mijn ervaring: 4 weken kitesurfen in Frankrijk

florisvw

Geen avatar

Logs: 0 | 3 uur
Oktober 09, 2010, 10:23:21
edit2Rapporteer  
ik ben dit jaar de hele maand september door frankrijk en noord spanje heen getrokken om te kitesurfen. prima te doen zeker als je buiten het seizoen omgaat. wij gingen met een tent waar je dan ongeveer 20euro per nacht betaalt voor een goede schone camping met eventueel zwembad. Wij zijn lang Ile de oleron (bij La Rochelle) geweest. Mooie lokatie om te kiten je moet alleen wat geluk hebben met de wind. De windrichting maakt niet uit want je kan en mag overal rond het eiland kiten.

Daarna zijn we bij leucate geweest. Deze locatie doet voor wat betreft andere 'windzekere' lokaties echt niet onder. Er waait (volgens de statistieken uit de wind en kitesurfguide europe) 280 dagen per jaar de tramontana. Dit is voor de middelandse zee een aflandige wind maar er ligt een groot binnen meer (iets verder rijden en je vind er nog meer o.a. super vlakwater spots LET OP! wel erg ondiep!) hier kan je super varen! de wind heet de tramontana en komt uit de pyreneen. het is een wind die ongeveer 4-5 dagen waait. 1ste dag wat rustig (17 knopen) 2de en 3de dag hard! mijn ervaring is boven de 30 knopen. 4 en/of 5de dag afnemend: in de ochtend nog redelijk hard 25kn later op de dag afnemend naar 17 tot niet meer vaarbaar.
Ook bij leucate zijn voldoende campings in de buurt, wij zaten bij Barcares wat ook aan het meer ligt. verder zijn er ook redelijk wat hotels en kan je mobilehomes huren. Deze zijn in het na of voor seizoen goed betaalbaar.

Hierna zijn wij in barcelone geweest, hier kan je bijna nooit kitesurfen omdat het er gewoon weg niet waait. Er zijn wel plekken die zijn aangewezen om te kiten. Dus mocht je daar zijn en je spullen mee hebben en het waait, Zeker doen! lijkt me toch mooi om met barcelona op de achtergrond op  het water te staan.

Vervolgens zijn wij naar de roses baai gegaan. We verbleven bij l'escala. Ook hier waait de tramontana. Verder heb je (zeker in de zomer) thermische winden. Hier heb ik echter geen ervaring mee maar er is genoeg over geschreven. De tramontana vond ik hier helemaal niks op te kiten. Iets aflandig op de zee en geen binnen meren om uit te wijken. op de dagen dat de wind hard waaide zaten er vlagen tussen van 40kn en viel de wind zomaar terug naar 15 kn. Gevaarlijke wind om te varen dus. Hier hebben wij wel veel gehad aan de surf guide, daar vonden wij een plekje in dat werd omschreven als een goede lokatie voor wanneer de wind bij rosas te hard was. Daar zou het wat minder hard waaien en ook meer sideshore. De lokatie heet Pals. het was hier inderdaad beter varen ( nog steeds wel vlagerig maar beter te doen dan bij roses baai)

Omdat de wind hier niet ideaal was zijn we onze laatste dagen in de buurt van marseille geweest. Hier ligt ook een groot binnen meer, etang de berre. We hebben windguru geraadpleegd of het hier zou waaien en de voorspellingen waren goed. Hier waait meestal de mistral, of dat die dagen ook zo was kon ik niet ontdekken. Er is 1 spot is het meer waar gekite word. Het is een klein strandje wat niet ideaal is om je kite op te laten. Als je er eenmaal opstaat is het goed te doen. Bij een echt harde wind (30kn+) komen er behoorlijke golven te staan, 1.5m ongeveer die mooi omslaan. Deze kan je dus mooi gebruiken om mee te spelen en als schans. de spot ligt op een dijk tussen etang de berre en etang de bolmon. SPot naam weet ik niet alleen de straat: av. henri faber.

Al met al is frankrijk en dan met name het deel rond leucate een ideale en windzekere plek om heen te gaan. Wij hebben daar in ieder geval genoten! the wind and kitesurfguide is een absolute aanrader als je zoiets wil gaan doen!

Vragen zijn altijd welkom!

grtz Floris
Langbeest

Antwoord #1 Oktober 09, 2010, 12:15:45
edit2Rapporteer  
mooi verslag Floris
Geelco

Antwoord #2 Oktober 09, 2010, 15:51:35
edit2Rapporteer  
idd mooi verslag. Bedankt!

Wil zelf ook een keer de kant van La Rochelle op, maar tkost allemaal wel wat:P Voor een arm studentje als ik Wink
florisvw

Geen avatar

Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #3 Oktober 09, 2010, 16:02:31
edit2Rapporteer  
@ langbeest, Bedankt!

@ Geelco, Wil je daar heen gaan om te kiten? Dan zou ik je toch echt aanraden om door te gaan naar Leucate want dat scheelt kwa afstand niet heel veel. Qua wind wel! en je kan het zo duur maken als je zelf wil... ga je over de tolwegen kost je dat zeker nog 150-200 extra, ga je over de binnenwegen kost je dat veel tijd. een Camping municipal kost denk ik rond de 15 euro per nacht per staanplaats. Neem je bbq mee en je campinggas en je hebt een goedkoop leven! wil je meer luxe dan betaal je meer! wij waren met ze 2en ongeveer 90 euro (dat is dus gezien over de hele reis. benzine campings eten enz) per dag kwijt. En wij hebben niet heel zuinig geleefd!
Geronimo79

Antwoord #4 Oktober 09, 2010, 16:10:42
edit2Rapporteer  
la Rochelle is idd mooi. Maar als je kan zou ik naar La Palmyre gaan. daar kan je zowat met elke richting varen. (monding van de gironde)

En La Palmyre is gewoon errug mooi. Het mooie daar is tevens op een soort schiereiland zit en je elke dag downwinders kan maken. Echt heel erg tof.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.