Vastzetten vin met moeren - repareren

EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
November 18, 2011, 20:44:05
edit2Rapporteer  
Een vin komt los van de twee moeren.
Hoe die gaten smaller te maken zodat de vin vast blijft zitten ?
markus

Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #1 November 18, 2011, 21:25:36
edit2Rapporteer  
gewone muurplug op maat snijden en er indoen.
feddomw
Gast
Antwoord #2 November 18, 2011, 23:44:42
edit2Rapporteer  
gewone muurplug op maat snijden en er indoen.

Dat gaat denk ik niet werken. Schroefdraad van een vinschroef (M5?) gaat echt niet "pakken" op een plug, zeker niet blijvend.

Het klinkt alsof je de draad hebt gestript van de vin. Nieuwe vin kopen.

Je kan de plug wel proberen, kost niets en in het slechtste geval ben je de vin kwijt, maar als 'ie gaar is moet je toch een nieuwe halen.

Je kan ook proberen de draad helemaal vol te purren met Loctite (eerst ontvetten door in een badje spiritus te leggen of zo en met een wattenstaafje binnen schoon/droog maken), misschien dat dat net genoeg houvast geeft voor de schroef. Wel Loctite 24u laten drogen. En je moet "marine" kwaliteit kopen.
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 November 19, 2011, 10:45:37
edit2Rapporteer  
 schroef gaten van vin opvullen met araldite... schroef met met siliconespray invetten en de onderkant van je board in smeren met iets vettigs of papier tape plakken (anders plakt de vin aan je board) plaats vin op board, vast schroeven in natte araldite (voorzichtig). Overtollig araldite verwijderen.

Snelle temporary repair optie: vol storten met secondelijm, onderkant board invetten of  plakband plaatsen, nat de schroef in draaien... restant lijm verwijderen.
stefanatix
Gast
Antwoord #4 November 19, 2011, 14:24:48
edit2Rapporteer  
of gewoon een helicoil erin
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 November 19, 2011, 14:43:47
edit2Rapporteer  
Snelle temporary repair optie: vol storten met secondelijm, onderkant board invetten of  plakband plaatsen, nat de schroef in draaien... restant lijm verwijderen.

Secondelijm is een niet opvullende lijm, en juist omdat de schroefdraad weggevreten is in de epoxy vin wil je wel opvullende lijm.

Alle lijmen op epoxybasis (twee componenten) is prima!.
Ws. kun je na uitharden de bout er gewoon weer uitdraaien.
Werk wel vetvrij op de te lijmen oppervlakken. Bout invetten kan, maar zou ik niet doen.
feddomw
Gast
Antwoord #6 November 19, 2011, 18:44:41
edit2Rapporteer  

Lijkt me lastig. Dat ga je niet redden in de vin, te dun en dan hou je dus geen wand meer over.

Secondelijm is een niet opvullende lijm, en juist omdat de schroefdraad weggevreten is in de epoxy vin wil je wel opvullende lijm.

Alle lijmen op epoxybasis (twee componenten) is prima!.
Ws. kun je na uitharden de bout er gewoon weer uitdraaien.
Werk wel vetvrij op de te lijmen oppervlakken. Bout invetten kan, maar zou ik niet doen.

PU (bruis) lijm zou ook werken. Is niet twee componenten maar zet wel uit.
EddyC

Geen avatar

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 November 19, 2011, 20:53:07
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle tips.
Epoxy (meer harder erin) en witte katoen vezels toegevoegd met een oorwatje-op-een-stokje de wanden ingesmeerd. Bijna uitgehard de vijs ingevet met kruipolie erin gedraaid en iets later er terug uitgedraaid.
feddomw
Gast
Antwoord #8 November 19, 2011, 22:32:51
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle tips.
Epoxy (meer harder erin) en witte katoen vezels toegevoegd met een oorwatje-op-een-stokje de wanden ingesmeerd. Bijna uitgehard de vijs ingevet met kruipolie erin gedraaid en iets later er terug uitgedraaid.

"de vijs"? Jij komt vermoedelijk ergens vandaan ten Zuiden van de Randstad.... ;-)
Eagle-Jan

Antwoord #9 November 20, 2011, 08:10:46
edit2Rapporteer  
Btw... seconde lijm werkt ook prima... heb een tijdelijke repair die al het hele seizoen mee gaat Grin

en araldite is de shit... beresterke epoxy... wordt veel in composiet reparaties gebruikt in de luchtvaart! Ik gebruik het voor het vervangen van inserts. Werkt perfekt!
Dutchy112

Logs: 0 | 1669 uur
Antwoord #10 November 20, 2011, 09:08:03
edit2Rapporteer  
Blauwe lock tide er tussen doen!
stefanatix
Gast
Antwoord #11 November 20, 2011, 12:14:03
edit2Rapporteer  

Lijkt me lastig. Dat ga je niet redden in de vin, te dun en dan hou je dus geen wand meer over.

Is niet lastig ,en ga je zeker wel redden in je vin !
Het is een over maat tap niet eens 1mm groter .

[edit] quote-fix
Teigetje

Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #12 November 28, 2011, 23:59:29
edit2Rapporteer  
Heb het schroefgat voor een ongeveer een kwart volgepleurd met constuctielijm. Zit nu al een jaar muurvast.  ThumpsUp

Kweet niet of ik de schroef er nog uit krijg hoor.  Grin
feddomw
Gast
Antwoord #13 November 29, 2011, 00:04:26
edit2Rapporteer  

Niet naar Stefan luisteren.... die weet niets van werken met je handen en zo.... ;-)

Lijkt me trouwens wel lastig als je geen kolomboor of zo hebt.

[edit] quote-fix
vierkant

Geen avatar

Antwoord #14 November 29, 2011, 00:26:41
edit2Rapporteer  
lijmen lijkt mij de beste optie 2componentenlijn ofzo mare... nieuw vinnetje is ook niet echt prijzig ofzo hoor
Eagle-Jan

Antwoord #15 November 29, 2011, 07:01:04
edit2Rapporteer  

kolomboor? Gewoon een  overmaats schroefdraden tapset gebruiken... knappe vent die dat met een kolomboor kan....

Helicoil kan maar zorg dat je een  goed werkend helicoil tooltje hebt... en lijkt me duurder dan lijm metode.

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.