Relaunch Banditos i.c.m. unhook

Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Juni 25, 2009, 10:38:58
edit2Rapporteer  
Er is al veel geschreven op dit forum over de Banditos, maar deze nog niet dacht ik...

Zolang ik de Bandits (DOS 7 en 10) ingehaakt vaar, no problemo... ThumpsUp

Echter als ik wat uitgehaakt ga experimenteren... wil de kite wel eens op het water belanden... zo gaat dat als je nieuwe dingen wilt leren... vooralsnog niets nieuws...

Zolang de kite onder een hoek van 90 tot ongeveer 150 graden met de wind naar beneden valt, alles ok, best herstartende vlieger ooit!

Echter! Als ik de kite-leash aan de 5th bevestig en ik de bar verlies valt de kite 9 van de 10 x precies 100% downwind van me en blijft daat perfect stabiel liggen als een hele grote smiley... Ik kan de bar dan weer aan de leash naar me toe halen, inhaken en vervolgens linker of rechter stuurlijn trekken, maar resultaat blijft hetzelfde... algehele stabiliteit in de situatie... dit zuigt!!!  Angry

En op dagen als gisteren met redelijk grote golven verslechtert de situatie nog meer doordat een golf de kite uit de stabiele-voor-de-wind-grote-smiley-positie  door zijn lijnen heen laat vallen, waarna starten helemaal onmogelijk wordt...!

Ik heb de leash ook in suicide-mode bevestigd, maar
  • - dit heeft minder vaak tot gevolg dat de vlieger precies voor de wind valt , maar doet hij dat wel, is het probleem identiek
  • - ik vind dit sowieso minder veilig

Iemand (bijv. F-One team-rider) nog tips ter voorkoming hiervan?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Juni 25, 2009, 10:44:47
edit2Rapporteer  
Top dat je de vraag netjes apart stelt, echter heb hem net beantwoord voor je in het andere (inmiddels erg vervuilde) topic loser Grin
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Juni 25, 2009, 10:45:46
edit2Rapporteer  
Ik wilde hier ook nog wat aan toe voegen...:

Echter! Als ik de kite-leash aan de 5th bevestig en ik de bar verlies valt de kite 9 van de 10 x precies 100% downwind van me en blijft daat perfect stabiel liggen als een hele grote smiley... Ik kan de bar dan weer aan de leash naar me toe halen, inhaken en vervolgens linker of rechter stuurlijn trekken, maar resultaat blijft hetzelfde... algehele stabiliteit in de situatie... dit zuigt!!!  Angry

Zeer herkenbaar, ik vaar bijna altijd op de suicide leash omdat ik uithaak, maar op dagen met echt heel veel wind vaar ik op de safety.

De meeste kites waarvan je de safety trekt (zeker in de branding) vertonen dit gedrag. Toch is het mij tot nu toe altijd gelukt om de kite te herstarten. Wat helpt is de bar volledig depoweren, en een stuurlijn aan de floater naar je toe halen. Dan pakt hij weer wind en gaat naar een windvensterrand. Als hij halverwege is kun je langzaam de floater loslaten en de kite weer zichzelf laten herstarten.

Maarja, in de branding is de golfkracht vaak hoger als de druk in de kite voor een herstart. En dat is vrijwel altijd tegen de branding in natuurlijk.


Verder moet ik zeggen dat ik geen andere kite heb getest die zo makkelijk herstart in de branding (vooral de 7m2 natuurlijk)
De Zeeko Notus herstart ook makkelijk onder zulke omstandigheden, alook de Wainman Rabbit (wel getest, maar niet in de branding gedumpt. Wel zien herstarten). Kites hebben een lage AR en zijn redelijk compact met een flinke arc als LE. Hierdoor beuken de golven de kite omhoog, ipv flink water over de wingtips te rollen waardoor het herstarten nog moeilijker wordt.

Maar het blijft lastig!
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #3 Juni 25, 2009, 11:10:16
edit2Rapporteer  
Wat helpt is de bar volledig depoweren, en een stuurlijn aan de floater naar je toe halen. Dan pakt hij weer wind en gaat naar een windvensterrand. Als hij halverwege is kun je langzaam de floater loslaten en de kite weer zichzelf laten herstarten.


Michiel,

Dat is precies wat ik doe... trek ik bijv. aan de linker stuurlijn, gaaat de kite een meterje of 2 naar links, om vervolgens weer fijn terug naar rechts te gaan... echt super frustrerend... 
Zoals gezegd: een zeer ongewenste stabiele situatie!!!

Met andere kites heb ik dit probleem nooit gehad... echt nog nooit problemen gehad om mijn kite te re-launchen (en ik heb inmiddels toch wel een gezonde dosis ervaring hierin opgebouwd na ruim 9 jaar fanatiek varen...)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Juni 25, 2009, 11:23:40
edit2Rapporteer  
Ik krijg nog rillingen over mijn rug met de North Rebel 2007 of de Rhino uit dat jaar. Die wilde je gewoon echt niet dumpen in de branding. Zelfde met een Waroo bijvoorbeeld. Die worden gespoeld.

Soms bij niet zo heel veel wind (en bij N of NO of ZW is er langs de duinen al verstoring van de wind, waardoor die minder krachtig is in de branding) heb ik dit probleem ook, en dan is het ouderwets opzij zwemmen om de kite idd. meer te dwingen  om naar een kant te gaan. Overigens heb ik dat alleen met de 10m2 gehad, de 7m2 altijd in harde wind gevaren blijkbaar.

Ik wist dat je veel ervaring had, kon me al niet voorstellen dat je dat zelf niet geprobeerd hebt.... Wink
kitepower07

Berichten: 265
Antwoord #5 Juni 25, 2009, 13:02:58
edit2Rapporteer  
Ik vaar ook met de Dosjes, en herken het probleem. Zowieso zal het veel minder vaker gebeuren als je de leash aan de chickenloop bevestigd, maar de kans blijft.

De één zegt dat je aan de stuurlijnen moet trekken, de ander beweerd juist weer dat je de powerlijnen aan moet trekken. Hoe dan ook is het volgens mij meer een kwestie van geduld om de kite weer in de lucht te krijgen. Soms als ik hetzelfde probleem heb, trek ik even een stuurlijntje aan en krijgt de wind gelijk weer vat op de kite, en kan ik hem zo weer relaunchen.

Andere momenten duurt het gewoon even wat langer, en zit je te prutsen door aan je stuurlijnen of aan de powerlijnen te trekken, zonder resultaat. Wat hier de oorzaak van is zou ik niet weten, en het blijft natuurlijk vervelend, maar in 99% van de gevallen kan ik de kite wel weer relauchen naar verloop van tijd.

Wel moet ik hierbij zeggen dat ik altijd op het IJsselmeer vaar, en dit probleem dus nog nooit in de branding heb mogen ervaren.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Juni 25, 2009, 13:17:48
edit2Rapporteer  
Mijn ervaring is dat bij genoeg wind het altijd lukt. Alleen branding en forse zeedeining houden het tegen. Tot nu toe nog nooit niet gelukt. Sneller zou absoluut mogen

Volgende keer ga ik proberen aan de voorlijn te trekken, wie weet werkt dat nog beter...wordt vervolgd
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #7 Juni 25, 2009, 13:24:58
edit2Rapporteer  
Andere momenten duurt het gewoon even wat langer, en zit je te prutsen door aan je stuurlijnen of aan de powerlijnen te trekken, zonder resultaat. Wat hier de oorzaak van is zou ik niet weten, en het blijft natuurlijk vervelend, maar in 99% van de gevallen kan ik de kite wel weer relauchen naar verloop van tijd.

Da's precies wat ik bedoel!

Meestal lukt het inderdaad wel om 'm uiteindelijk te relaunchen, maar als er 'een golf toeslaat' is het echt gedaan met je kansen hierop en wordt het zwemmen...   Cry

Dus een statement als 'best herstartende kite op de markt' wat ik hier en daar tegenkom, vind ik op zijn zachts gezegd overdreven!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Juni 25, 2009, 13:34:34
edit2Rapporteer  
Tijd dus om die Rabbit en Notus een te dumpen in de branding. Ik geef de Rabbit de meeste kans...
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #9 Juni 25, 2009, 13:45:53
edit2Rapporteer  
je moet eens proberen om helemaal de spanning uit je lijnen te halen, dan gaat hij op zijn rug liggen met 1 tip naart boven, zo krijg je bijna elke kite omhoog.

eerst aan 1 stuurlijn trekken, zodat ie net niet meer recht voor de wind ligt, die 2 meter is genoeg. dan een meter of 3
-of snel naar je kite toerennen   
-of al je lijnen intrekken en tegelijk laten gaan en ernaar toe zwemmen.
dan ligt ie nog steeds als een smiley, maar met 1 hoek meer omhoog, als je daar dan aan trekt gaat hij naar neutraal en omhoog

werkt bij de ene kite wat beter dan de andere, maar het werkt wel! alleen ff oefenen voor je er handig in bent.
Tsss

Berichten: 429
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #10 Juni 25, 2009, 16:54:28
edit2Rapporteer  
-of snel naar je kite toerennen  

Als je dat kan, kan je net zo goed de zee ff splijten. wel zo makkelijk  Tongue
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #11 Juni 25, 2009, 18:02:10
edit2Rapporteer  
mijn dochter van 16 vaart met Bandit (9m, 7m) en krijgt de kite altijd uit het water:
na droppen, bar los, spanning op de lijnen houden, de kite draaft rustig naar een kant, bar aantrekken, kite omhoog sturen.
Ik vaar zelf Ravens en nu Helix, maar een sneller startende kite dan de Bandit hab ik nog niet gezien. Voor mijn dochter is de zekerheid dat de kite altijd start de reden dat zij met Bandits vaart....

Je moet de Bandit wel erg goed oppompen, dan behoudt hij zijn vorm ook op het water en kan eigenlijk niet inverteren!
Mike
,
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #12 Juni 25, 2009, 19:03:20
edit2Rapporteer  
mijn dochter van 16 vaart met Bandit (9m, 7m) en krijgt de kite altijd uit het water:
na droppen, bar los, spanning op de lijnen houden, de kite draaft rustig naar een kant, bar aantrekken, kite omhoog sturen.
Ik vaar zelf Ravens en nu Helix, maar een sneller startende kite dan de Bandit hab ik nog niet gezien. Voor mijn dochter is de zekerheid dat de kite altijd start de reden dat zij met Bandits vaart....

Je moet de Bandit wel erg goed oppompen, dan behoudt hij zijn vorm ook op het water en kan eigenlijk niet inverteren!
Mike
,

Mike,

Dit gedrag klopt voor ingehaakt varen, maar bij uitgehaakt gaat deze vlieger (zoals hierboven al beschreven) een stuk minder makkelijk op!

Voor de voledigheid: Ik pomp de Bandits loeihard op (12-15 psi de struts en 10 psi de LE!!!)

Gr., Ron
piede

Berichten: 1689
Antwoord #13 Juni 25, 2009, 19:05:07
edit2Rapporteer  
mijn dochter van 16 vaart met Bandit (9m, 7m) en krijgt de kite altijd uit het water:
na droppen, bar los, spanning op de lijnen houden, de kite draaft rustig naar een kant, bar aantrekken, kite omhoog sturen.
Ik vaar zelf Ravens en nu Helix, maar een sneller startende kite dan de Bandit hab ik nog niet gezien. Voor mijn dochter is de zekerheid dat de kite altijd start de reden dat zij met Bandits vaart....

Je moet de Bandit wel erg goed oppompen, dan behoudt hij zijn vorm ook op het water en kan eigenlijk niet inverteren!
Mike
,



Heb de Dos laatst ook getest, ff safety getest, en weer binnen gehaald. En ja hoor, met geen mogelijkheid te herstarten.... Hij lag echt in de vorm van een smilie. Of ik had het geduld niet, maar heb 10 minuten lopen klooien.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #14 Juni 25, 2009, 20:45:52
edit2Rapporteer  
Ron,
Vreemd, of je ingehaakt of unhooked vaart heeft toch weinig invloed hoe je kite op het water knalt?
Ik vaar de Bandit 9m bij harde wind, omdat hij lekker vaart (zelf heb ik dan een Raven III 8m) maar heb tot op heben geen problemen met herstarten. Ook niet in vlagerige omstandigheden zaols Mistral wind op Sardinie...

Ik zal eens opletten hoe de lijnen zich gedragen bij het neerkomen, mijn dochter heeft nog nooit een probleem gehad dat de lijnen zich om de wartel draaien waardoor de fronlijnen korter worden....

Ook in de testverslagen in de kitebladen lees je er niets over...

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Juni 25, 2009, 22:55:35
edit2Rapporteer  
Op vlak water nog nooit last van gehad, alleen op zee heb ik er soms last van. En daar vaart RR volgens mij ook alleen maar, toch?
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #16 Juni 26, 2009, 08:57:05
edit2Rapporteer  
Ja MB-D, ik vaar bijna uitsluitend op Noordzee (behalve met de vakanties dan...  Wink )

En Mike, hoe het precies technish uit te leggen is weet ik niet, maar feit blijft dat als ik ingehaakt vaar en kite valt op het water, dat dit altijd onder een dusdanige hoek  met de wind is, dat herstarten kinderspel is...
Dit in tegenstelling tot unhooked... dan valt de kite 9 van de 10 x precies downwind van me (= in het verlengde van de wind, 180 graden hoek met de wind)
DaRe

Berichten: 125
Antwoord #17 Juni 27, 2009, 18:30:55
edit2Rapporteer  
Vandaag board van 699 euro verloren omdat mijn Bandit Dos meer als 10 minuten nodig had om te herstarten! Jammer dat ik geen rechtsbijstand verzekering heb anders had ik F-One nu een proces aan de kont gegeven.
Bovenstaande klopt helemaal zelf ook ervaren, en dan gaat mijn bandit dos soms ook nog inverten en een extra rondje omklappen zodat de powerlijnen door de stuurlijnen heen zitten!
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #18 Juni 27, 2009, 18:32:39
edit2Rapporteer  
Ik weet niet waar je precies gevaren hebt maar ik neem aan in het uiterste Noorden. Met de weinige wind overal kan het best logisch zijn dat hij niet herstart. Een rechtzaak zal je absoluut niet winnen. Is en blijft je eigen schuld als je het boardje kwijtraakt.
DaRe

Berichten: 125
Antwoord #19 Juni 27, 2009, 18:49:54
edit2Rapporteer  
Vandaag gevaren in Le Morne Mauritius met prima wind! Kite lag op zijn rug en wilde niet een kant opzoeken maar bleef idd lekker rustig liggen. Boardje is door het channel in het rif verdwenen en ik ook bijna als het nog langer duurde :-(
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 Juni 27, 2009, 21:34:31
edit2Rapporteer  
Welke maat Banditdos is dat geweest?

8 of 9m2?
DaRe

Berichten: 125
Antwoord #21 Juni 28, 2009, 18:20:40
edit2Rapporteer  
10m2
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #22 Juni 30, 2009, 08:38:59
edit2Rapporteer  
Vandaag gevaren in Le Morne Mauritius met prima wind! Kite lag op zijn rug en wilde niet een kant opzoeken maar bleef idd lekker rustig liggen. Boardje is door het channel in het rif verdwenen en ik ook bijna als het nog langer duurde :-(

Yo DaRe.. Mauritius... klinkt goed! (Behalve dat wegdrijven door de channel dan...)

Goed te horen dat meer mensen dit probleem hebben ervaren...! (Ik ging al bijna aan mezelf twijfelen)

Maar nu nog de hamvraag! Heeft er iemand een oplossing hiervoor? Wat is de gouden tip om dit irritante probleem op te lossen? Ik kan me zo indenken dat de pro F1-riders hier een oplossing voor hebben verzonnen...

Wie-o-wie?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.