Beste bar voor PL-kites?

matman

Berichten: 95
September 16, 2005, 13:22:24
edit2Rapporteer  
Wie heeft er ervaring met een andere bar dan de PL-bar voor Guerilla kites? De safety Quick release vindt ik kl%#te en mijn lijnen beginnen nu toch te slijten.. Maar ik zie een PL Zero4-bar niet zo zitten, omdt ie bijna hetzelfde is als mijn huidige bar.

Wie heeft er goede ervaring met een ander merk bar, samen met Guerilla of Venom kites van peter lynn?

Groet, Matman
ARC-Rider

Berichten: 182
Antwoord #1 September 16, 2005, 13:53:15
edit2Rapporteer  
Volgens mij kunnen ARC kites op elke bar zonder 5e lijn gevlogen worden. Raadzaam is wel om een vrij lang depowerkoord te gebruiken zodat je windvlagen goed op kan vangen.

Safety is inderdaad verouderd en niet echt betrouwbaar in vergelijknig met de huidige systemen.
kiteboy
Gast
Antwoord #2 September 16, 2005, 14:59:49
edit2Rapporteer  
Ik vlieg me g arc ook met andre bar. Alleen wel een paar maten groter. Ik heb een g arc 15 en een tube van 15m2. Die 15 kan ik met een 50cm bar vliegen de g arc niet is dan echt te sloom. Zou dus wel een grotere bar nemen.
maarten80

Geen avatar

Berichten: 58
Antwoord #3 September 16, 2005, 16:20:29
edit2Rapporteer  
Raadzaam is wel om een vrij lang depowerkoord te gebruiken zodat je windvlagen goed op kan vangen.
euh...
Mijn depowerkoord is een 25cm en werkt perfect hoor, ook bij windstoten. De kite vangt die wel op, hoef jij niet te doen. Vind die 25cm trouwens nog te lang, ga der 15 of zo van maken. (weet niet wat jij lang noemt natuurlijk)
Met langer depowerkoord loop je het risico de kite te oversheeten en dat is dodelijk voor een PL.

Eender welke bar (zonder 5th) werkt. Basisafstelling: alle lijnen gelijk met CL tegen de bar en de adjuster strap helemaal uit.

Zorg wel voor een FRONT-leash line! Kite is niet gemaakt voor leash op achterste lijnen!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 September 16, 2005, 20:24:17
edit2Rapporteer  
Ik heb een tijdje met Guerilla's03 gevaren, 15, 13 en 10. De twee grootste voer ik op een oude PL 65cm bar, waardoor het sturen acceptabel werd om wat truukjes te kunnen doen. Voor waverijden en kiteloops zijn zze gewoon te sloom. Ik had een depowerlijn van 45cm met zittrapeze, later een heuptrapeze met 30cm lijn.

Omdat je deze kites niet "tegen de knoop" vaart vanwege het karakter is een langere lijn geen probleem. Ik vaar nu North Vegas kites en mijn depowerlijn is inmiddels al (heuptrapeze) ingekort tot 18cm. Ik zit zelfs te denken aan 15cm. Deze kites vaar je wel "tegen de knoop".

De G10 is echt een heel andere kite, meer bardruk en hoge vlieg EN stuursnelheid! Voelt echt aan als een tubekite. 50cm bar is dan meer dan genoeg.

Ik verving altijd het standaard depowerlijn en loop door een zelfgemaakte, met odd. van de zeilwinkel. Ik doe dan ruim een seizoen met een lijn. Dat kan ik van mijn North bar niet zeggen!

O ja, om de G15 nog sneller te laten sturen kun je een simpele aanpassing verrichten voor een paar Euro. Zoek bij foto's op vliegerforum naar steering enhancer voor meer info.

En idd. het safety is net zoals bij iedere 4 lijns kite. Wat je als alternatief kunt doen is de safety op een van de stuurlijnen zetten. Sommige tubemerken hebben dan de leash aan het uiteinde van de bar zitten. De hele bar schuift bij activering langs deze lijn.

Ook heb ik ze wel zien varen met een lijn van lengte kite/2 + barlengte. Hierdoor heb je wel een lange leash, maar is in de knoop raken minder snel het geval. Blijft altijd behelpen helaas!
kiteboy
Gast
Antwoord #5 September 16, 2005, 20:56:39
edit2Rapporteer  
wake kiter. Ik kan die foto's niet meer zien die zijn verlopen. Zou je ze mischien hier kunnen plaatsen? heb namelijk zelf ook een g arc 15 en is aardig sloom
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 September 16, 2005, 21:17:34
edit2Rapporteer  
http://www.vliegerforum.nl/index.php?showtopic=16024&hl=steering+enhancer

Dit is de juiste link, de foto's staan er nog.
Joost--

Geen avatar

Berichten: 1016
Antwoord #7 September 17, 2005, 17:36:17
edit2Rapporteer  
ik heb een pl G 15. maar begrijp ik nou goed dat je eigenlijk 1,5 meter lijnverlengstuk hebt. met een elastiek tussen de 2 verlenglijne. waarbij het elastiek aan de bovenkant aan de vliegerkant van het verlenglijn vast zit. en aan de onderkant aan de bar kant van de verlenglijn vast zit?

is dit echt de moeite waard om te doen?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 September 17, 2005, 21:41:09
edit2Rapporteer  
Ik gebruikte zowiezo een bar van 65cm breed, hiermee stuurde de kite redelijk. Op de standaard 50cm was er echt niets mee te beginnen.

Mijn ervaring is dat deze aanpassing met gebruikmaking van een 65cm bar ongeveer 10-15% meer stuursnelheid gaf. Net ff het verschil tussen relax en irritant sinussen. Ik heb nog ge-experimenteerd met een korter elastiek (maak een aantal knoopjes om de 3cm in het elastiek, zodat je wat kunt afstellen), maar die 130cm elastieklengte in ongespannen toestand is toch het beste.

Het werkt ook op andere PL Arcs. Een bijkomende voordeel is dat het bekende stallen tijdens windgaten wordt tegen gegaan met deze aanpassing. Vooral S-Arcs hebben hier nogal eens last van (1120)

De modificatie kostte mij een euro of 8, dus voor dat geld kun je je geen breuk vallen. En het helpt nog ook!
matman

Berichten: 95
Antwoord #9 September 18, 2005, 23:03:17
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp Bedankt voor de reacties, ik ga eens rondkijken voor een betere bar. Ik denk 60cm en het merk weet ik nog niet, daar moet ik nog eve induiken. Nog suggesties welke het veiligst en comfortableste is..?
ARC-Rider

Berichten: 182
Antwoord #10 September 19, 2005, 09:09:09
edit2Rapporteer  
Raadzaam is wel om een vrij lang depowerkoord te gebruiken zodat je windvlagen goed op kan vangen.
euh...
Mijn depowerkoord is een 25cm en werkt perfect hoor, ook bij windstoten. De kite vangt die wel op, hoef jij niet te doen. Vind die 25cm trouwens nog te lang, ga der 15 of zo van maken. (weet niet wat jij lang noemt natuurlijk)
Met langer depowerkoord loop je het risico de kite te oversheeten en dat is dodelijk voor een PL.

Mijn depowerlijn is ongeveer een centimeter of 30 ofzo. De kite stel ik altijd zo af dat als ik de bar helemaal aantrek dat 'ie dan niet stallt.

Het oversheeten maak ik wel dankbaar gebruik van als ik 'm in m'n eentje wil landen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 September 19, 2005, 10:08:46
edit2Rapporteer  
Ik gebruikte ook 30cm depowerlijn, vond ik meer dan genoeg, terwijl de G10 makkelijk zelfs 50cm kan hebben. Deze kites vaar je ook niet tegen de knoop zoals vele tubekites, maar met aangetrokken bar.
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #12 September 19, 2005, 20:38:48
edit2Rapporteer  
ik gebruik voor mijn 13 60 cm , mischien dat ik ook wel die steering dinges er op doe. Als die maar snel word
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 September 19, 2005, 21:29:20
edit2Rapporteer  
Voor de 13 gebruikte ik ook een 65cm bar, hiermee kon je tenminste fatsoenlijk insturen bij het landen van een sprong. Heb nooit die mod  geprobeerd op die maat kite, maar een collega van mij gaat dat binnenkort wel doen, omdat hij een 50cm bar wilde hebben.
ARC-Rider

Berichten: 182
Antwoord #14 September 20, 2005, 08:58:30
edit2Rapporteer  
Die steering enhancer heb ik eens op de Guerilla I 15 geprobeerd, maar vond het nou niet echt zo'n succes. Had nou niet echt het idee dat 'ie er veel sneller van werd. Verschillende instellingen ervan geprobeerd, maar niets hielp echt goed. Toen heb ik 'm maar vervangen door de Phantom 18.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 September 20, 2005, 11:02:23
edit2Rapporteer  
Het helpt ongeveer 10-15% extra stuursnelheid op de 15. Maar dat ding is zowiezo al erg traag met sturen. Voor mij was het verschil net genoeg om lekker te kunnen varen. En voor die paar euro kun je je er geen breuk aan vallen.

ARC-Rider, had je ook een 65cm bar en heb je ook 2,5mm elastiek gebruikt? Dat is nl erg kritisch
ARC-Rider

Berichten: 182
Antwoord #16 September 20, 2005, 17:09:14
edit2Rapporteer  
Uhm,

Weet ik eignlijk niet meer, had toen de standaard bar bij die kite en gewoon elastiek gehaald bij een zeilwinkel (ongeveer 3 mm dik ofzo).

Maakt ook niet meer uit, heb nu de venoms en die sturen zowieso snel genoeg.

Lex

Berichten: 4827
Antwoord #17 September 20, 2005, 20:33:14
edit2Rapporteer  
wake kiter: Op welke knoopjes op de TE maakte jij je lijnen vast als ik vragen mag ?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 September 21, 2005, 10:23:57
edit2Rapporteer  
Op de achterste. ik heb het ook op de voorste geprobeerd, maar dat had geen effect.

De dikte van het elastiek is wel kritisch. 2,5 tot 3mm zeil elastiek moet goed zijn. Dunner zeker niet.

En nee, de kite verandert niet ineens in een racewagen, het blijft een trage bak, maar het verbeterd wel iets. Net genoeg om lekker te kunnen varen vond ik.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.