trimmen bandit dos

KITE-NZ

Geen avatar

Juni 16, 2009, 07:08:21
edit2Rapporteer  
Een vraag voor de kenners:

Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een dos 12m en een 8m
Beide pas 1 keer gevaren en ik moet toegeven het is wat wennen. Mijn vorige kite was een '08 waroo 11m.
Wat me opvalt is de neiging van de dos om naar het water te duiken (sneller dan de waroo) Ik dnek dat dat een kwestie van wennen is, dus nog een paar sessies en dat zal wel OK zijn.
Ik vaar in meestal zeer vlagerige omstandigheden. De wind range is perfect dus geen klachten. Wel is de kite al een paar keer "spontaan' uit de lucht komen vallen. een vlaag powert de kite en op het moment dat de vlaag wegvalt draait de kite keurig op zijn rug en tuimelt uit de lucht. Iemand tips.... (de relaunch is overigens GENIAAAAAAL, volledig automatisch en zelfs kleine braning grijgt hem niet op zijn leading edge) Ik had hem in beide gevallen op de 2e knoop.

thanks

milamber

Antwoord #1 Juni 16, 2009, 07:23:51
edit2Rapporteer  
Waarom vaar je de DOS op de tweede knoop?
Voor het uit de lucht vallen moet je zorgen dat je een beetje spanning houdt op de lijnen, gebeurd vooral als je de kite helemaal depowerd als hij boven je hooft staat.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Juni 16, 2009, 08:52:48
edit2Rapporteer  
Op twee knoop kun je alleen met de 12 en 10m2 varen in het absolute high-end van je kite, en leuk is het niet kan ik je garanderen. Dan staan anderen al lang met 8 en 7m2 stevig gepowered op het water.

In het low-end vaar je alle Banditdossen op het laatste (het knoopje aan het uiteinde, het verste weg van je bar). Zo krijg je het juiste gevoel in de bar en haal je al het low-end eruit wat erin zit (en dat is veel!)

Pas als je nog maar 5cm depowerstrap over hebt in harde wind moet je gaan denken om 1 (een) knoopje terug te gaan zetten....of van je 12m2 over te stappen naar je 8m2. Want meestal waait het daar dan hard genoeg voor.

In vergelijk met de Waroo'08 heeft de Banditdos een heel ander bar en vlieggevoel. Je hebt gelijk dat de Bandit iets sneller naar beneden wil vliegen vanuit rechtuit vliegen als de Waroo'08. Alle kites hebben dit in minder of meerdere mate, en er zijn zelfs kites die omhoog willen. Kwestie van wennen tijdens het doen van tricks

Verder hoef en kan je niets meer afstellen, lekker makkelijk
Van mij zouden ze ook voor de Bandittres iets anders mogen verzinnen voor die knoopjes (nog effectievere depower?)
kitepower07

Antwoord #3 Juni 16, 2009, 12:08:11
edit2Rapporteer  
De kleine maatjes DOS moet je inderdaad gewoon lekker op het laatste knoopje laten zitten. Het heeft helemaal geen zin om deze anders af te stellen, naar mijn mening hebben ze juist op het laatste knoopje de beste stuureigenschappen.

Wel vind ik het lekker om de 12 op het tweede knoopje te varen, dit scheelt je wellicht iets in Low-end, maar het geeft je net iets meer stuursnelheid voor de grote maten, en het voorkomt backstallen in echt weinig wind..
(HJ) MINI-ME

Antwoord #4 Juni 16, 2009, 12:16:41
edit2Rapporteer  

Wel vind ik het lekker om de 12 op het tweede knoopje te varen, dit scheelt je wellicht iets in Low-end, maar het geeft je net iets meer stuursnelheid voor de grote maten, en het voorkomt backstallen in echt weinig wind..

Dat is dan ook gelijk het nadeel van de 12m2 tov de 14m2  Wink

Als je de 12m2 op de laatste knoop vaart gaat hij iets backstallen in weinig wind en doe je hem 1 knoop terug dan kun je beter de 10m2 kopen  ThumpsUp

FF weer ontopic..... Het uit de lucht vallen wordt waarschijnlijk veroorzaakt omdat je de kite op 12 uur hebt staan en de bar te resolute van je af duwt. Dit kan bij veel kites gebeuren maar de Dosjes zijn daar inderdaad extra gevoelig voor. Dus gewoon de kite op 11 od 13.00 uur parkeren  ThumpsUp
KITE-NZ

Geen avatar

Antwoord #5 Juni 17, 2009, 01:32:37
edit2Rapporteer  
Ga ik proberen, BEDANKT!
PS toch vreemd dat je zoveel knoopjes hebt die je redelijkerwijs, never nooit gaat gebruiken. Zo ver zullen je lijnen toch niet oprekken?!?! (de waroo heeft by the way hetzelfde, je gebruikt eigenlijk maar 2 knoopjes op de kite. En als je de high wind setting gebruikt kan je makkelijk een kleinere kite varen.

Heb met de 12 op de laatste knoop gevaren in redelijk marginale omstandigheden. Nog duidelijk niet helemaal gewend aan de kite (dat is ook niet te verwachten). Je moet echt de bar van je af duwen en stevig sturen, dan stuurt het snel. Wel gaaf om met zo weinig wind echt van het water geript te worden, zelfs met zo weinig wind! Veel meer als een echte C-shape in vergelijk met de waroo.  De eindsnelheid is ook waanzinnig, wat weer helpt bij tricks. Ralley's gaan echt veel hoger dan voorheen.
Michiel.
Moderator

Antwoord #6 Juni 17, 2009, 13:38:01
edit2Rapporteer  
Die extra knoopjes zitten erop zodat je een langere depowerlijn kunt monteren voor beginners. Dan moet je de toegenomen lengte nl. compenseren met iets inkorten van die lijn.

Echter dit was bij de Bandit Uno het geval (die werd geleverd met twee depowerlijnen), en niet meer bij de Dos. Het lijkt erop alsof ze het maar zo gelaten hebben.

Ben het met je eens: eraf wat er niet op hoort
Denice

Antwoord #7 Juni 17, 2009, 14:16:17
edit2Rapporteer  
Heb met m'n 9m2 banditos op zwarte vrijdag helemaal overpowerd gestaan.
Op 12 uur stond hij als een waanzinnige te klapperen. (had de depower helemaal aangetrokken) Daarna de kite op het 2de knoopje gezet, toen werd het klapperen van de kite aanzienlijk minder (depower half aangetrokken)
Op het 1ste knoopje vind ik hem echter het fijnste varen.
Succes er mee!  ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Antwoord #8 Juni 17, 2009, 14:20:59
edit2Rapporteer  
Heb met m'n 9m2 banditos op zwarte vrijdag helemaal overpowerd gestaan.
Op 12 uur stond hij als een waanzinnige te klapperen. (had de depower helemaal aangetrokken) Daarna de kite op het 2de knoopje gezet, toen werd het klapperen van de kite aanzienlijk minder (depower half aangetrokken)
Op het 1ste knoopje vind ik hem echter het fijnste varen.
Succes er mee!  ThumpsUp

Net na de zware bui heb ik met mijn 72kg de 7m2 Banditdos gevaren in 40kn gem. windsnelheid. Dat was op het 2e knoopje en de strap op 5cm na helemaal in. Echt gekkenwerk, maar technisch te doen. Maar klapperen als een gek, logisch ook als je kite zover gedepowerd staat.

Bandits zijn echte low-end kites, vandaar idd. eerste knoopje het meest fijne. Sneller een kleinere maat pakken dus
KITE-NZ

Geen avatar

Antwoord #9 April 24, 2011, 23:21:57
edit2Rapporteer  

Ik heb gister mijn nieuwe bar gepakt en een extentie gemaakt voor de front lijnen zodat ze allemaal even lang zijn. Dat maakt het vergelijken makkelijker. de extentie op mijn oude bar gezet. grof geschat waren de front lines zeker 10 cm verder gerekt dan de backlines. Dus als je denkt dat je kite een beetje raar begint te vliegen, check je lijnen eens. Het maakte bij mij een enorm verschil.
Michiel.
Moderator

Antwoord #10 April 25, 2011, 09:24:26
edit2Rapporteer  
Vaker gehoord van ongelijk rekkende lijnen bij de eerdere generaties Bandit's. Zelf gelukkig nooit last van gehad.

De afstelling van de Dos is best kritisch, 10cm lijn is dan het verschil tussen een draak van een vlieger en een top vlieger Wink
Morres

Antwoord #11 April 25, 2011, 12:26:39
edit2Rapporteer  
die bandit staat er om bekend da die zomaar uit de lucht kan flikkeren (Frontstall)
Michiel.
Moderator

Antwoord #12 April 25, 2011, 12:41:50
edit2Rapporteer  
die bandit staat er om bekend da die zomaar uit de lucht kan flikkeren (Frontstall)

De grote maten Dos om precies te zijn Wink
Morres

Antwoord #13 April 25, 2011, 13:25:26
edit2Rapporteer  
ja en de kleine een loop of death
Michiel.
Moderator

Antwoord #14 April 25, 2011, 13:33:38
edit2Rapporteer  
ja en de kleine een loop of death

De Bandit uno 7.5 in 35kn...klopt Tongue
De Bandit Dos 7 loopte prima! Nooit problemen mee gehad.
Reflex

Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #15 April 25, 2011, 13:57:49
edit2Rapporteer  
Ze loopen inderdaad prima! Sterker nog, die krengen weten van geen ophouden Wink
Morres

Antwoord #16 April 25, 2011, 15:03:30
edit2Rapporteer  
hehe
Michiel.
Moderator

Antwoord #17 April 25, 2011, 15:25:00
edit2Rapporteer  
Gaaaaaaap  Tongue
Morres

Antwoord #18 April 25, 2011, 16:38:32
edit2Rapporteer  
tja, NO does that to you
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.