Duitse medici adviseren helm en vaardigheidsbewijs verplichting

HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #25 September 07, 2009, 20:38:51
edit2Rapporteer  
Ik vind het niet raar dat men in duitsland met deze cijfers komt.
Het cijfer kan duidelijker als men per ongeval weergeeft,

- IKO of andere les ervaring per ongeval
- Kite maat bij welke aantal knopen
- Boardleasch gebruik met en zonder helm
- Eenzijdig ongeval of meerdere betrokkenen.

Zoals hier ook al gezegd is, een Vaardigheids bewijs is er al.
IKO en KNWV zijn natuurlijk goede uitgangspunten, maar hoe ga je het controleren.

Ik ben al blij dat er in het regelneverige holland een sport is waar je echt vrij bent.
Ook in de keuze helm en/of impactvest.
Als overbodige info, boardleasch is volgens mij GEEN keuze, maar een NO GO.

Grtz Frank
taunis2

Berichten: 105
Antwoord #26 September 07, 2009, 21:03:50
edit2Rapporteer  
Ideetje:  loser
Iets op de helm uitvinden wat ook bescherming geeft tegen de zon.

Ik denk dat ik zo'n ding sneller op zal gaan doen.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #27 September 07, 2009, 21:07:22
edit2Rapporteer  
bij het betreffende ziekenhuis blijkbaar geen dag voorbijging zonder "aanvoer van kitesurfers " 


Als ze elke dag kiteongelukken hebben, verhuis ik daar meteen heen - elke dag wind!
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #28 September 07, 2009, 21:26:49
edit2Rapporteer  
Welke ongelukken van de laatste jaren zouden minder ernstig zijn geweest met helm?
Bij skiën en motorrijden is helm goed om je schedel tegen harde dingen te beschermen.
Bij kiten klap je schuin op het water, meestal niet je hoofd. Als je hoofd wel op het water komt, krijg je eerder nekklachten (zoals die kiter op IJmuiden met gebroken nek) dan hoofdwonden.

Een helm vergroot de klap op je nek omdat die het oppervlak van je hoofd vergroot. Kwadratisch of tot de derde macht.

Hoe raakt een schoonspringer het water? Door zo weinig mogelijk kracht op z'n hoofd te laten komen: hij breekt het oppervlak met handen en armen. Anders zou hij z'n nek breken. Dus die gaat echt geen helm op doen.

Dus een helm is slecht op het water. Alleen voor op de kant.
Maar het op-en afdoen aan de waterrand levert waarschijnlijk meer problemen op.

Of wordt het zo?
Je vraagt iemand je kite op te laten, mee te lopen en op de rand van het water je helm af te doen terwijl jij de kite stuurt met 2 handen.
Bij het landen van je kite zet hij eerst de helm weer op je hoofd vóór je het water uitgaat.

Lijkt me niks.
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #29 September 07, 2009, 21:29:48
edit2Rapporteer  
Een vaarbewijs voeren lijkt me logischer dan een helm verplichten.
Dat moet ieder voor zich uitmaken of hij een helm wil dragen ja of nee.

Vaarbewijs daarentegen kan voorkomen dat mensen ongetraind en ongeoefend het water op gaan met alle gevolgen van dien.
Al zal dat de ongelukken niet met 100% verminderen wat uiteraard onmogelijk is, maar ik neem aan dat het aantal ongelukken dan wel sterk afneemt.
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #30 September 07, 2009, 23:51:55
edit2Rapporteer  
Mensen die gaan lopen klooien op het land of in de buurt van harde obstakels komen hebben een helm nodig maar de geen die gewoon is waar die hoort dan heeft een helm toch geen zin? Alsof ik een gat in mijn hoofd krijg door op het water te vallen??  Cheesy

Maar als je van je zelf weet dat je nogal lomp bent of een slecht ontwikkeld motoriek dan is een helm wel aan te raden. Of als je zo'n oen bent met zo'n ozoo domme boardleash...ja dan kan een helm ook nuttig zijn.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #31 September 08, 2009, 08:59:19
edit2Rapporteer  
Tja een vaarbewijs is wel degelijk iets wat ik zou toejuichen. Op die manier zorg je toch voor een iets grotere drempel voor de beginners met een extreem klein budget (te klein om een veilige kite te kopen). En natuurlijk zorg je ervoor dat iedereen weet wat de basis is. Het controleren hoef je niet eens veel te doen. Gewoon af en toe en de mensen worden al bang. Vervolgens heb je ook regiovertegenwoordigers en locals die aan beginners kunnen vragen of ze het vaarbewijs wel hebben. En hun erop attent maken dat ze eigenlijk tegen de regels ingaan.

Een helm is een andere zaak. Men vergeet dat de meeste duitse kiters een helm ophebben omdat ze een bordleash gebruiken. Nu is een bordleash in Nederland over het algemeen not done dus wat dat betreft staan we hier een stapje voor op veiligheid en hebben we geen helm nodig Wink
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #32 September 08, 2009, 19:54:50
edit2Rapporteer  
Ik zou een vaarbewijs wel prima vinden, als iedereen verplicht is om les te nemen of dat je met skills kan aantonen dat je kan kiten kan dat een hoop ellende schelen. Alleen het is totaal niet te controleren...lukt pas als er tolpoortjes bij elk strand komen...

Wel grappig dat dit uit Duitsland komt...juist het volk dat in NL bekend staat om: roekeloos en onwetend gedrag, veel leashes en rare acties!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.