Naish 2:1 of 1:1

mistab52

Geen avatar

Augustus 18, 2009, 21:30:12
edit2Rapporteer  
Weet niet of hier al topics over zijn aangemaakt, maar doe maar eens een zoekopdracht op 1:1 of 2:1 en je begrijpt men probleem  Wink

Ik heb een Naish BoxerSLE 2007 15m voor de dagen met wat minder wind.
Heb hem eigenlijk nog maar net en dit weekend (zaterdag en zondag) op brouwersdam voor het eerst gevaren. Zaterdag 1:1 en zondag 2:1
Nu lees ik overal dat hij beter/leuker vaart op 1:1 setup, maar ik had (met de weinige ervaring dat ik met de kite heb) de indruk dat het andersom was !   Roll Eyes
Met de 2:1 setup reageerde hij precies sneller en dat is toch wat je nodig hebt, tenminste toch al zéker in dit geval. Dit geval = een grote kite voor dagen met minder wind.

Natuurlijk zal ik de verschilllende configuraties wel nog uitgebreid testen, maar wat is jullie mening hierover? Liever 1:1 of liever 2:1 en waarom?

thanks!

Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Augustus 18, 2009, 21:43:24
edit2Rapporteer  
De BoxerSLE (en ook de Shockwave als Helix 2008 bijvoorbeeld) geeft betere feedback zonder de pulley set-up, de 1 op 1 set-up dus. Ondanks dat de bardruk lager is voel je (indien je ervaren genoeg bent) veel beter wat de kite doet, en zo kun je dan alles voor het low-end eruit peuteren bijvoorbeeld.

Ik heb diverse kites 2:1 gevaren, en nog nooit eentje gehad waarbij je niet moest kijken waar de kite stond en wat hij deed. Bij een kite met veel bargevoel hoef je nauwelijk te kijken, dan voel je precies wat de kite doet.

Vandaar dat dit type kite ook vrijwel van de markt is verdwenen. Alleen de SS TD3 heeft dat systeem nog volgens mij.

Ik ken alleen maar mensen die de BoxerSLE 12/9/7.5m2 1 op 1 voeren, omdat hij dan gewoon fijner is.

Idd. stuurt hij sneller met de pulley's erop, maar dat voordeel wordt geheel teniet gedaan door het verlies van gevoel (feedback) via de bar.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #2 Augustus 18, 2009, 21:56:59
edit2Rapporteer  
plus dubbele bardruk met 2:1. Het is overigens nog wel de vraag of een 15m nog wel voldoende input krijgt met de bar 1:1. Ik heb de 16m Shockwave gehad en soms moest ik nog wel extra aan een stuurlijn hijsen om 'm rond te krijgen.
De boxer 12m is iig heel goed 1:1 te varen.
Waar je met 1:1 op moet rekenen is dat je een heel stuk high end inlevert.
Het verschil bij de 2006 shockwave was: 2:1 altijd met 2 handen aan de bar, 1:1 goed te doen met één hand, dus meer ruimte om aan toe-side, carve bochten etc. te werken.
mistab52

Geen avatar

Antwoord #3 Augustus 18, 2009, 22:40:40
edit2Rapporteer  
inderdaad, meer bardruk, maar dat vond ik net fijn toen ik zondag op het water was. daardoor voelde ik beter waar de kite was en het ik toch het gevoel dat ik wat gepowerd was.
aangezien de Boxer 15m voor mij men grootste kite is, ga ik  in principe diens high-end niet vaak tegenkomen (want daarvoor schakel ik wel over naar men Helix)

doordat hij sneller stuurde met de 2:1 setup, kon ik beter extra power genereren en dat was nodig omdat de wind maar zwakjes stond afgelopen weekend.

wat ook kan is dat ik zondag (2:1) (tenslotte nog maar de 2e dag dat ik de Boxer testte) al wat meer vertrouwd was met de kite en daardoor het gevoel had dat het beter ging   Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.