Heyy Mensuu,
Ik weet niet of jullie dit kennen.
Maar je gaat je boardje lekker frezen....en op een gegeven moment zijn de tips aan de beurt.
Nou ik wil lekkere dunne flextipies frezen....dus dan moet ik de kern maar vast zetten waar het zo dun word aan de frees tafel met dubbel zijdig tape.
Nou het blijft goed vlak...en je hebt lekker gevreest....flextipies van ongeveer een 1,5 mm dik....super mooi....maar nu moet je het boardje wel van tafel af krijgen.....en maar mieren en martelen met een mes en een schroevendraaier om dat mooi en zeker dun gefreesde boardje van de frees tafel af te krijgen.......en maar uitkijken dat hij niet breekt.....en dan moet je de andere kant straks ook nog......
Dat was ik een beetje zat......dusss.
Weer effe aan het klussen gegaan.....ik ben meubel/interieurbouwer.....dus werk ook wel veel met CNC frees machine (weet wat jullie denken....waarom laat hij ze daar dan niet frezen....omdat het geen 3d CNC is...) en daar het zuig principe een beetje van af gekeken.
Dus de werkwijze:
Ik heb een plaatje 8mm trespa gepakt.
Heb 6 mm binnen in de vorm van mijn board een v groef in het trespa gefreest van 3mm diep....en een paar lijntjes extra voor ondersteuning.
Ik had nog een rol 4 mm rubber liggen die aan 1 kant geplakt kan worden.....daar heb ik dunne strookjes van gesneden en in de v groef geplakt.
Heb vier afzuig nipels gemaakt...en 2 extra verbindings gleuven van nippel naar nippel om de zuig kracht goed te verdelen.
En heb het zooitje aan gesloten op mijn vacuum pomp.
Eerst uitgetest met een plaatje MDF.....die deed het niet echt goed...je kon niet meer schuiven...maar hij had maar een zuig druk van -50 mbar...dus niet echt veel.
Toen mijn nieuwe boardje geprobeerd....en wala.....zuigt hem helemaal strak op de plaat....-650mbar.....en echt niet te verschuiven.....
Ben nu van plan op deze plaat op mijn 3d frees tafel te schroeven en gaten te boren door de tafel voor de vacuum nippels onder de plaat.....
Het nadeel....je hebt je vacuum pomp met frezen constant aan.....en de energie verbruik....maja...hij hoeft alleen maar vast als je echt gaat frezen. (en mijn pompie is maar 135 watt)
Voordelen...nooit meer geklojo met dubbelzijdig tape......
Simpel te maken.
Erg efectief.
Snel en makkelijk in gebruik.
Nou hier nog een paar picas....er komt zeer binnen kort een filmpje.....
.ik ga weer verder freubelen
Greetings....Pro KIter