de ideale maat (1 kite voor alles) Bandit Dos?

luhes

April 17, 2009, 09:05:48
edit2Rapporteer  
Na vele jaren met naish raven (c kite te hebben gevaren) afgelopen winter in vietnam de best waroo 2009 uitgeprobeerd. Ongeloofelijk zoveel makkelijker die bow kites. Dus nu tijd om iets nieuws aan te schaffen. land gedacht om de Best waroo 9 en 13 meter te kopen. maar ik lees zoveel goede dingen over de bandit Dos dat ik er nu er over na denk om 1 kite te kopen  the 10 meter Bandit Dos. Ik reis ook veel dus dat is wel makkelijk. De range is 12 tot 30 knopen en dat is waarschijnlijk 90 percent of de wind waarin ik kite,wil the Dos nog wel even testen voordat ik hem koop.
Ik weeg 80 kg

*Enige ervaring met de low en high end van de 10 meter met name high end?

*of zou de 9 meter dos een betere keus zijn?

*en zijn er mensen die de Waroo beter vinden?

Bedankt voor de help

Luke
[Pepper]

Antwoord #1 April 17, 2009, 09:27:46
edit2Rapporteer  
Simpel: 10 m!

Voor jou goed vaarbaar vanaf 12/13 knopen (afhankelijk van je boardmaat en je skills). Highend heb ik zelf nog nooit getest omdat ik bij 20 knopen overstap op de 7. Zal ergens rond de 25 knopen liggen, wederom afhankelijk van je skills.

Succes!
RH

Antwoord #2 April 17, 2009, 09:28:08
edit2Rapporteer  
De low-end van de Dos 10 is uitzonderlijk goed. 12 knopen op het binnenwater en je bent weg (deze week weer bewezen). De high-end van de 10 vind ik duidelijk een stuk minder dan die van de Dos 9. De 10 voelt echt aan als een veel grotere kite. Het verschil in low-end vind ik minder (scheelt misschien 2 knopen).

De 10 wordt wat mij betreft (ik weet dat anderen daar misschien anders over denken; maar die zijn dan ook gek) bij 20-25 knopen een echte sleurhut en relatief traag. De 9 is echt veel fijner boven de 20 knopen (ik ga zelf over op een 7 bij 20 knopen).

Mijn advies zou zijn neem een 9, zeker als je toch regelmatig vaart op plekken waar de wind wat vrijer spel heeft; het waait dan meestal toch wel 14 knopen of meer. Natuurlijk is het wel zo dat je met de 10 nog kan varen bij 25+ en met de 9 waarschijnlijk niet bij minder dan 14 knopen. De 9 daarentegen is helemaal top als het echt leuk is (20-25+) nog wel te doen tot in de 30 knopen en prima vanaf 14 knopen.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 April 17, 2009, 09:31:23
edit2Rapporteer  
Edit: RH was me voor, en die jongen weet ook precies waarover hij praat. En weegt ongeveer zoveel als jij, Luke Tongue

80 kg en een kite quiver? Niet voor de 10m2 gaan, maar voor de 9m2

Echter in het buitenland is er op mooie locaties in de regel minder wind, dan is de 10m2 wel een goede optie. Ik heb woensdag het low-end kunnen testen (75kg + 666 129x39cm) en dat is werkelijk supergoed! Ik durf nu wel te beweren beter als menig 12m2 SLE/Bow kite op de markt. Uiteraard was het water heel vlak met zo weinig wind.

Heb de 10m2 ook in het high-end gevaren, zeer goed te houden.

Echter voor Nederlandse omstandigheden (even het weer vergeten wat we nu hebben) is de 9m2 een betere maat.

Vorig jaar precies dat gedaan door alleen een 12m2 SLE te hebben en de Bandit Uno 9m2 (de Dos heeft nog een ietsje beter low-end gekregen. In Spanje met 13kn met de Uno hoogte kunnen houden)
Die 12m2 heb ik het hele jaar niet aangeraakt
Jaime

Geen avatar

Antwoord #4 April 17, 2009, 10:12:38
edit2Rapporteer  
helemaal met michiel eens!

heb zelf 9m2 als one-kite quiverr en tot nu toe elke dag dat ik wilde varen, heerlijk gevaren... oftewel TOP!
richard

Antwoord #5 April 17, 2009, 11:19:52
edit2Rapporteer  
Ik heb de 10m2 banditdos, een 2007 torch 14 en 12, en een waroo 2008 7m2. Beetje overlap in de quiver maar ik kan zeggen dat ik met de 10m2 veruit het meest op het water ben.

Mijn skills zijn niet zo goed, maar ik kan met 14 knp (83kg) met de bandit gisteren niet varen. Locatie was zee met aardige branding in zuid-spanje. Veel sinussen om eruit te komen.Uiteindelijk gaat het dan wel, maar het is een hoop geploeter.

Ik denk erover om m'n torch 12m2 en 14m2 weg te doen, en ervoor in de plaats een low-end kite erbij te kopen die de kracht heeft van de 14m2 torch maar met name sneller is. Die 14m2 is een zeer trage kite bij weinig wind. Enig idee ??
Morres

Antwoord #6 April 18, 2009, 01:48:49
edit2Rapporteer  
nieuwe gaastra jekyll nemen, grote bandieten zijn iig traag
(HJ) MINI-ME

Antwoord #7 April 18, 2009, 07:55:58
edit2Rapporteer  
Ik weeg 95kg, 131 board, en heb een 14m2 en 9m2 DOS.
Ik Nederland vaar ik 80% van de tijd met de 9m2 maar op Bonaire was het net andersom. Daar heb ik dus 80% van de tijd onder de 14m2 gehangen en kan je vertellen dat de kite niet traag is en onwijs veel lowend maar ook highend heeft. De 14/9 is voor mij een prima combo met meer dan genoeg overlap.

Een mede kiter, 85 kg en 138 board, had met zijn 12m2 Dos altijd net iets minder power dan ik had met mijn 95 kg 131 board en 14m2 DOS.
Ps skills van ons waren op een gelijkwaardig niveau.

Zonder de 14m2 zou ik veel kitedagen gemist hebben.
Ook een 12 of een 10m2 Dos zou mij op die dagenniet geholpen hebben.

Ik heb met de 14m2 Dos gevaren bij de BEST kiteschool op Bonaire en kon dus goed de kites met elkaar vergelijken. Ik kan je vertellen dat de Dosjes in vergelijking met de Best een mega lowend hebben en het waterstarten bij weinig wind is met de DOS in vergelijking met de Best kites ook een eitje. Waar andere gasten vaak gerescued moesten worden kon ik nog met gemak herstarten.

Dus gewoon even kijken in welke condities je meestal gaat varen en daar je kite(s) op selecteren.
Ik ben geneigd om te zeggen dat je met 85 kg met de 10m2 het beste uit bent wanneer je maar 1 kite zou willen hebben. Je kunt de powerlijn ook nog een knoopje verstellen en dan zou 30 knp geen probleem moeten zijn.

@ Morres die gast vraagt info over de Dos of Waroo
Denice

Antwoord #8 April 18, 2009, 09:45:48
edit2Rapporteer  
Vaar met een crossbow 2008 12m2
Zocht er een kleinere kite bij.
Heb nu voor de dos gekozen 9m2.
Weeg 83 kg en hoop nu tot een knoop of 30 het water op te kunnen.
Als ik alle reviews  en ervaringen lees is er op dit moment geen betere kite!
Michiel.
Moderator

Antwoord #9 April 18, 2009, 09:55:52
edit2Rapporteer  
Mijn skills zijn niet zo goed, maar ik kan met 14 knp (83kg) met de bandit gisteren niet varen. Locatie was zee met aardige branding in zuid-spanje. Veel sinussen om eruit te komen.Uiteindelijk gaat het dan wel, maar het is een hoop geploeter.

Op zee moet je een knoop of 3/4 van het low-end van iedere kite aftrekken voor stroming en branding. Dat kost gewoon meer kracht. En optimaal gebruik maken van het low-end vereist idd. veel skills, en een vroeg planerend boardje helpt dan ook.

Met een 12m2 Dos pak je net een a twee kn meer low-end, maar of dat die grotere maat ook waard is?

Ik kon woensdag nog goed varen met de 10 Dos op vlak water, terwijl velen met 12m2 SLE geen hoogte meer konden houden. Low-end is uitzonderlijk!
Morres

Antwoord #10 April 18, 2009, 13:25:12
edit2Rapporteer  
14m2 gehangen en kan je vertellen dat de kite niet traag is en onwijs veel lowend maar ook highend heeft.
.

@ Morres die gast vraagt info over de Dos of Waroo

Ik vind m nog steeds traag, maar goed, jij vind m blijkbaar ook niet snel.
Verder vraagt ie niet naar dos of waroo(richard)
luhes

Antwoord #11 April 18, 2009, 15:48:08
edit2Rapporteer  
Ongelofelijk wat een help, Hartstikke Bedankt.

Na 3 dagen op het internet Browsen heb ik in ieder geval gekozen om de Bandit Dos te kopen in plaats van een 9 en 13 meter  Best Waroo, ik dacht dat de Dos 10 deze beide kites kon vervangen met een iets minder wind bereik. Zelfs als ik hem niet kan test varen voordat ik weer naar het buitenland vertrek neem ik een Dosje mee. Ik had me zinnen gezet op de 10 meter Bandit Dos omdat ik las dat de 10 meter beter springt, hangtime etc (natuurlijk is hij een metertje groter), maar nu begin ik te twijfelen of de 9 meter niet een betere keus is, 9 meter  met 14 knopen, klinkt wel erg klein 9 meter met 14 knopen. Ik ben overtuigt dat de low end goed genoeg  is van de 10, maar waar ik surf kan de wind variëren tussen  15 en 30 knopen, het is erg vlagerig met 1.5 meter golven en choppy water  (Mui Ne Beach, Vietnam) dus als de tien goed te houden is rond de 30 knopen voor een minuutje ofzo met goede depower is dat ideaal. 9, 10, 9, 10, 9, 10.

Nogmaals Bedankt en ik post het volgende week wel even welke het is geworden mij “One-Kite Quiver”!

Luke
(HJ) MINI-ME

Antwoord #12 April 18, 2009, 17:05:46
edit2Rapporteer  
Nogmaals.... je moet je afvragen in welke condities je de kites gaat varen.
Wanneer je in die warme omstandigheden (+/- 30C) van je vakantieadres het water op gaat ul je zien dat je minder lowend hebt dan in Nederland.
Mijn 9m2 kan ik in NL varen vanaf 16a17 knoop maar op Bonaire had ik minimaal 18a19 knoop nodig en dit terwijl het water super vlak was.

In jou geval zou ik gaan voor de 10m2 want die is in de windrange die je aangeeft prima te varen. Bovendien hou je later nog ruimte over om er eventueel een 7m2 bij te kopen. Als je voor de 9m2 zou gaan dan mis je net iets meer lowend en word je op een later tijdstip misschien voor het blok gezet wanneer je meer highend zou willen want dan is de overlap met je 9m2 en eventueel 7m2 wel erg groot.

Succes
luhes

Antwoord #13 April 18, 2009, 18:02:05
edit2Rapporteer  
Luke
Bedankt (HJ) Mini-Me,

Dat is zeker een goed argument,  om de 10 te kopen.  Ik ben erg benieuwd hoe de Bandit Vaart.

Luke
(HJ) MINI-ME

Antwoord #14 April 18, 2009, 18:10:56
edit2Rapporteer  
Geen probleem en graag gedaan.
Succes
xray

Antwoord #15 April 18, 2009, 21:13:55
edit2Rapporteer  
12-13 knopen heb ik met mijn 90kg een 135x39 Traxx3 op Mauritius gewoon als lowend van de 10m Dos kunnen gebruiken om te kiten en weer op de plaats terug te komen. Echt super leuk wordt het vanaf een knoop of 15. High end ben ik nog niet achter. 25 knopen heb ik al wel gehad zonder de depowerstrap aan te trekken, om over het knoopje extra nog maar te zwijgen. Zowel vandaag als gisteren volle bak kunnen varen op IJburg.

Mijn suggestie zou de 10m zijn om dan eventueel nog een 7m erbij te kopen. Die zit bij mij bij gebrek aan echt harde wind gewoon nog nieuw in de tas!
luhes

Antwoord #16 April 20, 2009, 11:26:10
edit2Rapporteer  
 Cry Dacht vandaag even een Bandit Dos 10 meter te kopen, UITVERKOCHT!!!! niet tot de 28 April leverbaar. en ik verlaat Holland op 26 April. nu raden ze me North EVO 10 meter 2009. iemand ervaring met de evo en dos.

Luke
(HJ) MINI-ME

Antwoord #17 April 21, 2009, 11:31:55
edit2Rapporteer  
En is het gelukt en wat is het geworden?
luhes

Antwoord #18 April 21, 2009, 15:37:35
edit2Rapporteer  
ik heb hem nog niet, maar het wordt de Bandit Dos 10m!

Smiley

luhes

Antwoord #19 April 28, 2009, 03:28:28
edit2Rapporteer  
wat is het geworden: een bandit dos 10m en de trax 134*39.
Michiel.
Moderator

Antwoord #20 April 28, 2009, 08:47:16
edit2Rapporteer  
wat is het geworden: een bandit dos 10m en de trax 134*39.

Zozo, je hebt ff je spaarpot omgekeerd Grin loser
Wel een top combinatie ThumpsUp
En je hebt nu de optie open om later de 7m2 erbij te nemen mocht het ooit nog gaan waaien in dit land Tongue
luhes

Antwoord #21 Mei 26, 2009, 17:57:31
edit2Rapporteer  
als belooft, vandaag mij eerste keer op de bandit dos 10m en trax 134cm 13 tot 14 knopen wind en alls wat ik kan zeggen is WOW ongeloofelijk. 10 meter kite zoveel power. en razendsnel. erg blij deze gekocht te hebben. endat trax bordje van f one, ongeloofelijk schiet door de chop en golven met de ultra zachte voet straps.

ik kan dit echt iedereen aanraden.

Michiel.
Moderator

Antwoord #22 Mei 26, 2009, 21:13:20
edit2Rapporteer  
Die trax4 moet ik ook nog snel eens gaan bevoelen, ik ben hard toe aan een ander boardje.

Leuk dat je zo tevreden bent met je combo
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #23 Mei 26, 2009, 22:42:35
edit2Rapporteer  
10m met 30 knopen? Ik neem aan niet in de nederlandse wind. Goed nu weeg ik zelf wat minder maar met 25/26knp is hij toch echt behoorlijk overpowered en dat vaart gewoon niet lekker meer. In warme lucht moet 30knp zeker lukken ja. Maar dan is een lowend van 15knp ook meer aannemelijker. Mijn kite is trouwens geen Dos maar vergelijkbaar. (Core GT).
Michiel.
Moderator

Antwoord #24 Mei 26, 2009, 23:00:44
edit2Rapporteer  
Voor mij (zie ook mijn review hier op de site) met 72kg is 12kn gemiddelde windsnelheid op vlak water genoeg om terug te komen op de plek vanwaar ik vertrokken was, zelfs hoogte winnen is dan al mogelijk.
Echter vanaf 15kn wordt het pas echt leuk.

Zelfs Xray die zo'n 20kg meer weegt volgens mij krijgt er een vergelijkbaar low-end uit vertelt hij hierboven.

En toevallig omdat ik geen 7m2 bij me had (stom, stom, stom) de 10 in een gemiddelde wind van 30kn gevaren (vlagen van 35kn gemeten met een windmeter). Idd. was ik in de vlagen overpowered, maar met de juiste techniek zeker te doen. En het mooie is springen gaat dan nog steeds....waanzinnige hoogtes en afstanden dan Grin

Idd. vaart hij dan helemaal niet zo lekker meer. De Dos is een echte low-end kite, en het high-end is een compromis. Naar wat ik begrepen heb is dat bij de Core-GT niet anders.

Overigens is ervaring ook een niet te onderschatten factor om een kite in het low-end te kunnen varen, alsook het high-end. Een delta-shape kun je makkelijk teveel aantrekken in weinig wind waardoor de kite niet optimaal vliegt. Zo heb ik mensen eens flink downwind zien varen die 10kg lichter waren als ik met de Bandit, terwijl ik met gemak hoogte kon lopen.

Voor het high-end is naar mijn mening de oude C-shape ervaring erg handig. Die kites moest je echt uitremmen met je board in harde windvlagen. Daar de bandit geen 100% depower heeft (althans, niet met de kortere depowerlijn die nu standaard op de dos gemonteerd is) komt dergelijke ervaring goed van pas.

Realistischer voor de gemiddelde rider is een knoop of 27/28 gemiddeld. Xray zal daar weer flink overheen komen met zijn ervaring vermoed ik.

Maar normaal zou ik dan allang onder mijn 7m2 hangen (moet Xray ook maar eens proberen bij 30kn gemiddeld, gaat hij geen spijt van krijgen Wink)
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.