Het is idd wel een beetje aan de grote kant voor jou gewicht en voorkeuren....zou je gewoon eens een kleiner board moeten testen om te zien of het daaraan ligt, of toch aan je techniek...
3cm korter en 2 smaller. Het kan idd zijn dat voor een sprong ik m`n kite te hoog heb waardoor m`n gewicht te laag is om fatsoenlijk te poppen en daardoor over het water schuif. Bij de ene sprong gaat het beter dan bij de ander, dus techniek moet nog verbeteren. Toch twijfel ik over de maat omdat er ook gasten van een kilo of 85 mee varen en er alles mee kunnen. Zal binnenkort of over.....(wind) eens een boardje kleiner testen.
Lengte maakt niet zo heel veel uit, de breedte des te meer. Een 38cm zou jouw maat zijn, maar die is er in de Acid niet zover ik weet.
Je beschrijving over je afzet bij veel wind klinkt als overpowered: je kunt je boardje niet meer onder controle houden. Ik zou zeggen idd. te groot (of een te grote kite )
Hier een filmpje waar goed op staat wat ik bedoel of wat ik dus verkeerd doe. Bij het afzetten en snel sturen schuift m`n board over het water ipv af te zetten. Situatie : knoopje of 18 met 10m2 Dos (acid 130-39)
Volgens mij ga je veel te ver downwind als je instuurt. Je lijnen komen dan even zonder kracht te staan en als je dan weer aankant krijg je opeens de kracht weer in de kite en word je automatisch naar voren getrokken in plaats van omhoog. Je hoeft praktisch niet downwind te sturen, belangrijkste is snel varen en timing. Kijk hier onders is bij de simpele tricks, als de nosegrab bijvoorbeeld. Is verder moeilijk om erover te oordelen voor mij, omdat ik er nooit echt bewust bezig ben met wat je nou precies doet bij je afzet.
Volgens mij ga je veel te ver downwind als je instuurt. Je lijnen komen dan even zonder kracht te staan en als je dan weer aankant krijg je opeens de kracht weer in de kite en word je automatisch naar voren getrokken in plaats van omhoog. Je hoeft praktisch niet downwind te sturen, belangrijkste is snel varen en timing.
Ook mijn two cents
Zo ontzettend downwind sturen is alleen nodig voor uithaken en uitgehaakte tricks. Voor een ingehaakte sprong ben je al je opgebouwde power in een keer kwijt.
En voor een goede sprong hoef je niet eens te poppen, maar met pop kom je wel een stuk hoger.
Oftewel: Boardmaat ok(zou iets kleiner kunnen), techniek suckt oefenen, oefenen, oefenen. Moet wel zeggen dat dit een slechtere sprong was maar een goed voorbeeld bij dit topic
Een smaller board kant makkelijker aan, en dat betekent dat je je rail ook makkelijker kan aanhouden voor een sprong of uitgehaakte trick.
Maar eerst idd. niet van de wind afsturen voor een sprong. Beter depower je iets (wat geen probleem is met de Dos 10m2, heb hem zelf ook), maar niet teveel. Je moet wel druk blijven houden. Maar het kan helpen om zo toch je rail te houden en niet te hoeven afvallen.
Als het echt hard waait is dit ook de basis om heel hoog te kunnen springen, dan moet je lekker overpowered varen, waardoor je echt een beetje moet depoweren bij het omhoog sturen.
Oefening baart kunst. Zou je boardje idd. nog ff aanhouden. Breder is wel fijner met landen. Stabieler o.a.
Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.