Ik kan een mooie deal krijgen op een rebel 2007 9m2, maar hoe zit het dan met de low end?
Ik heb die kite ook gehad, en hoewel ik de Rhino07 veel meer bij mij vond passen (dat is erg persoonlijk, en zegt niets over of een kite goed of slecht is) was het best een lekkere kite
Met mijn 70kg kon ik hoogte houden vanaf zo'n 15kn, en max. 30kn (gemiddelde wind, dus vlagen van 35kn waren goed te houden)
De 2008 9m2 schijnt niet zo heel veel te verschillen kwa low-end. Wel stuurt hij iets langzamer (de 2007 9m2 was echt een gifkikker! Dubbele downloops met twee vingers in je neus). Bij de 7m2 is het verschil groter. De 2008 versie daarvan is aanmerkelijk beter.
Maar een groot nadeel aan de Rebel07 en Rhino07: erg instabiel! Ze vallen makkelijk uit de lucht, en omdat ze geen bridles hebben zijn ze erg lastig te herstarten (en soms lukt dat gewoon totaal niet)
Dat is verbeterd bij de 2008 en 2009 modellen (bij de laatste sterk verbeterd heb ik gezien op zee)
Het verschil tussen een 10m2 en 9m2 is per merk en type verschillend. Bij de meeste merken is het verschil wel groot. De 9m2 is meestal een kite ontworpen voor meer wind, daar een 10m2 meestal ontworpen is met een goed low-end in het achterhoofd. Dit geldt zeker voor de 2007 10 en 9m2 Rebel: verschil verschil was echt groot, ondanks dat ze maar een vierkante meter schelen!
Daarom kun je beter afgaan op mensen die deze kites ook gevaren hebben, want een algemeen advies kan weleens teleurstellend zijn. Er zijn nl. geen "algemene" richtlijnen hoeveel power een bepaalde maat kite moet hebben, windrange, etc.