy van ABC, eveneens eigendom van Disney. Dat meldt Cnet.
Disney gaat fragmenten van tv-programma's van zijn tv-zenders verspreiden op YouTube. In ruil daarvoor mag Disney zelf advertenties bij de YouTube-clips gaan verkopen.
Disney sloot hiervoor een speciale overeenkomst met Google, die Disney toestaat eigen advertenties naast de video's op YouTube te verkopen. Het Disney-materiaal verschijnt volgens Cnet ergens in april op Google's videosite.
Disney en Google onderhandelen nog over het publiceren van volledige tv-programma's op YouTube, schrijft de site Paidcontent op basis van bronnen die de gesprekken volgen. Voor die volledige programma's moeten internetkijkers dan per aflevering betalen. Google hoopt zo volgens Paidcontent de pas afsnijden van concurrent Hulu, eigendom van NBC Universal-News Corp. Volgens Paidcontent voert Disney ook onderhandelingen met Hulu. Claim Viacom
YouTube wil zich duidelijk steeds meer profileren als verspreider van professionele content. Ook CBS en Discovery plaatsen bijvoorbeeld tv-fragmenten op de site.
Maar niet iedereen uit de contentindustrie omarmt YouTube. In 2007 eiste Viacom, moederbedrijf van zenders als MTV, Nickelodeon en Comedy Central, nog 1 miljard dollar van Google vanwege auteursrechtenschendingen. Die zaak speelt nog steeds.
|