Een goed afgestelde 5e lijn kan veel toevoegen aan de vliegeigenschappen van een vlieger. Veel mensen hebben niet in de gaten dat de krachten bij een vol-gepowerde vlieger uitgehaakt anders op de vlieger uitwerken dan wanneer je ingehaakt vol-gepowerd vaart. Klinkt een beetje vreemd misschien want de kracht die door de vlieger met een vol aangetrokken bar wordt geleverd zou in beide gevallen ( in of uitgehaakt) hetzelfde moeten zijn.
In zekere zin is dit natuurlijk waar. Alleen als je ingehaakt vaart worden de krachten heel anders over de vlieger verdeelt.
Ter verduidelijking : bij ingehaakt varen neemt je lichaam via de trapeze de kracht van de powerlijnen op en de rest van de kracht gaat via de bar / armen. Stel dit is een verhouding van zeg maar iets van 60% op je powerlijn en 40% op je stuurlijnen. Doordat je met je powerlijnen meer "tegenkracht" levert wordt de hoek van de vlieger waarmee hij in de lucht staat beïnvloedt. Jijzelf merkt hier in eerste instantie niet veel van want je voelt immers alleen de direkte bardruk.
De verdeling van krachten over de stuur- en power-lijnen wordt bepaalt door de afstelling / verhouding van je lijnen, de shape/vorm van de vlieger en natuurlijk de hoeveelheid wind die erin blaast. De bovengenoemde getallen van 60% en 40% zijn natuurlijk zomaar even een voorbeeld.
Dit verhaal is één van de oorzaken waardoor je bij de ene vlieger meer bardruk hebt dan bij de andere.
Op het moment dat je uithaakt komen alle krachten samen op één punt. De kracht op iedere lijn wordt gelijk en de vlieger heeft de neiging om "hol" in de wind te gaan staan. Een "holle" vlieger heeft de neiging te gaan stallen / vliegt niet lekker meer en valt terug in je windvenster.
Er zijn een aantal manieren om te voorkomen dat de vlieger bij het uithaken gaat "stallen" .
In eerste instantie natuurlijk de vorm / shape van de vlieger.Je zou denken dat je hier zelf niets aan kunt doen? Het moge duidelijk zijn dat het belangrijk is dat je je vlieger echt goed hard oppompt. Een zachte vlieger verliest haar optimale vorm en gaat slecht presteren.
Door voor het uithaken je vlieger via de depowerstrap / mechanisme iets te depoweren maak je de stuurlijnen iets korter. De vlieger vangt minder wind en heeft minder de neiging om te gaan stallen.
De laatste jaren hebben we de ontwikkeling van de Briddle mee gemaakt. Een Briddle is niets anders dan een (lijnen) systeem wat de krachten van de vlieger over een zo breed mogelijk stuk / zo geleidelijk als mogelijk van de L.E. ( jeweetwel ; die dikke voorkant van je vlieger
) overneemt. Hierdoor behoudt de vlieger o.a. veel beter haar vorm en heeft minder de neiging te stallen.
De 5e lijn.
Waar de 5e lijn in eerste instantie alleen als safety en "herstart-hulpje " gebruikt werd zie je tegenwoordig steeds vaker dat de 5e lijn een duidelijk ondersteunende functie op het gebied van vliegeigenschappen heeft gekregen. Gezien het feit dat de 5e bij de HIFI is aangesloten op je depowersysteem denk ik dat deze lijn een duidelijk rol speelt in het verdelen van de krachten van je vlieger. Alleen al wanneer deze lijn op spanning staat ( in plaats van los) heeft de L.E. minder kans om tijdens het uithaken "achterover te gaan hangen , c.q. "stallen" .