Kitesurf Instructeur: DE opleiding!

bikini-isuit
Gast
September 10, 2011, 00:15:47
edit2Rapporteer  


WAAROM INSTRUCTEUR?
De cursisten uit mijn klasje wilden naast hun vaste baan in t weekend lesgeven. Iemand wilde een wereld reis maken en onderweg rondkomen. Voor anderen is dit 100% hun beroep. Ik wilde meedoen omdat ik honger had naar kennis en er geen fatsoenlijke opleiding kitesurfen is (zoals PADI). Hij stond hoog op mijn verlanglijst.

VOOR WIE BEDOELD?
Iedereen. Jong/Oud, gemiddelde leeftijd cursisten 20-40. Meesten man.

De vereisten staan in deze thread vermeld: http://www.hanglos.nl/forum/17315/kiteforum-iko-instructeurs-opleiding-in-nederland.html?CurrentPage=3#reactions.

VOOROPLEIDING:
1. 40 uur hebben meegedraaid met een level 2 IKO instructeur;
2. Klein vaarbewijs
3. EHBO diploma (deze wordt ook binnen de cursus gegeven)
4. Met behulp van e-learning 152 pagina’s doornemen en per hoofdstuk een examen doen (je krijgt 3 kansen). Dit noemen ze: pre-ITC

Waarom de eis van een vaarbewijs? Overal ter wereld –dus ook op aflandige spots- wordt lesgegeven. Een boot is dan noodzakelijk. Vanuit de boot moet je in staat zijn om de kite te launchen ZONDER knopen in de lijnen en de boot tegelijkertijd te besturen. Verder mag je dus ook niet je cursist omver  varen. Voor bijna alle handelingen hou je een hoek aan van 45 graden ten opzichte van de wind. Ik heb deze oefening monsterlijk onhandig gedaan. T had n beetje weg van KKung Fu met n kite en als n aap met je tenen de boot besturen.

Klein vaarbewijs halen is super makkelijk. Dit doe je bij VAMEX. Je kunt max 60 punten halen en de vragen zijn kinderlijk eenvoudig. Slimste is om in 1 keer examen groot vaarbewijs te doen. Om het groot vaarbewijs te halen moet ik nog VBA doen (aanvulling op klein vaarbewijs), zodat ik internationaal kan varen/ boot huren. 

EHBO. Als je dit vooral voor kitesurfen wilt halen is t een goede keuze om dit binnen IKO cursus verband te doen. Kosten E 70. Voordeel hiervan is dat je EHBO leert ten aanzien van kitesurf onderwerpen. Daarnaast heb ik de online oranje kruis e-learning cursus gevolgd. Certificaat behaald. Ik vond de online cursus prettig door de logische systematiek. Het programma houdt automatisch bij in welke onderwerpen je niet goed bent en blijft deze onderwerpen herhalen totdat je het goed doet. Deze combinatie e-learning en EHBO door en voor kitesurfers is ideaal.   

Ik hoop dat ooit in de toekomst een hoofdstuk in het cursusmateriaal geschreven wordt over Veiligheid, ontwikkeld en geannalyseerd aan de hand van waargebeurde ongelukken. Veiligheid is niet alleen: barloslaten, QR, Release. Het is meer….

Pre-ITC examen: = een online voorbereiding op de 5-daagse kite instructeurs cursus. Onderwerpen:
- Materiaalkennis;
- Weerkunde, wolkenkunde, getijden (wereldwijd);
- Aerodynamica van een kite, typen kites
- In kaart brengen van gevaren land, zee, lucht
- Voorrangsregels op het water
- boot

DE 5-DAAGSE KITESURF INSTRUCTEUR CURSUS
Door de voorkennis bij het Pre-ITC examen ben je in staat om tijdens de cursus dieper + technischer in te gaan op deze onderwerpen. De Teacher maakt een inschatting van je capaciteiten. De cursisten geven een self evaluation over hun eigen vaardigheden (“wat had ik beter kunnen doen“ en “wat heb ik verkeerd gedaan“) en alle cursisten helpen mee om jou op een hoger en professioneler nivo te krijgen (constructieve verbeterpunten). Je leert presentaties geven over kitesurf onderwerpen. En je leert hoe je systematisch veilig en snel een cursist skills bij kunt brengen.

Ik denk dat het theoretische deel van deze opleiding op HBO nivo  ligt. MBO-ers zullen geen moeite hebben met het praktische deel terwijl dit (denk ik) voor academici weer t moeilijkste is. De kwaliteit van de cursus was erg hoog. De Teacher is een pro.Tot 1 week na deze 5 cursusdagen was ik nog steeds gesloopt. Eke cent welke ik voor deze cursus betaald heb (E 675) was MEER dan t dubbele waard.

SFEER TIJDENS DE CURSUS
Top. Vet, veel humor. Iedereen sliep op de camping bij XWatersport Beach Center > banden gesmeed tussen Belgen, Nederlanders, Duitsers. T viel mij op dat kitesurf Instructeurs in spe geen account hebben in facebook, meer t type avonturier, open minded.s Avonds was alles weer mellow.

ERVARINGEN VOORDAT IK DE CURSUS GING VOLGEN
Voordat ik deze cursus ging volgen had ik 2 dagen meegelopen met een niet-IKO school in Tarifa. De verschillen zijn eerlijk waar, enorm. De proef personen die we tijdens onze IKO opleiding gebruikten kregen geen blessures. Na mijn cursus, heb ik 4 schaduw uren meegelopen bij een IKO school: ook hier geen blessures.

WELKE KITESURF INSTRUCTEUR OPLEIDING?
Ik ken alleen IKO. Als jij info hebt over andere kitesurf opleidingen post het. In Nederland zijn er 137 mannelijke IKO instructeurs en 15 vrouwelijke instructeurs geregistreerd. 1 op de 15 is dus vrouw. De instructeurs krijgen online een bepaalde waardering op de website, dit zie je online bij je profiel(foto). Dit stuk is mijn niet helemaal duidelijk. Al deze informatie is online op hun website. Zo kun je bijv terugvinden dat meneer Vogelenzang in juni van dit jaar zijn certificaat heeft behaald. Leuk toch?

NA DE CURSUS: Schaduw uren
De Teacher kan tijdens de cursus inschatten dat je nog niet genoeg ervaring hebt met lesgeven. Je moet dan X uren meelopen met een level 2 Instructeur. Dit heet: “schaduw uren“. Tenzij je een bekende bent in het Nederlandse instructeurs wereldje is het vinden van een geschikte stageplek in NEDERLAND echt niet makkelijk. In oktober ga ik in ieder geval in Brazilie/Afrika shadow hours volgen. IKO biedt je de mogelijkheid om met buitenlandse kitecentra contacten te leggen of mee te gaan met NL kite trips.

Waar zit IKO?
In Nederland zijn er slechts 2 affiliated kitescholen.Dit houdt in dat ze aan best wel strenge voorwaarden moeten voldoen.  Ze zitten in slechts 36 landen. IKO heeft slechts 22 Teachers world wide die toekomstige kite instructeurs les mogen geven.

EN NU?
Ik heb dit stukje geschreven om meiden te motiveren. Maar eigenlijk vind ik dat iedereen die een kite in zijn handen heeft deze opleiding moet volgen. Ik geloof niet in een vaarbewijs, wel in een degelijke NL opleiding. Misschien dat dit je meer helderheid geeft over wat de cursus inhoudt (mijn ervaring, deze kan totaal anders zijn zoals jij dat ervaren hebt). Een dergelijke opleiding brengt jou en de manier waarop je met kitesurfen en kitesurfers omgaat op een hoger nivo (denk ik, maar wie ben ik). Als ik mn shadow hours af heb, wil ik les geven aan kinderen.

(ik log uit en kan na het plaatsen v deze thread niets meer posten)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 September 12, 2011, 13:54:24
edit2Rapporteer  
Oh, ik heb facebook, nu val ik af.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 September 12, 2011, 14:04:55
edit2Rapporteer  
(ik log uit en kan na het plaatsen v deze thread niets meer posten)

Welkom terug Bikinisuit

Waarom log je weer uit? Het is toch de bedoeling dat hier een discussie uit voort komt Huh
En vanwaar een nieuw profiel aangemaakt?
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #3 September 12, 2011, 17:05:38
edit2Rapporteer  
Hey Suit!!!

Goed en duidelijk (weliswaar lang), maar zijn je vragen van voordien beantwoord.
Ook gerelateerd naar door jouw ontdekte oorzaken. Ik heb er wel oren naar.
Als je niet smeer kan posten hoop ik dat je nog wel kan lezen.
(misschien geen oplaad mogelijkheden.)

Geef zelf al meer dan 30 jaar allerlei lessen en instructies.
Maar ik blijf nog elke dag bijleren door de mensen die ik les geef.

Suit 'Kanjer'
Raar van  je 1ste posting
Gaat je goed Meissie...
Grtz Opa Frank
bikini-isuit
Gast
Antwoord #4 September 13, 2011, 09:10:54
edit2Rapporteer  
Ola @Frank, als jij opa bent ben ik een oma  Smiley hihi (ik log op de 13e uit), geef je ook les in kiten?

Tijdens de IKO EHBO vertelde de Teacher dat we reanimatie leren om t leven t redden van n kleine 5% (overlevingskans). We vechten dus voor die 5%. Zijn woorden zag ik waarheid worden 5 dagen geleden toen in Meze (Fr) een kitesurf instructeur les gaf aan een 60 jarige. De cursist raakte verward in zn lijnen, kreeg zn kite niet meer omhoog. In de boot werd hij onwel, en kreeg daarna van zijn instructeur borstcompressies. Dit hielp slechts kort want toen ze terugvaarden kreeg hij in de boot weer last ve “malaise“ (?): > dood.
Vragen:
- Heb je vanaf 60 jaar verhoogde kans op n attack? (6 wkn geleden gebeurde t zelfde bij n  kitesurfende arts (61) in de US. T liefst zou ik n beginner op hoge leeftijd les willen geven op n spot waar ik weet waar de AED hangt. (never vanuit n boot). Is dit te voorzichtig?
- Zijn er dingen waar jij anders op let bij  t lesgeven aan iemand v zeer jonge of hoge leeftijd.
(Ik mag bij IKO de verdiepingscursus kinderen nog niet doen, moet eerst mn shadow hours halen. Ben daarom nieuwsgierig naar je antwoord(en). 

Deze mnd zal ik (hopelijk) in t weekend gevraagd worden in t ikocentre bij jou om de hoek (t zijn r maar 2), ik zou zeggen kom gezellig langs, neem de familie mee! (ik heb daar n warm nest gevonden)

Bron:
 http://www.midilibre.fr/2011/09/05/accident-mortel-de-kitesurf-a-meze,382419.php
http://forum.flysurf.com/bar/nouvel-accident-mortel-t62392-10.html 
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 September 14, 2011, 10:34:23
edit2Rapporteer  
Bikini- is uit? Why? Daar zakt mijn broek van af!
bikini-isuit
Gast
Antwoord #6 September 20, 2011, 22:09:49
edit2Rapporteer  
Stoute stoute @eagle

Bron: zie hierboven flysurf.com. De kite instructeur die bij dit ongeluk aanwezig was schrijft op 8 sept zijn relaas onder de naam: “kitesailor”. Ik heb stukjes ingekort, overgeslagen, maar de rest wel letterlijk vertaald. Ik heb de tekst vet gemaakt daar waar ik tijdens mijn opleiding, erop gewezen ben dat je op die manier dus NIET les mag geven. Het is een waargebeurd horror verhaal. Hier volgen de woorden van de kitesurf leraar Eric:

” ik ben al 30 jaar instructeur op het gebied v watersport, welke passie gedeeld werd door Rene: zee wind, navigatie, windsurfing, zeilen, vliegeren, hij liet mij mee dromen met zijn verhalen over de bahamas, maar verkeert helaas op dit moment in een ander paradijs. Ik heb alles gedaan wat ik kon om hem onder ons te houden, maar heb daarin gefaald. Mijn gedachten gaan naar zijn vr, kinderen, familie en vrienden.

Ik, Eric Pelaprat, nam 4 studenten onder mijn hoede in Eze op een Etang, nivo waterstart, 1st ride bestaande uit Rene (76 kilo, 60 jaar oud), Anne-Cecile (65 kilo), Benjamin (65 kilo) en Fabrice (75kilo). Wind was NW, 5 a 6 windsterkte. Ik had 2 lessen gepland voor die dag, een korte in de ochtend zodat ik de problemen kon zien van elke student en in de middag een verdieping vd ochtend. Behalve Fabrice wist ik niet goed wat ieders nivo was.

Om 11 uur launchte ik de kites 1 voor 1: de 9 m2 RRd passion voor anne-cecile; 9,5m2Best Kahoona voor Benjamin, de 11RRD massion voor Fabrice en de 11RRD passion voor Rene. De studenten gingen t water in met hun boards en leash, met een helm op met radioverbinding. Anne Cecile had problemen om dr board aan haar voeten te krijgen omdat ze de kite niet met 1 hand kon besturen. Benjamin had problemen om zijn kite onder controle te houden en zijn board gleed iedere keer bij hem weg. Fabrice kon rustig waterstart doen. Rene focuste om zijn benen te strekken en zijn armen te buigen terwijl hij power aan zijn kite gaf (typische windsurf houding) met als gevolg dat hij te hard met te veel power over t water gleed, over zn board werd getrokken, en bij 1 trok hij per ongeluk aan zijn QR, ik herbevestigde het, en hij ging weer door met proberen te kiten. Met radio contact vroeg ik hem rustig te blijven omdat hij voortdurend de kite te sterk instuurde en nooit zijn benen boog.
We gingen met lunch om 13.00 uur en ik maakte een korte briefing voor elke student. Ik maakte simulaties in het zand voor de waterstart en op de boot met Rene. Om 14.40 deden we de middag sessie. The forecast was hetzelfde. Ik checkte de lijnen, launchte en trimde de kites. We gingen weer t water op.

De kite v Rene crashte en de LE was deflated.  Ik zei dat ik m straks zou zou oppompen nadat ik Fabrice had gelaunched. Ik pompte zn kite 5 minuten later op en de front en rear Lines waren symetrisch gekruist, hij merkte dat op en ik vertelde hem dat dat geen probleem was omdat je de kite ook zo kunt besturen. Ik relaunchte de kite op 12 uur, hij checkte bar en lijnen en deed zn board om. Even later gebeurde t zelfde bij Anne Cecile dus ik reed met de boot naar haar toe, 300 mtr downwind van Rene. Begon haar kite op te pompen toen ik een schreeuw hoorde achter mij.

Ik zag dat de kite van Rene loopte terwijl de front bridle over de kite heen lag en bleef hangen aan t eind van een strut. De kite was giga aan t loopen, wel 3 seconden per loop, terwijl hij slechts licht t water raakte. Ik schreeuwde door de radiohelm om te QR en gaf de boot een mep zijn kant op, terwijl ik Cecile achter in het water liet met haar deflated kite.

Binnen een minuut was ik aan zijn zijde, bij elke loop ging zijn hoofd onder water, ik besloot de kite te neutralizeren door met de boot over zn lijnen te varen omdat ik zag dat hij niet aan de QR kon trekken. Deze move (neutralizeren met de boot) is niet makkelijk, je moet met de boot dwars over de lijnen varen namelijk tussen de kite en de kiter, dan eenmaal tussen de lijnen,  sturen richting de kite om m t crashen, pakken, en te deflaten. Ik heb deze move 7 of 8 keer gedaan in de 14 jaar dat ik kitesurf les geef en t is niet makkelijk om bij de kiter te komen met de boot en de propellor daarShocked

De kite was echt hoog aan t loopen, Rene werd getrokken, ik vaarde over de lijnen, kwam te snel bij de kite, probeerde langzamer te gaan, maar de motor sloeg af, ik sprong op de LE maar miste op 50 cm, de kite pakte weer wind, en Rene bleef vastzitten aan de achterkant van de boot, en de lijnen onder boot trokken aan hem…
Ik rende naar de achterkant, greep m, hij was in paniek half verdronken, ik vroeg m om te QR, hij zei dat hij niet kon, en zijn hoofd ging weer onder water, de kite ging floep in de lucht en sleepte de boot.  De kite loopte nu sneller zonder ook maar t water aan te raken, ik zat toen op t achterdek, ik zette mijn vingers in zijn helm en t lukte mij om zijn hoofd boven water te houden, terwijl ik met mn andere hand zijn OR probeerde te vinden. De druk op de bar –welke  vastzat aan de boot - hield de kite vol met power en blokkeerde de QR, ik raakte de kite leash op de rechterzijde en ik probeerde met mijn elleboog, de boot motor op te tillen met de elektrische trim zodat ik de lijnen weg kon halen onder het gewicht van de boot.

Opeens waren we bevrijd, ik werd in het water gesmeten (de boot dreef weg), mijn rechterhand op de QR, mijn linkerhand probeerde zijn hoofd boven water te houden, hij dreef rondom mij, snakkend naar lucht, ik moest m echt vastpakken om m te QR, de QR ging open maar de chicken loop bleef hangen op de plek van de haak, en de kracht erop bleef sterk zelfs met 2 man want de kite was nog steeds aan het loopen en bij elke rotatie ging ik of Rene met onze hoofden onder water, ik snapte niet waarom t vastzat, aan de QR was getrokken maar alles zat muurvast! Ik probeerde aan 1 lijn van de kite te trekken zodat hij zonder kracht kwam, maar ik kon niet meer dan 1 of 2 mtr trekken en r zaten overal knopen in, ik zag dat t niet werkte dus ik gebruikte nu 2 handen en liet Rene alleen achter.

Op dit moment ging de chicken loop los, maar helaas, t sleuren van de kite werd alleen maar erger, de kite leash was blijven hangen in een knoop en de kite was nu helemaal harder dan ooit aan t loopen met nog 2 meter lijnen. Ik snapte niet waar de leash vastzat en volgde hem met mijn handen, hij zat vast in de haak van zijn harnas, ik moest t los halen kostte wat t kostte, de kite lanceerde mij uit t water tot 5 meter bij Rene vandaan, en bevrijdde ons.

Ik draaide mij om en zag Rene met zijn gezicht in het water, levenloos, ik zwom naar hem toe, draaide hem om en begon met reanimatie, na 2 tot 3 minuten begon hij weer zelfstandig te ademhalen, maar hij was nog steeds bewusteloos, ik controleerde zijn pols, all clear, maar  kon hem niet op zijn zij leggen anders zou zijn mond onder water liggen. Mijn radio zat nog steeds om mijn nek en ik schreeuwde naar mijn studenten dat ze moesten blijven waar ze waren en naar alle boten om hun heen moesten schreeuwen.

Fabrice zat down wind te varen, Anne Cecile zat stil in t water, Benjamin zat 300 mtr verder op met n gecrashte kite downwind van mij, mijn boot zat 100 mtr downwind van mij. Anne Marie zwom naar mij toe en zei dat ze arts was. Ik probeerde nog een andere Teacher Patrick te bereiken die verderop les gaf, maar Teachers communiceren niet via de dit apparaat met elkaar, op de boot gebruiken we VHF radio of onze telefoons. Ik gaf Rene aan Cecile en ik probeerde de boot te pakken te krijgen, nu 200 mtr verder weg, op de surf van Anne Marie. Ik zag in dat t een eeuwigheid zou duren voordat ik die boot weer kon inhalen en probeerde Partrick de andere Teacher op die frequentie te pakken. Onderweg vroeg ik via de radio aan Benjamin om de boot te pakken maar die zat hopeloos vast in zijn lijnen. Ik probeerde hopeloos diverse berichten te zenden aan Patrick maar de verbinding gaf niet mee, zijn groep en hij gingen richting Rene en Anne Cecile, ik probeerde nog de boards in de lucht te houden, Patrick hoorde dat ik aan t schreeuwen was maar de berichten waren te kort om r iets op uit te maken.

Ik zag dat Patrick Rene en Anne Cecile uit t water viste en de reddingsdiensten belde. Op dat moment dacht ik dat hij gered was. Patrick kwam naar mij toe varen en was 400 mtr downwind, ik klom aan boord en zag dat Rene niet ademhaalde en dat hij geen hartslag meer had. Toen ik m achterliet ademhaalde hij nog, ik was woedend, rende naar m toe en begon met borstcompressies, terwijl wij snel naar mijn boot toevaarden. Anne Cecile zei dat ze niks kon doen in het water (ze zat ook vast in de lijnen). Ik zag de pijn op onze gezichten die ons voor de rest van ons leven zal tekenen.

Ik sprong op mijn boot, zij reden zo snel mogelijk naar de haven de reddingsdiensten wachtten op hen, ze waren daar in 3 minuten, en ik ging Fabrice en Benjamin ophalen en ook de 4 studenten die Patrick alleen in t water achter had gelaten. Toen ik terugkwam aan land was Rene overleden.
Yurup

Geen avatar

Berichten: 43
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #7 September 20, 2011, 22:44:18
edit2Rapporteer  
Zo te horen had de instructeur een mes bij zich moeten hebben voor de lijnen, had volgens mij een boel geklungel gescheeld. Maar verder een niks verhaal.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 September 21, 2011, 12:07:24
edit2Rapporteer  
Ja,idd die mes waarom werd ie niet gebruikt?

Maar echt een drama verhaal dit! Te triest voor  woorden.
@ bikinii, tof dat je dit met ons deelt maar nu wordt het wel eens tijd dat je met een leuk verhaal komt, wordt hier een beetje creepy van al je vertaalde doomstories uit het buitenland. Maar verder alles goed? Wink en waarom is het nou biknii is uit geworden?
bikini-isuit
Gast
Antwoord #9 September 21, 2011, 18:36:36
edit2Rapporteer  
eagle opde 24e: leuk feestje, iets met last summer beach of zo in scheef (uch uch zit aan de codeine), alleen geen idee wat ze dr draaien
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 September 21, 2011, 19:54:29
edit2Rapporteer  
24ste heb ik al een party in berlijn.... Joepie

Codeïne...ooohw... In iedergeval wel lekkerzzzzzzzzzzzzzzzzzz.... Beterschap!
dr511

Berichten: 135
Antwoord #11 September 21, 2011, 21:23:52
edit2Rapporteer  
er zijn maar 2 affiliated  iko scholen in Nederland omdat de iko niets meer is dan een geld machine.
De opleiding word eindeloos uitgerekt met onzin en extra leveltjes zodat je maar blijft betalen.
Ieder school kan iko school worden maar ja je gaat niet dokken als je er niks van terug krijgt.
Wat de iko uiteindelijk met dit beleid voor elkaar krijgt is dat lessen uitzonderlijke duur worden en de drempel alleen maar hoger word.
Iko word ook door geen enkel ander bond of instantie gecertificeerd of gewaardeerd
.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.