OR Rise of Jekyl

mannie

Geen avatar

Juli 22, 2009, 00:14:00
edit2Rapporteer  
Hoi, Ik ben volledig nieuw op dit forum.
Sorry voor de zoveelste beginner die geen keus kan maken en om raad vraagt.  Ik ben een beginner die net 2 dagen les heeft gehad wat onwijs kicke was. Vooral als je de eerste meters maakt.
Anyway ik wil er z.s.m. mee door met een eigen setje om verder te komen.
Na veel onderzoek kwam ik uit op 2 setjes die qua aangeboden prijs hetzelfde zijn. Ik ben 95Kg en mijn vriendin, 65 Kg, vaart na de lessen ook af en toe. Vandaar 2 kites om mee te beginnen. Deze maten werden me aangeraden in verschillende winkels.
8 + 12 mtr. Ocean Rodeo Rise 2009 + OR zen 135x41
of
8 + 12 mtr. Gaastra jekyl 2009 + Brunotti Onyx 126x40

Ik kan maar niet tot een keus komen tussen deze 2. Wellicht hebben jullie nog goeie opmerkingen hierover.
Thanx

Jarno

Geen avatar

Antwoord #1 Juli 22, 2009, 00:22:39
edit2Rapporteer  
Hoi mannie, welkom.

Over de Gaastra kites (dat zal morres wel komen doen) en de OR Zen kan ik je niets zeggen.

de brunotty onyx vind ik een fijn boardje, goed om mee te beginnen, lekker flexibel, makkelijk hoogtelopen. Voor jou zou ik een iets groter maatje pakken.

de OR Rise's zijn heerlijke kites. Ik heb de 8 (2009) afgelopen weekeind kunnen testen (70kg in 6/7 bft) en ik heb er helemaal niets op aan te merken. Lekker stabiel, goede depower, lekker snel sturen, goede safety. Niets op aan te merken dus.

Ik vaar nu vier jaar en kan je ook zeggen: als beginner is de Rise fijn, maar die kite gaat je ook zeker niet vervelen :-)

de 8 voor jouw vriendin en de 12 voor jou lijkt me ook een goede keuze. Bovendien kun jij dan de 8 pakken als het wat harder waait ;-)

succes!
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #2 Juli 22, 2009, 00:41:10
edit2Rapporteer  
Hoi,
Ik kan alleen voor de OR spullen spreken en ben ook zakelijk aan OR vebonden (r&d), maar ik kan je deze kites van harte aanbevelen. Ik heb de 8m van dit jaar en de 12m van vorige en het bevalt heel erg goed.
Deze grote Zen heb ik ook liggen en het is een heel fijn board, wat aan de gemoedelijke kant, maar daardoor heel geschikt om te starten. Met jouw gewicht ook wel een maat die je nodig hebt.
Daarnaast uiteraard de prima ondersteuning van de NL importeur.

Over de jekyl heb ik hele goede dingen gehoord, ik zou bijna zeggen dat je je aan geen van de kites een buil kan vallen.

De Onyx ken ik niet maar klinkt als een te klein board om te starten.
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #3 Juli 22, 2009, 09:27:38
edit2Rapporteer  
De onyx voor je vriendin en de Zen voor jou en dan 1 van de kites en je zit gebakken Wink
Morres

Antwoord #4 Juli 22, 2009, 11:54:46
edit2Rapporteer  
Tja, en ik heb dan de rise weer niet gevaren, dus kan daar niks nuttigs over zeggen...en ook ik kan van harte Gaastra aanraden Schiet wel op zo, hé? Wink

Hier de test van Hanglos.nl , waar Slis van Hanglos 'nogal lovend' is over de jekyll: http://www.hanglos.nl/news/81604/kitesurfnews-hl-test-gaastra-jekyll-2.html

De Jekyll is:
-Stabiel
-gedepowred goed te sturen
-goed af te stellen
-heeft one-pump
-makkelijk op vakantie: bladders(binnenbanden) zijn van de struts los te vervangen door die van andere merken(
-Geen katrollen (OR weet ik niet), dus geen vervelende slijtage problemen op de bridles (toomlijnen op vlieger), bij de jekyll moet je wel ff je depowercord waxen met sexwax of kaarsvet, anders slijt 'ie snel.
-makkelijke restart (een van de stuurlijnen aantrekken)
-erg stijf, door het dacron profiel merk je dat de kite niet of nauwelijk vervorm tijdens zeer hard insturen.

Verder gaat de jekyll HOOG en LANG de lucht in.

Anyway, qua maten idd 12 en 8. Die onyx is te klein voor jouw 95 KG. Als je een gaastra board wilt kopen, kan ik de Vision pro echt aanraden, super boardje die nooit overpowered voelt, zeer goed in de chop is. Verder hebben ze de matrix en de xenon nog, de xenon is een instapboardje. Maar je kan natuurlijk ook goedkoop wat op de kop tikken in de 2ehands sectie Smiley
De OR boardjes ken ik niet, tenminste, niet op gevaren.

Ik denk echter dat je straks wel gezever krijgt met je vriendin, of zij met jou, als jullie tegelijk willen varen. Om met 65kg met weinig wind te kunnen varen, heb je vooral ervaring nodig. De Jekyll 2009 heeft erg goede low en high-end, maar niks kan tegen ervaring op. Ideaal gezien was een 10mtr perfect voor je vriendin, gezien haar gewicht. Maarja, om nou gelijk 3 kites te kopen

OR staat net als Gaastra wel bekend om bombproof kites. Dus op dat gebied kan je niet mis gaan.
mannie

Geen avatar

Antwoord #5 Juli 22, 2009, 12:26:04
edit2Rapporteer  
Typefoutje voor de onyx maat. Dat moet 136x40 zijn.

Bedankt voor jullie reacties zover. Tot nu toe maakt dus eigenlijk niet uit wat ik kies. Ze zijn beide goed om mee te beginnen en voor later als ik wat beter vaar.
Blijft listig he.
Morres

Antwoord #6 Juli 22, 2009, 12:36:41
edit2Rapporteer  
Ok, naja dan kan je beide boards kiezeen, het kán zijn dat brunotti makkelijker te verkopen is 2ehands.
Verder, bij kitepro.nl krijg je een gratis LF proof van 141 bij aanschaf van een 2009 kite (inclusief LF footstrap+[pads ter waarde van 130euro ofzo): http://webshop.kitepro.nl/ Als je 2 kites koopt, kan je vast wel een dealtjes maken dat je i.p.v 2 LF proof 141, gewoon 1x een ander board voor sterk gereduceerd tarief kan kopen
Kitepro verkoopt ook Gaastra, maar er staan adviesprijzen, dus daar zou je ff over moeten mailen, wat voor deal 'ie kan maken
Reflex

Antwoord #7 Juli 22, 2009, 18:20:10
edit2Rapporteer  
Of je kijkt natuurlijk verder dan deze 2 merken. Orienteer je eens goed op de markt, er zijn zat goede kites net als deze. Ik begrijp dat je nu 2 aanbiedingen hebt gehad maar veel shops hebben aanbiedingen. Zeker straks als het 2010 materiaal uitkomt (duurt wel ff natuurlijk).

En even een vraag die Morres liever niet hoort maar met welke bar/QR komt deze Gaastra kite? En mocht het met de 09 komen is Gaastra al zo ver om de omruiling te doen? Niet lullig bedoelt maar wel belangrijk.
Morres

Antwoord #8 Juli 23, 2009, 09:04:18
edit2Rapporteer  
Ik ben geen Gaastrea dealer, dus ik heb niet alle antwoorden, het hangt ook wat van de shop af. Maar ik ga er vanuit dat ze met 2010 QR's komen.(die begin augustus worden geleverd, dus het hangt er vanaf hoe snel je het koopt )
Overigens zijn de klachten op 2handen te tellen
Reflex

Antwoord #9 Juli 23, 2009, 18:13:30
edit2Rapporteer  
Dat laatste hebben we het al eens over gehad en is dus geen waar. Een safety die niet werkt is niet meer te verkopen deze tijd. Maar vroeg mij gewoon af hoe snel dit nu gebeurd en of de topicstarter niet als beginner met een slechte safet opgescheept zit.

Antwoord is dus dat ze volgende maand de 2010 QR vervangen. Dus dat moet geen reden zijn om de jekyl niet te kopen ThumpsUp
El Rudo

Antwoord #10 Juli 23, 2009, 19:23:14
edit2Rapporteer  
tja de OR Rise heeft wel een katrol in de bridle MAAR die slijt zowat niet omdat de katrol bij het gewone varen en springen niet beweegt - staat tegen een stopper-knoop. Deze katrol heeft een belangijke functie, namelijk zo goed als volledige depower bij het loslaten van de bar (als de stopper helemaal bovenin zit) of het trekken van de safety. Het Tow-point schiet dan zover naar voren dat de vlieger geen kracht meer heeft.
Ik heb met andere kites de ene na de andere katrol aan bonken gevaren (zoekfunctie!) maar met de Rise nog geen spoortje van slijtage.
Johnny_boy

Geen avatar

Antwoord #11 Juli 23, 2009, 19:37:02
edit2Rapporteer  
even over de QR van de Jekyll. Het probleem schijnt hem alleen te zitten in de eerste levering van de Jekyll de serie daarna is dus wel goed heb ik me laten vertellen in de winkel door een gaastra rijder.
onedayfly

Antwoord #12 Juli 23, 2009, 20:26:44
edit2Rapporteer  
Zonder aarzelen kan ik je met een gerust hart de OR Rise aanbevelen. Fijne kite waar je snel vooruitgang mee zult gaan boeken. Goede bewezen safety, erg belangrijk! Erg goede prijs/kwaliteit verhouding en uiteraard een mooi design. Er zijn redelijk veel testen te vinden op het net alsmede ervaringen van een grote groep gebruikers.. Over de jekyll kan ik je weinig melden behalve dat ik ze niet vaak tegenkom. (afgezien van de weekenden wanneer die Mannschaft onze kust weer komt bevolken)

succes met je keuze en veel plezier met je nieuwe verslaving..
El Rudo

Antwoord #13 Juli 23, 2009, 20:41:24
edit2Rapporteer  
Jongens het is geen wedstrijd, zoals gezegd en om de zaak nog eenvoudiger te maken, ik heb onder beide kites lachende gezichten gezien - en daar gaat het om!
onedayfly

Antwoord #14 Juli 23, 2009, 20:54:24
edit2Rapporteer  
En gelijk heb je Rudo! Ik ben alleen erg happy met m'n Rise's en kan als gewoon betalend consument de Rise echt aanbevelen. Natuurlijk zal Mannie met een jekyll net zo veel plezier beleven.... misschien zelfs wel meer Smiley
wazzaah

Antwoord #15 Juli 23, 2009, 21:13:46
edit2Rapporteer  
Probeer ze allebei te testen, ben zelf blij met mn Rise  ThumpsUp

En zoals Morres zegt ik voorzie problemen met de maatvoering als jullie allebei tegelijk t water op willen.
mannie

Geen avatar

Antwoord #16 Augustus 01, 2009, 13:31:40
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie reacties. Het is de jekyll geworden. Puur omdat ik in de shop een nog betere deal kon maken samen met de aanschaf van wetsuit en trapeze. Nu even wachten op weer wat wind in oostvoorne.
Reflex

Antwoord #17 Augustus 01, 2009, 16:15:19
edit2Rapporteer  
Mannie top je zal er zeker geen spijt van krijgen. Vraag wel even aan je shop hoe het zit met de 2010 QR en tot die tijd moet je hem testen voor iedere kitesessie.
Morres

Antwoord #18 Augustus 01, 2009, 20:55:21
edit2Rapporteer  
jup, idd wel ff op letten, neem aan dat ze snel komen, die 2010 qr's
mannie

Geen avatar

Antwoord #19 Augustus 02, 2009, 23:01:34
edit2Rapporteer  
Ik heb de topics over de bar idd gelezen. Bedankt. Daar had ik ook naar gevraagd in de shop. Op zich geen probleem als de nieuwe leverbaar zijn. Ookal deden ze het wel een beetje af als niet nodig als je er geen problemen mee heb.
Moet je by the way problemen hebben met de QR om ze gratis om te kunnen wisselen?

Vraag: wordt dan de complete bar vervangen incl. lijnen of alleen de safety release/ chickenloop?
Morres

Antwoord #20 Augustus 03, 2009, 11:35:11
edit2Rapporteer  
nee, wordt hoe dan ook vervangen, ff bestellen en de oude inleveren. alles gratis.
Alleen de CL(icnl QR) wordt vervangen
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.