Best Kahoona v2

basgoossen

Geen avatar

Berichten: 22
Februari 26, 2011, 20:32:54
edit2Rapporteer  
Hallo Allemaal,

Ik ben 2 jaar geleden begonnen met landboarden, en maak hierbij gebruik van een peter lynn twister 2 7.7m2 (niet depower). Nu wil ik heel graag gaan kitesurfen, ik heb al wat ervaring met depower kites (ram-air, geen tubekites) op het landboard. En ik zit er aan te denken een setje aan te schaffen. Ik zag dat Best leuke prijzen vraagt voor de kites, en vraag ik mij af of de Best Kahoona v2 een goede kite is voor mij en zo ja welke maat/maten, ik ben redelijk wat power gewend vanuit de twister.
Ik weeg 75kg en wil graag freestyle surfen (nouja als ik eenmaal kan staan enzo ;-) ).
Daarnaast is het misschien belangrijke achtergrond informatie dat ik eind dit jaar naar Bonaire emigreer waar er (bijna) altijd tussen de 15 en 25 knopen wind is (aflandig op de kitespot, maar gelukkig zijn er wel bootjes bij).

Zelf zit ik te denken aan een setje met een 7.5 en een 11.5, maar ben bang dat de 7.5m te weinig gaat geven om echt gebruik van te maken, bij 25kn...? Maar ik kan er natuurlijk finaal langs zitten.

Ik ben van plan om de kites eerst te leren kennen op het land met mijn landboard, en dan het water is te proberen, boddy draggen en dan met plank.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en adviseren, als er meer informatie nodig is hoor ik het graag.

Alvast bedankt.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #1 Februari 26, 2011, 23:55:30
edit2Rapporteer  
Koop eerst gewoon alleen de 11,5, kan je meestal wel meer varen met jou gewicht. Ik hou mijn Waroo 11m tot dik 25 knopen (met 80 kg).
Dus die 7,5 kan je er beter later bij kopen als je het echt leuk gaat vinden en bij hardere winden wil varen.

Normaal gesproken moet je natuurlijk niet met een dergelijke kite op het land gaan oefenen, maar hoe dat met jou ervaring en landboarden is durf ik niet te zeggen. Denk dat je met jou vlieger ervaring erg snel het water op moet om te gaan bodydraggen en dan snel het board erbij. Ik had met mij (veel mindere) vliegerervaring de kite erg snel onder controle (en dat was nog een 4 lijns C-kite) dus die Kahoona (of elke SLE kite) moet voor jou geen probleem zijn.

Veel plezier!
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #2 Februari 27, 2011, 13:02:48
edit2Rapporteer  
Als je naar Bonaire gaat, zal je weinig aan de 7,5m hebben. Ben er net gisteren weer van teruggekomen.  Zelf zou ik de 13 en 9 aanschaffen met het oog op Bonaire. Waarom koop je er nu niet 1 en op Bon niet de tweede? Scheelt een stuk in de prijs.
basgoossen

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #3 Februari 27, 2011, 13:42:59
edit2Rapporteer  
Op zich een goed idee om met een te beginnen, maar moet het dan de 9.5 of de 11.5 zijn met het oog op een set 9.5/13 voor Bonaire, zou je dan automatisch op de 9.5 uitkomen... Zijn jullie het daar mee eens? Of heb ik daar hier dan weer net niets aan? (ik vlieg meestal in het binnenland in Nederland), body draggen zou ik dan in eerste instantie op Kessenich gaan oefenen, dat zal dan de komende tijd ook de vaste surf plek zijn gok ik...
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #4 Februari 27, 2011, 14:27:38
edit2Rapporteer  
je hebt al kite ervaring, waarom kijken je niet naar een andere kite, kahoona is een beginnerskite, ik denk dat je daar snel op uitgekeken raakt. ik had voordat ik ging kitesurfen ook al vliegerervaring, en ik stond met de 2e keer proberen met board er al op, en toen direct al stukje gevaren.

ik heb geen ervaring met de kahoona, maar ik denk dat je aan een waaro al meer hebt, heb ik overigens ook geen ervaring mee hoor.
basgoossen

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #5 Februari 28, 2011, 11:40:11
edit2Rapporteer  
Toch vind ik de reviews en recenties die ik vind op internet interessant genoeg om het er op te wagen, plus dat ik op dit moment auto relaunch een hele belangrijke feature vind. Ik vraag me alleen nog echt af welke maat ik moet kiezen om mee te beginnen. En om eventueel een set mee op te kunnen bouwen.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #6 Februari 28, 2011, 12:17:51
edit2Rapporteer  
Ik zou, gezien je de kite al onder controle hebt, voor de 9,5 gaan. Dacht dat de kahoona een aardige lowend heeft en bovendien is het leren varen met wat meer wind, wat makkelijker.
Mutantbasse

Berichten: 300
Antwoord #7 Februari 28, 2011, 13:03:13
edit2Rapporteer  
Ik heb nog een V1 9.5 liggen. Sta met men 70kilo vanaf 12 tot 30 kn
Heeft me nooit in de steek gelaten en is ook de enige kite die ik heb   ThumpsUp

Als je er belang bij hebt let me know. Want stap nu over naar een race kite.
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #8 Februari 28, 2011, 19:44:54
edit2Rapporteer  
eigenlijk alle nieuwere kite's relaunche wel makkelijk, tja bandit en kahoona mischien een tikje beter, maar mijn helixjes uit 2009 kan ik ook makkelijk relaunche ( kijk bij revieuws, niet goed relaunchebaar ) , het is uiteraard je eigen keuze, maar in het begin kite je neem ik aan toch op een plek waar je altijd kan staan, al ken je je kite dan kan je hem op het gegeven moment altijd relaunche!
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #9 Februari 28, 2011, 20:10:58
edit2Rapporteer  
Ik kan met mn Kahoona v2 9.5 met iets van 12-13kn varen. Weeg op dit moment 68kg. Kahoona heeft wel veel low-end en goede releanch.

Voor 15-25kn kan je eigenlijk met alleen een 9.5 ook al. 25kn en 9.5 was voor mij net iets te veel. Een aantal weken terug op borssele getest toen het 25kn en stoten van 35kn was, maar na 15min ben ik maar gestopt. Wellicht met 75kg dat het wel goed te doen is. Mijn broertje weegt 80kg en vaar ook met dezelfde kite en had geen problemen, maar hij kan pas vanaf ongeveer 15kn varen, maar hij is ook nog maar pas begonnen met kitesurfen.
joosie

Berichten: 967
Antwoord #10 Februari 28, 2011, 21:20:13
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een 11,5 kahoona v2, en een kahoona 7,5v1

Zelf weeg ik ook 75 kg en ben 2-jaar geleden begonnen met kiten.
De 11,5 is als beginner erg goed vanwege zijn zeer gemakkelijke relaunch en je kan al vanaf 10-12 knopen wegkomen, minder wind is toch niemand aan het kiten en een 13m wordt erg traag met sturen.
Zelf vaar ik de kite tot 22-24 kn, de 7,5 is al goed te varen met 25 knopen,deze heb ik tot 40 knopen op schellinkhout  gevaren.
Advies neem wel kite les op t water!!! er gebeuren veel ongelukken met kiters die zonder ervaring zelf gaan aanklooien.
Wens je veel plezier op het water dit seizoen   
basgoossen

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #11 Maart 01, 2011, 16:42:11
edit2Rapporteer  
Hallo Allemaal, heel erg bedankt voor jullie hulp bij het maken van de keuze. ik heb gekozen voor de 11.5m2  Ook in overleg met de winkel. Makkelijker om te beginnen met een iets grotere kite en ook omdat ik met name in het binnenland kite.

Hopelijk tot snel een keer ergens in den lande op het water. Als ik de kite heb zal ik wel even een kort reviewtje plaatsen.
basgoossen

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #12 Maart 10, 2011, 16:07:43
edit2Rapporteer  
Ik heb inmiddels mijn Kahoona v2 binnen en al een keer uit kunnen proberen. Een schamele 4 tot 6 knopen is genoeg om te vliegen (helaas nog niet veel meer gehad). Ook rijden op het landboard ging prima, kon redelijk goed upwind blijven. De kite vliegt mooi en reageert erg direct, en kon zeker op het laatste stukje power van de bar nog best veel doen. Echt springen ging niet maar goed dat is te verwachten met zulke wind. Zeker nog niet spectaculair geweest nu maar al erg leuk. Nu maar afwachten op meer wind, misschien vanavond even proberen alhoewel het flink vlaagt.
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #13 Maart 10, 2011, 20:07:09
edit2Rapporteer  
Met 4-6kn flyboarden?
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #14 Maart 10, 2011, 20:09:29
edit2Rapporteer  
4-6 knopen en kite in de lucht???? Check je meter....
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #15 Maart 10, 2011, 20:22:18
edit2Rapporteer  
Nu maar afwachten op meer wind, misschien vanavond even proberen alhoewel het flink vlaagt.

Probeer in het begin niet met te harde wind te gaan, zeker niet op land.
Het is nu nog te koud, maar in het water oefenen met vliegeren is een stuk veiliger( vallen op water is een stuk minder hard als vallen op land).

Suc6 verder en veel plezier met je nieuwe kite!
jatochofniet

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #16 Maart 11, 2011, 17:57:22
edit2Rapporteer  
Ik zou als tweede maat zeker een 7.5m2 erbij nemen en geen 9.5m2... Ik vaar zelf de 7.5m2 (met extensions) al vanaf 18 knopen en weeg 75 kilo en heb een 135x41 boardje... sluit perfect aan op de 11.5m2. Als je er een 9.5m2 bij haalt mis je echt een stuk high-end en heb je teveel overlap met je 11.5m2. Highend van de Kahoona V2 is namelijk niet zo best maar low-end daarintegen is weer super...
basgoossen

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #17 Maart 18, 2011, 14:26:31
edit2Rapporteer  
4-6 knopen en kite in de lucht???? Check je meter....

Tja zo af en toe moet je een paar stappen naar achteren doen om de kite in de lucht te kunnen houden en je moet hem niet in zenith zetten, maar als je er snelheid in houd dan kan je hem echt blijven vliegen, en dan kan je ook snelheid op je bord maken (nouja snel, je kan rijden en upwind blijven). Heb er ook al een 360 mee gevlogen (de kite om jezelf heen vliegen) dit lukt je niet bij meer wind hoor :-). Kortom de low end van de kite is goed! ;-).

Heb inmiddels tot een knoopje of 10-11 gevlogen, dat voelt echt al goed voor op het landboard, snelheid zat en kan ook wel wat airtime krijgen. Heb nog niet op het water getest, en jammer genoeg zal dat dit weekeinde ook wel weer niet gaan lukken. (geen wind)...

Ik zou als tweede maat zeker een 7.5m2 erbij nemen en geen 9.5m2... Ik vaar zelf de 7.5m2 (met extensions) al vanaf 18 knopen en weeg 75 kilo en heb een 135x41 boardje... sluit perfect aan op de 11.5m2. Als je er een 9.5m2 bij haalt mis je echt een stuk high-end en heb je teveel overlap met je 11.5m2. Highend van de Kahoona V2 is namelijk niet zo best maar low-end daarintegen is weer super...

Ik ga eind deze zomer naar Bonaire verhuizen, daar waait het gemiddeld (zeg maar altijd) 16 knopen met uitschieters tot 22 knopen. Daar is de Kahoona V2 11.5m2 de goede maat heb ik me laten vertellen door de locals. Dus vandaar dat ik het voorlopig even bij 1 kite hou. Als het meer dan 24 knopen (de high end van de Kahoona v2) waait dan ga ik wel een keer niet, komt niet zo vaak voor boven land IMO. Maar voor Nedarland lijkt me dat inderdaad wel een mooie 2 kite quiver ja met die 7.5m.
basgoossen

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #18 Maart 18, 2011, 14:32:47
edit2Rapporteer  
Probeer in het begin niet met te harde wind te gaan, zeker niet op land.
Het is nu nog te koud, maar in het water oefenen met vliegeren is een stuk veiliger( vallen op water is een stuk minder hard als vallen op land).

Suc6 verder en veel plezier met je nieuwe kite!

Don't worry, als ik het niet vertrouw blijft hij aan de grond. En ik rij ook altijd met volledige bescherming (Knie, Crashpants, Backprotector, helm, hand). Ik kan je i.i.g. verzekeren dat de Kahoona een stuk veiliger en voorspelbaarder vliegt dan de Twister 2 7.7m2 die ik erg goed ken inmiddels, in ieder geval tot een knoop of 12. Daarnaa moet ik nog ervaring opdoen met de kahoona.

Maar wel bedankt voor je bezorgdheid (de kite is aan de grond gebleven trouwens die bewuste avond, te veel gust!).
basgoossen

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #19 Mei 11, 2011, 11:23:34
edit2Rapporteer  
Hallo Allemaal,

Ik heb de kite inmiddels wat meer kunnen uitproberen en kunnen varen en vond het tijd om een kleine review te geven.

De kite is bestuurbaar en vliegbaar vanaf een knoopje of 5 en dan is er ook gelijk goed mee te rijden (cruisen) op het land (Landboard), in het water heb ik 9-10 knopen nodig om te kunnen varen en 11-12 om up wind te kunnen komen (Met zeer weinig surf ervaring). De kite bevalt mij heel erg goed en voelt qua druk heel betrouwbaar aan. 2 Weken geleden heb ik op vrouwenpolder gevaren met een mooie constante 18knopen wind die cross shore stond en dan is het een feest om de kite te varen. Zelf vond ik het toen prettig de kite bijna volledig gedepowered te varen, dus voorlopig is 20 knopen voor mij de high end. Even voor de volledigheid ik weeg 77kg ben 182cm lang en heb  een bord van 135x39.5cm.

Bij constante wind boven de 12 knopen blijft de kite mooi in zenit staan ook als je de bar even los laat om bijvoorbeeld straps af te stellen, onder de 12 knopen of bij vlagerige wind draait hij weg en valt via de rand van het windvenster naar beneden, er is dan correctie nodig om de kite terug te sturen naar zenith. Dit is eigelijk het enige moment waarop je moet ingrijpen. Als de kite je door een windvlaag (of omdat je zelf hard trekt aan de lijnen door een golf ofzo) over je heen vliegt kantelt hij iets naar achteren waardoor hij mooi terugvalt in het windvenster en zonder correctie netjes blijft staan.

Ik heb 2 keer een stuurfout gemaakt nu tijdens het surfen maar vond dat de kite makkelijk weer onder controle te krijgen is als je even een stukje bent voortgesleept. Ook bij een sprong gedraagd de kite zich heel mooi en is er goede reactie op de bar, bar van je af en je stopt gelijk met stijgen, bar naar je toe voor een mooie zachte landing.

Als het erg vlagerig wordt 9knp gemiddeld gust 20knp dan vindt ik het niet prettig om de kite in de lucht te hebben omdat de kracht dan ook vrij rukkerig wordt. Ik heb dan redelijk wat aandacht voor de kite nodig om netjes te kunnen blijven staan.

Bij landboarden met meer weinig wind heb ik soms moeite om down wind (jaa met de wind mee) te komen, maar goed dat zal wel aan mezelf liggen.

Al met al ben ik heel blij met deze kite en ook met deze maat (11.5m2) en hoop ik dat het de komende tijd nog wat meer gaat waaien zodat ik mijn kitesurf skills en de houding op het water kan verbeteren.

Greets,
Bas
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 Mei 11, 2011, 16:10:12
edit2Rapporteer  
Leuke review!
Maar handiger is het om deze bij "GEAR" hier op het forum toe te voegen bij de Kahoona van jou modeljaar een grootte. Dat is makkelijker. Gewoon Ctrl C/V je tekst daarin

Deze kite is een zog. deltashape. Die staan bekend om hun uitzonderlijke goede low-end. En 11/12kn is een erg goede prestatie voor een beginner. Dat gezegd je kunt landboarden, en dat is wat vliegertechniek betreft vergelijkbaar. Dit geeft je al een grote voorsprong! De meeste beginners hebben moeite het low-end uit een kite te halen

Nadeel van een delta is dat het ook precies de vlagerige wind doorgeeft via de bar. Dat ervaar jij als "rukkerig" Wink
Echter, met ervaring komt ook de mogelijkheid om de kite dan beter te kunnen beheersen. 20kn moet geen probleem zijn zelfs als gemiddelde wind met die grootte. Oefening baart kunst!

Voor je gewicht is de 11,5 prima als grootste maat.  Kun je later idd. die 7,5 erbij kopen. Dan heb je een prima set!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.