starthulp Zeekoe verbeterd

Wimt

Berichten: 2498
Juni 09, 2009, 20:04:40
edit2Rapporteer  
Ja, een Zeekoe kan evolueren, en Wimt helpt die evolutie een beetje.

Ik heb een Rhino 12 m `08. Is prima, maar bij zeer weinig wind, is herstarten een probleem. Bij de `09 is dit schijnbaar voorbij.
Ik zag een Zeeko, en keek de techniek af. En verbeterde het meteen. Starten is nu simpel.
Ik wilde echter niet een extra lijn voor dit systeem gebruiken, want bij harde wind is dit systeem niet nodig. Ik gebruik dus de 5de lijn, om bij weinig wind dit systeem aan te sturen.

Op de foto zie je een dun zwart lijntje, die loopt vanaf de net-niet-middelste strut, naar de strut ernaast, en daarna zijn de losse eindjes met elkaar verbonden. Ik heb aan die strut-einden kleine plastic oogjes genaaid, waardoor dat zwarte lijntje dus loopt. De zo ontstane driehoek kan dus bij aantrekking van 1 zijde, de struts naar mekaar toe trekken, waarvoor weinig kracht nodig is. Doordat de struts naarmekaar toe worden getrokken, is de werking nog sterker. Bij de Zeeko wordt nml. alleen maar aan 1 strut getrokken.

Aan dit systeem knoop ik dus de 5de lijn.

Je behoeft niet een ring aan de strut-einden te naaien. Bij mijn Rhino moest dat wel, omdat de struteinden geen klittenband hebben. Deze strut-einden zijn dermate dun, dat  klittenband overbodig is. Bij andere kite, die wel klittenband hebben, kun je simpel een tie-wrap achter het strut-eind haken; dit is dan je haakje waardoor het zwarte draadje gaat lopen.

Wees niet bang, dat er iets gaat breken; kan geen kwaad, maar zal ook niet gebeuren, omdat je nml. niet hard behoeft te trekken. Bovendien zal de tiewrap het eerste knappen, en zoals gezegd, kan dat geen kwaad. Deze methode heb ik ook al een s toegepast om het Recon-systeem van Cabrinha te copieren; werkt dus prima met tie-wraps achter de strut-einden.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Juni 09, 2009, 20:08:33
edit2Rapporteer  
Nou vloog de R8 eindelijk weer eens op vier lijnen, gaat Wimt er weer een 5de aan flubberen

Maar het werkt wel, zo herstarten ze ook veel kites op sneeuw. Bij een aantal tubekites zitten er zelfs aanhechtingspunten voor een dergelijke lijn voor op sneeuw bijvoorbeeld.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #2 Juni 09, 2009, 23:44:56
edit2Rapporteer  
Dat krijg je als het een aantal dagen niet waait ............. Shocked

creatief met kurk Grin


Verderallesgoed Wmt?
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #3 Juni 10, 2009, 08:01:44
edit2Rapporteer  
.....
creatief met kurk Grin
......

Met dat verschil dat dit gewoon werkt, functioneel is en voor een beetje handige pik te simpel te realiseren.

kleine aantekening; Als je dit doet bij een kite die standaard een 5th- safety heeft ben je die dus kwijt.
Mocht je die in een (goed aangeleerde) reflex activeren, hangt je kite aan een tie-rip en klitteband....

Ik heb wel ooit tbv (ijskiten) mijn 5th- incl. V-bridle aan de achterzijde van de tubes (links en rechts van het midden) gemaakt. tadaah: reverse-launch!
slagroom op de taart: als safety werkte hij ook! let wel kite was voorzien van knooppunten achter op de struts geen klitteband/tierip stuff
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.