Lijnen vervangen?

Jellevw

Logs: 0 | 249 uur
Juni 03, 2011, 21:54:22
edit2Rapporteer  
Een aantal weken geleden is bij mij het depower koord gebroken van mijn Kahoona Red Line bar.
Inmiddels is deze vervangen voor ee nieuwe.
Ik vraag me nu alleen af wanneer stuur en power lijnen aan vervanging toe zijn.
Ze zien er nog goed uit maar wil, voor zover dat kan, voorkomen dat ze breken als ik op het water ben.

Iemand hier ervaring mee?
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Juni 03, 2011, 23:50:41
edit2Rapporteer  
Als je vaak loopt moet je heel goed kijken bij ongeveer halverwegen de lijnen, kijk goed naar het vlecht werk als een van de cardelen ( een bundel hele dunne draadjes helmaal door gesleten is, zou ik de betreffende lijn zeker gaan vervangen. Rond om mag hij best vezelig ogen, maar mag niet op hele cardelen zijn doorgesleten. Check ook in het bijzonder, je draadeind vlakvoor dat ze de sleave ingaan van je larkshead lus. Dat zijn de gevoeligste punten. Ook mag je absoluut!!! GEEN!!! Knoopjes in je lijnen hebben... Een knoop betekend simpelweg dat je draad minstens 50% aan treksterkte verliest!!! Controlleer ook de lijnlengtes ban je power en stuurlijnen... Bij lengte verschil ook vervangen... Lagere lijn betekend uitgerekte lijn... Uitgerekte lijn is zwakker, en maakt sturen een stuk onprettiger.

Jellevw

Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #2 Juni 04, 2011, 21:48:21
edit2Rapporteer  
Bedankt. Goede uitleg. Ik ga ze morgen ff nalopen en kijken of ik iets van je verhaal herken.

Loopen doe ik nog niet maar na een backroll zitten de lijnen ook altijd gedraaid. Ik kan me voorstellen dat er dan slijtage optreed.
Lude

Antwoord #3 Juni 06, 2011, 10:18:51
edit2Rapporteer  
Klopt.. niet te lang met gedraaide lijnen door varen dus...

Het eerste wat je ziet is dat de kleurstof uit deze plekken van de lijn slijt, je kunt hierna nog wel heel lang door varen voordat ze echt aan vervanging toe zijn (dus tot je de symptomen begint te krijgen die eagle-jan beschrijft).

(of backroll kiteloopje doen, is makkelijker als het lijkt!)
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.