Hoeveel knp. Rebel?

Baksteen

Juli 15, 2009, 12:24:58
edit2Rapporteer  
Ik ben een beginnende kitesurfer en heb een Rebel 9 meter uit het jaar 2007.
Ik weeg 65 kilo en heb een board dat 1,23 meter lang is. 

Ik ga nu telkens het water op tot 22 knopen maar dit zit mij niet lekker want als ik
op de North site kijk kan de nieuwe Rebel 2009 9 meter vanaf 15 knopen varen tot 32 knopen.

Mijn vraag is dus: Vanaf hoeveel knopen kan ik varen en tot hoeveel knopen
kan ik hem houden? Let er op; Ik ben een beginner en veiligheid gaat voor ALLES!  Embarrassed .
Geronimo79

Antwoord #1 Juli 15, 2009, 12:54:01
edit2Rapporteer  
Je bent nogal aan de ligte kant, naast dat die ranges op de sites meestal wat aan de ruime kant zijn, weeg je ook nog eens 10kg minder dan waar de gemiddelde test op gebasseerd is.

Daarnaast zeg je dat je beginner bent dus zal de highend in het begin ook minder zijn. Gewoon mee varen zolang jij je er veilig mee voelt..
Misschien dat er nog zo'n vedergewichtje is die et je kan vertellen.. tis nogal persoonlijk vanaf wanneer je kan varen en tot hoeveel.
Baksteen

Antwoord #2 Juli 15, 2009, 15:25:40
edit2Rapporteer  
Daarnaast zeg je dat je beginner bent dus zal de highend in het begin ook minder zijn. Gewoon mee varen zolang jij je er veilig mee voelt..

Dat is dus nu op dit moment tot 22 knopen. Ik ga heel erg vaak niet kiten omdat
ik bang ben dat de wind te hard is, en op het IJsselmeer is de wind vaak harder.

Ik zit zelf te denken aan een maatje kleiner.
Wel wil ik het zelfde merk behouden en het zelfde type.

Welke maat raden jullie mij aan? Een 6 of 7 meter?  En kan ik dan mijn Rebel 2007 9 meter
bar gebruiken op een kleiner maatje?
joepje

Antwoord #3 Juli 15, 2009, 18:29:46
edit2Rapporteer  
mr North,

Ik heb de rebels 2007 ook gehad (heb nu model 2009). Ju kunt rustig -en veilig- het water op met meer dan 22 knopen.

Soms is het 'grijpertje'voor de depower met de 2007 niet optimaal maar die kun je laten vervangen. Vraag anders een andere rebel gebruiker langs de waterkant.

Je bent wel licht qua gewicht maar 22 knopen zou echt makkelijk moeten kunnen!

Have fun, rebel rules!
Baksteen

Antwoord #4 Juli 15, 2009, 18:47:35
edit2Rapporteer  
Veel dank voor de reactie!  YeSS
Wat is volgens jou veel meer dan 22 knopen?!  Embarrassed

Als ik een Rebel 7 m 2009 erbij koop. Tot hoeveel knopen kan ik dan?
En is het überhaut slim om  een 7 erbij te nemen?
Flyingtrunkie

Antwoord #5 Juli 15, 2009, 22:20:06
edit2Rapporteer  
Het hangt voor een groot gedeelte van je skills af. Staar je niet blind op de theoretische windrange. Dat is normaal vaak met 2 boards, 75 kilo en gevorderde kiter. Probeer je je daar aan met alle geweld aan te houden, dan gaan er geheid ongelukken gebeuren. Luister naar je lichaam en gebruik je verstand, en ga van het water af zodra de board- en kitecontrole wat minder wordt.

Ga je, zeker als beginner, je in het bovenste gebied van de  gegeven windmarges begeven dan ga je een stuk groter risico lopen, ook al omdat hoe harder de gemiddelde wind is, hoe groter het verschil is tussen de vlagen en die gemiddelde wind....

ListenToMe Het viel het mij vandaag ook op op Schellinkhout dat er veel beginners waren die met een poephouding al stuiterend met een 10 meter downwind vlogen, terwijl ik goed gepowerd met een 8 vaarde (vlagen tot tegen de 30 knopen)..... dat is vragen om problemen.  ThumpDown
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #6 Juli 15, 2009, 22:52:38
edit2Rapporteer  
Wel klein boardje voor dat gewicht. Kan er ook weer voor zorgen dat je moeilijk vlagen uit kan trappen.
Frank77

Antwoord #7 Juli 15, 2009, 23:54:07
edit2Rapporteer  
Ik weet niet hoe de windrange gedefinieerd is, maar een windsnelheid is gekoppeld aan de duur. Normaal gesproken heb je het over 10minuten mean windsnelheid (gemiddelde windsnelheid over 10 minuten).  De vlagen (windgust) worden uitgedrukt in bv. de 3 seconde windsnelheid (gemiddelde tijdens 3 seconden). [een windrange zou dus normaliter de 10 min mean zijn]

Voorbeeld vandaag : zie actuelewaterdata.

Scheveningen ligt tussen IJmuiden en Hoek van Holland.
Gezien de zuidenwind zal de wind vandaag meer op hoek van holland hebben geleken.
De windmeter gaf daar 10 m/s aan als 10min mean en 14 m/s als 3 seconden wind gust.
In knopen is dat 20 en 28 knopen.

Normaliter kun je een factor 1,3 aanhouden tussen deze twee.

Ik heb vandaag met een best waroo 9m2 2007 gevaren. Nu kan ik prima varen, maar tijdens de windvlagen (28 knopen) vind ik het arelaxt worden. Kortom bij 20/22 knopen  zitten er dus al windvlagen bij die minder prettig zijn (tot 28 knopen). Dat verklaart veelal het niet prettige gevoel. Zit je in het binnenland dan zijn de vlagen vaak nog harder.

Daarnaast de rebel 9m2 2007 is erg snel. Hierdoor bouwt hij heel snel de kracht op. Zeker in een vlaag moet je dan geen verkeerde beweging maken.
Tim_GTS5

Antwoord #8 Juli 16, 2009, 00:00:06
edit2Rapporteer  
Misschien voor jou een 6'je erbij past beter bij jou gewicht waarschijnlijk, kan je die 9 meter dan al varen vanaf 12 knopen dan ? ik ben zelf van plan om nog een 7m erbij te kopen weeg zelf 68/70kg. Heb zelf een boardje van 129, die van jou is wel erg klein mag best wat langer zijn eigelijk.

Waarom neem je geen Evo trouwens ?
Geronimo79

Antwoord #9 Juli 16, 2009, 01:21:17
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je highend tussen de 25 en 27 knopen ligt.. dat komt vanzelf als je wat gevorderd bent met varen. Ik voelde me in het begin ook altijd overpowered met mn 13m.  nu vaar ik em af en toe in 28 knopen met vlagen in de 30.. (wil niet zeggen dat dat fijn is... maarjah heb nog geen kleiner maatje)

Een 7m onder je 9m.. mjah kan wel.. of et errug zinvol is.. betwijfel et.
Ik heb geen idee wat de kleinere maatjes zijn, maar een 6m of 5m zou beter zijn kwa aansluiting.  anders heb je zo veel overlap.

Waarom vind iedereen dat board zo klein???? jah tis niet groot.. maar gezien zijn gewicht vind ik et niet heel klein. Jah lowend zal die niet hebben met dat board.
Baksteen

Antwoord #10 Juli 16, 2009, 09:49:17
edit2Rapporteer  
Allemaal veel dank voor de reacties.
Ik blijf nog steeds goed oppassen en ik bouw het heel langzaam op.

Ik blijf er aan denken om er een kleinere kite bij te nemen een 6 of 5 meter,
dat word flink werken en sparen  Sad .

Als ik het geld bij elkaar heb zal ik hier weer een topic met mijn vragen plaatsen.

Iemand een ideetje wanneer het 2010 materiaal uitkomt?!
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #11 Juli 16, 2009, 09:50:28
edit2Rapporteer  
Board niet klein? Ik weeg hetzelfde als deze persoon maar zie mijzelf nog niet met een 123 varen hoor. 128/129 is ideaal voor dat gewicht. Ik ben van mening dat je met zo een klein board niet alleen lowend maar ook highend inlevert. Je hebt bijna geen oppervlak om de windstoten uit te trappen.

Highend van 25/27knp? Ik vaar mijn 10.5 Delta zelfs tot die hoogte. Mja indien je dus nog een kleinere kite zou hebben dan stap je beter bij een knoop of 23 over.
Baksteen

Antwoord #12 Juli 16, 2009, 09:57:50
edit2Rapporteer  
123 is inderdaad erg klein en ik heb er nog erg veel ruzie mee op het water, maar
het is even niet anders  Embarrassed.
Nickster

Antwoord #13 Juli 16, 2009, 19:03:46
edit2Rapporteer  
Heb zelf een Rebel gehad uit 2007, roze zwart, heerlijke kite!
Jammer van de bardruk op sommige momenten.
Ik weeg +- 70 (ontkenningsfase van het zwaarder worden) en had een bord van 132-39. 22 knoopjes was voor mij zon beetje the sweet spot. Goed te doen dus! Lekker blijven varen, en je merkt vanzelf dat je houding veranderd als je overpowered raakt.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.