2de vraag: ja, leg bijvoorbeeld eens een Nobile board dat 2 jaar gevaren is naast een identiek nieuw exemplaar. Dan zul je zien dat het gevaren board minder rocker overheeft.
We gaan OT:
Ik durf die discussie wel aan te gaan. Ik weet het niet zeker maar heb jarenlang ski's en snowboards verkocht en ben ook skileraar geweest, dus alleen op basis van die kennis doe ik deze uitspraak en ik kan dus zeker ongelijk hebben:
Misschien heb je minder rocker als je het bord plat legt, MAAR dat zegt niets over het board onder belasting in het water.
(Moderne) ski's lijken ook minder camber en minder "flex" te hebben, maar dat is voor 99,9% van de mensen niet te voelen, zeker niet omdat onder belasting de ski wel degelijk flex over heeft.
Ik durf te wedden dat als ik een kiteboard totaal ongebruikt 2 jaar plat zou laten liggen, dat de rocker ook "minder" zou zijn na 2 jaar. Maar een board heeft natuurlijk altijd een flex-factor. Actie=Reactie. Hoe meer spanning je op bouwt of druk uitoefent, hoe meer dat bij je terug komt.....