zwemmersjeuk horst?

Dopperd

Geen avatar

Berichten: 264
Mei 31, 2011, 20:22:25
edit2Rapporteer  

Ik vaar zelden op horst maar nu heb ik afgelopen weekend twee dagen gekite namelijk vrijdag en zondag. Nu heb ik op mijn benen allemaal rode jeukende bultjes. Niet zoveel als op sommige plaatjes die je op google kan vinden maar toch in mijn knieholte en verspreid op mijn boven en onderbeen behoorlijk wat. Kan het zijn dat er zwemmersjeuk in het water zit? Ik heb dit nog nooit eerder gehad.

Meer mensen die hier last van hebben na afgelopen weekend op horst te hebben gevaren?
markiter

Geen avatar

Berichten: 53
Logs: 0 | 9 uur
Antwoord #1 Mei 31, 2011, 20:59:01
edit2Rapporteer  
Zaterdag + zondag op Horst gekite maar nergens last van.
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #2 Mei 31, 2011, 21:00:22
edit2Rapporteer  
Is het geen blauwalg?
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #3 Mei 31, 2011, 21:11:42
edit2Rapporteer  
Je moet je benen ook niet scheren Wink het is geen wiel rennen.

Heb je je pak uitgespoeld of je pak voordat je het aan gedaan heb op een bankje, muurtje of gras gelegd want het kan zijn dat je beestjes in je pak had en daarna pas last van heb gehad na dat de koeling van het water weg was.
darky001

Berichten: 330
Antwoord #4 Mei 31, 2011, 21:27:34
edit2Rapporteer  
als je in de buurt van het riet komt zitten er wel parasieten die dit kunnen veroorzaken
maar heb hier nooit last van.

hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #5 Mei 31, 2011, 21:55:06
edit2Rapporteer  
Drijven er komkommers in het water??
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #6 Mei 31, 2011, 22:40:13
edit2Rapporteer  
vorige week maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag en zaterdag daar gekite en nergens last van
darky001

Berichten: 330
Antwoord #7 Mei 31, 2011, 23:33:52
edit2Rapporteer  
 
Zwemmersjeuk te lijf gaan
Net wanneer je met korte broek, opgerolde mouwen of je blote lijf wilt buitenstappen ontdek je allerlei rode vlekjes en bultjes, vaak jeuken ze ook nog erg. Het lijken wel mazelen ! Wat kun je er tegen beginnen ? ...


 
Wat is zwemmersjeuk ? (trichobilharzia)

De jeuk wordt verzoorzaakt door larven van wormpjes die bij eenden of andere watervogels voorkomen: Trichobilharzia (en niet van luizen zoals vaak gedacht). Deze kunnen een klein stukje in de menselijke huid binnen dringen. Dit veroorzaakt een allergische reactie met huidirritatie, genaamd: zwemmersjeuk.

Hoe ontstaat het ?

Zwemmersjeuk ontstaat meestal na het zwemmen in zoetwater waar de larfjes voorkomen. Wanneer je daar gaat zwemmen (ook maar even) is dat voldoende om de larfjes in je huid te laten binnendringen. Al gauw sterven ze daar. Dit veroorzaakt de typische allergische reactie van rode vlekken, bulten en jeuk. Erg kwaad kan het niet maar het kan wel erg vervelend zijn. Meestal treedt binnen de 10 tot 30 minuten jeuk op die snel weer overgaat. 1 tot 15 dagen later ontstaan kleine, jeukende rode bultjes op dezelfde plaatsen.

Je kunt het erger maken !

Beperk je zwembeurt en trek meteen droge kleren aan als je wat voelt. Langer in het water blijven betekend dat je meer larfjes laat binnendringen, dit maakt nog meer zwemmersjeuk. Ook stevig afdrogen zorgt ervoor dat je meer larfjes je huid inwrijft. En mocht je al eerder zwemmersjeuk gehad hebben moet je extra voorzichtig zijn: de volgende reactie kan veel heviger zijn met zelfs koorts en hoofdpijnen.

Is er een remedie tegen zwemmersjeuk ?

De aandoening (trichobilharzia) gaat ongeveer binnen de week vanzelf over, het hoeft niet noodzakelijk behandeld te worden. Tenzij je de huid al hebt opengekrabt. Tips om de symptonen te verzachten zijn: - Koele compressen leggen, - mentholcréme smeren op de bulten. Raadpleeg steeds een arts in geval van twijfel.

robbertvandermeer

Berichten: 245
Antwoord #8 Juni 01, 2011, 07:38:50
edit2Rapporteer  
Heb het ook! dacht eerst aan blauwalg door het kite op Muiderberg, maar heb de weken na de sluiting op Horst gekite. Afgelopen week mijn pak goed schoongemaakt en de rode vlekken trekken nu langzaam weg, gisteren naar Wijk aan zee geweest en er is gelukkig niks bij gekomen. Dus pak goed uitwassen kan helpen. Heb alleen nog jeuk aan mijn zij door mijn harnas.. Zijn daar oplossingen voor?
conner kite

Geen avatar

Berichten: 170
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #9 Juni 01, 2011, 09:13:41
edit2Rapporteer  
heb zaterdag en zondag oook op horst gestaan nergens last van
pimpoldi

Berichten: 818
Antwoord #10 Juni 01, 2011, 11:25:18
edit2Rapporteer  
t kunnen ook de haartjes zijn van een zijderups.. die gaan in je pak zitten als je hem uittrekt op de parkeerplaats ofzo...
Dopperd

Geen avatar

Berichten: 264
Antwoord #11 Juni 01, 2011, 12:32:56
edit2Rapporteer  

Een dag later en de jeuk word minder en de bultjes trekken al weer iets weg. Aflblijven is het het advies want begin je een keer met krabben dan hou je niet meer op..Ik heb een hooikoorts tabletje genomen en toen werd het helemaal snel minder met de jeuk..
Dennisairtime

Berichten: 328
Antwoord #12 Juni 01, 2011, 18:06:35
edit2Rapporteer  
Ik heb zondag de hele dag gekite. Ik had na die tijd wel een enorm rode bonkende L#L. Maar denk dat dat kwam van al die lekkere kite en windsurf kippetjes die met dit weer naar buiten komen. ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.