Tot wanneer zijn kitesurflessen nodig..

leeany

Berichten: 844
Mei 05, 2009, 19:49:26
edit2Rapporteer  
Hey,

Ik en en nog een ander persoon verschillen nogal van mening.
Die persoon beweert dat het pas veilig/verantwoord/slim is om zelf het water op te gaan als je beide richtingen op kan kiten. En dat je tot die tijd lessen moet volgen.

Nou heb ik ook al 3 jaar powerkite ervaring met dezelfde kite, die ik ook op het water gebruik.(SS Fuel 05)
Zelf heb ik het gevoel dat ik de kite ook goed onder controle heb, op het water.
Het enige wat ik niet makkelijk kan is waterstarten en daarna ook voldoende op mijn plank blijven staan. (dit ook omdat het totaal geen beginnersplank is met weinig drijfvermogen heb ik gemerkt..)
Ik heb dus 1 les gevolgd van totaal 6 uur, en omdat ik al powerkite ervaring had met een tubekite, kon ik meteen het water op na een uitleg van downwind/upwind en voorrangsregels e.d.

Nu zou ik graag jullie mening willen, omdat ik het idee heb dat het een kwestie is van zelf leren. En die extra les niet echt meer nodig zal zijn omdat "het blijven staan" ook zelf te leren is ipv in een les.

Veel zullen zeggen van.. Neem voor de zekerheid een les, maar mijn fin. status zit daar niet bepaald op te wachten. arme student hé..

Groeten, Koen
FunkyoneNL

Berichten: 834
Antwoord #1 Mei 05, 2009, 19:55:09
edit2Rapporteer  
Koen,

Ik vind dat je zelf kan verantwoord kan kiten als je jezelf in veiligheid kan brengen in een noodsituatie, zelfstandig je kite kan optuigen, gewoon je kite onder controle kan houden onder normale omstandigheden en downwind kleine stukjes kan kiten. Upwind kan je lopen! En is een questie van oefenen en goede materieelkeuze/ wind! Ik pakte in het begin een te kleine kite uit voorzichtigheid. Met een maatje groter of met meer wind lukte het ook opeens. Let wel op je moet zelf ook een inschatting kunnen maken of je kite niet te groot is in combinatie met de wind. Ook in vlagen is het fijn dat je niet hoef te stressen. Mijn boarje zinkt ook als ik niet lekker instuur en dus maar half me start maak! Ik had in het begin ook moeite om die kite door het wind venster te knallen om te kunnen starten.

Mike
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #2 Mei 05, 2009, 20:39:00
edit2Rapporteer  
Wanneer je Zelfstandig een kite kan controleren met de daarbij behorende zaken.

* Kennis en toepassing van regels.
* Upwind weten te bodydraggen
* Zelf in kunnen schatten van waar de wind komt hoe hard en wat veilig is.
* Controle over je kite hebben
* en natuurlijk alle saftey dingen weten/ redingsmethode

Het boeit niet of je nu wel of niet kunt starten het gaat er om dat je jezelf en andere niet in gevaar brengt.
Waterstarten is niet boeiend als je kan bodydraggen is het voldoende kan je zowiezo het water af komen mocht het nodig zijn.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #3 Mei 05, 2009, 20:47:21
edit2Rapporteer  
Ik sluit me aan bij Nature ThumpsUp
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #4 Mei 05, 2009, 20:48:15
edit2Rapporteer  
De beste antwoorden zijn naar mijn mening al gegeven. No comment!
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #5 Mei 06, 2009, 01:56:03
edit2Rapporteer  
sluit me aan bij het zeer volledige antwoord van nature.

en gooi dr nog 1 bij op..

* wanneer jij jezelf ook voldoende vertrouwd.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Mei 06, 2009, 14:35:10
edit2Rapporteer  
Als je goed les krijgt kun je na je lessen zelfstandig op een veilige manier het water op. Op een veilige manier het water opgaan heeft niets te maken met het kunnen waterstarten / varen / springen / enz enz .
Helaas zie je vaak dat veel scholen er op gericht zijn de cursist de eerste meters te laten maken terwijl veel "basiskennis" blijft liggen.
Lessen hebben echter niet alleen een "veiligheidsfunctie / doel" . Vaak is het zo dat veel zaken die niet lukken / niet lekker gaan na een extra les ineens wel goed gaan en daarmee jouw plezier op het water enorm vergroten. Dit alles heeft natuurlijk ook te maken met de kwaliteit van de school / instructeur
helium

Berichten: 676
Antwoord #7 Mei 06, 2009, 16:45:31
edit2Rapporteer  
Neem aan dat de meeste ook maar 1 les hebben gehad (ik wel).
Heb daar niet veel van geleerd , maar ben toch verantwoord om gegaan met de sport.
bv. extra mensen meenemen die je in de gaten houden , en de kite launchen bij de waterrand.
Verder wat vragen aan medekiters en veel lezen en forums bijhouden.
Natuurlijk is het beter zo veel mogelijk lessen te nemen maar.............. €
Het is al een dure sport.
Ben het zeker eens met nature!
Ben vooral verantwoord en zoek niet te diep water om het in te leren.
leeany

Berichten: 844
Antwoord #8 Mei 06, 2009, 21:23:02
edit2Rapporteer  
Oke, ben wel blij met de antwoorden opzich.
Ik ga ook nooit alleen kiten sowieso, altijd met iemand er bij.
Zelf heb ik het gevoel dat ik voldoende verstand er van heb e.d. anders was ik t water nooit op gegaan zonder nog een les te doen.

thx Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.