Kite-surfer in moeilijkheden

Paul

Berichten: 275
Augustus 18, 2004, 19:20:38
edit2Rapporteer  
http://www.knrm.nl/stations/scheveningen/06Reddingrapporten/default.asp?TheArticle=3884

Voor de derde maal ging op maandag 16 augustus het alarm. Nu om vijf voor half tien 's-avonds, met de melding dat er ten noorden van de wandelpier een kite-surfer in moeilijkheden zou zijn en niet meer terug kon komen op het strand. Om half tien vertrokken de Jan van Engelenburg en de Fint richting de opgegeven positie en verliet de truck het boothuis. Via het, van Den Helder Rescue ontvangen mobiele telefoonnummer, werd contact opgenomen met de melder. Het bleek dat de surfer voor de laatste strandtent ten noorden van Scheveningen op ongeveer 250 meter uit de kust in zee lag. Even later werd gemeld dat de persoon op het strand was, maar dat de kite nog in zee dreef. De bemanning van de wippertruck ontfermde zich over de surfer, een 21 jarige uit Leiden afkomstige vrouw, terwijl de Jan van Engelenburg de kite aan boord nam. De vrouw werd door de bemanning van de truck meegenomen naar het KNRM boothuis, nadat ze eerst door de aanwezige politie was toegesproken. In het boothuis kwam de surfer na een warme douche en koffie weer wat op verhaal. Als dank voor de hulp is ze donateur van de KNRM geworden.

bron: zag het nieuws bij kitesurf.nl
Japairman

Berichten: 1169
Antwoord #1 Augustus 18, 2004, 22:08:03
edit2Rapporteer  
Scheveningen, 18 augustus 2004
Kitesurfers door wegvallen wind in moeilijkheden


Toen woensdagmiddag 18 augustus vrij plotseling de wind wegviel, konden twee kitesurfers niet meer naar het strand terugkomen. Er stond net te weinig wind om de vliegers uit het water te krijgen en de surfers werden dan ook door de stroom meegenomen. Toen de kitesurfers steeds verder richting de wandelpier dreven belde men vanuit de surfclub van het Jumpteam naar het boothuis van de KNRM. Hierop werd alarmcentrale Haaglanden gebeld en werd de bemanning van KNRM Scheveningen gealarmeerd. Om tien voor vier, 6 minuten nadat de pieper was afgegaan vertrok de wippertruck uit het boothuis en de Jan van Engelenburg vanuit de haven. Toen de wippertruck ter plaatse kwam werden de beide heren met hun materiaal door een rubberbootje van het kustdetachement van politie Haaglanden en een bootje van de reddingbrigade naar het strand gebracht. Hier werden ze opgevangen door de bemanning van de KNRM truck. Toen bleek dat de surfers in goede conditie verkeerden, keerden de truck en de Jan van Engelenburg weer terug naar het station. Een van de surfers is donateur geworden.

Bron wederom kitesurf.nl
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Augustus 18, 2004, 22:27:41
edit2Rapporteer  
Tja, plotseling wegvallende wind. Daar kun je weinig tegen doen. Je ziet maar hoe hard het stroomt op Scheveningen (o.a.)
KiteBoedha

Berichten: 133
Antwoord #3 Augustus 18, 2004, 22:51:23
edit2Rapporteer  
Yep goed werk van de mannen, jammer voor de negatieve smaak die dit soort berichten draagt.
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #4 Augustus 18, 2004, 22:53:16
edit2Rapporteer  
Vreemd dat de boot van jumpteam niet is gebruikt.......ze hebben er niet voor niets een!

Belastingbetaler
Gast
Antwoord #5 Augustus 19, 2004, 01:25:23
edit2Rapporteer  
Ik betaal Belasting daar kunnen ze dit soort dingen vast wel van financieren, lijkt mij !!!
Tukker

Berichten: 185
Antwoord #6 Augustus 19, 2004, 08:09:57
edit2Rapporteer  
JTS -boot is niet gebruikt omdat het incident plaats vond noordelijk van de v/d Valk Pier. En om 21.30 uur zijn er vaak niet zoveel schippers meer rondom JTS. Dus KNRM was des de aangewezen instantie!
Goed werk, KNRM mannen!
harrynak
Gast
Antwoord #7 Augustus 19, 2004, 11:03:53
edit2Rapporteer  
wat een bull.... gewoon je lijnen oprollen en zwemmen, is dat niet wat??

KiteBoedha

Berichten: 133
Antwoord #8 Augustus 19, 2004, 11:09:03
edit2Rapporteer  
21.30 !!! begint het mijn inziens zelfs al te schemeren, heeft die gast nog flink mazzel gehad dat er zoveel oplettende en ook ondernemende strandbezoekers zijn.
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #9 Augustus 19, 2004, 11:16:41
edit2Rapporteer  
Hey Harrynak, Wel eens van stroming gehoord?? tegen een beetje flinke stroming op zee zwem je echt niet ff op hoor. Zeker niet als je nog eens een kite en board mee moet slepen. Dit is ook precies de reden waarom ik nooit heel erg ver uit de kust gaat. Je weet nooit wat er kan gebeuren. 400 meter max.
harrynak
Gast
Antwoord #10 Augustus 19, 2004, 11:26:34
edit2Rapporteer  
met de stroming mee zwemmen en richting kust.

stroming is vrijwel altijd naar het noorden of naar het zuiden, in beide gevallen hoef je alleen maar een eind terug te lopen.

ik vaar zelf al jaren op zee en heb al heel wat stukken moeten teruglopen (lijnen breken, board breken, mast breken etc) maar ik heb nog nooit een beroep op de reddingsbrigade hoeven doen!

Steven

Berichten: 1301
Antwoord #11 Augustus 19, 2004, 12:01:12
edit2Rapporteer  
met de stroming mee zwemmen en richting kust.

stroming is vrijwel altijd naar het noorden of naar het zuiden, in beide gevallen hoef je alleen maar een eind terug te lopen.

ik vaar zelf al jaren op zee en heb al heel wat stukken moeten teruglopen (lijnen breken, board breken, mast breken etc) maar ik heb nog nooit een beroep op de reddingsbrigade hoeven doen!


mast breken ??? dat moet je mij maar even een keer uitleggen!
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #12 Augustus 19, 2004, 12:24:17
edit2Rapporteer  
mast breken ??? dat moet je mij maar even een keer uitleggen!

Vroeger toen mensen nog plankzeilden.......toen kon je een mast breken....  
Jari
Gast
Antwoord #13 Augustus 19, 2004, 14:11:00
edit2Rapporteer  
Als deze mensen de Stef-rescue hadden gelezen (en toegepast uiteraard) hadden ze zelf aan wal gekomen.
quick release,  lijnen oprollen, vastknopen, kite dubbelvouwen, en terugbodydraggen.
Het is niet iets wat je vaak gebruikt (ikzelf nog nooit, alleen met lesgeven),  maar juist voor deze situaties werkt dat wel!  (kite in het water, weinig wind sideshore)  maar ja, ik heb zelf ook een tijd gehad dat ik deze techniek niet kende...
pacific
Gast
Antwoord #14 Augustus 19, 2004, 14:48:11
edit2Rapporteer  
Kan iemand wat meer info geven? Ik snap nog niet helemaal hoe je op deze manier kan bodydragen. Is er een link waar dit beschreven staat?

Als deze mensen de Stef-rescue hadden gelezen (en toegepast uiteraard) hadden ze zelf aan wal gekomen.
quick release,  lijnen oprollen, vastknopen, kite dubbelvouwen, en terugbodydraggen.
Het is niet iets wat je vaak gebruikt (ikzelf nog nooit, alleen met lesgeven),  maar juist voor deze situaties werkt dat wel!  (kite in het water, weinig wind sideshore)  maar ja, ik heb zelf ook een tijd gehad dat ik deze techniek niet kende...
Mick
Gast
Antwoord #15 Augustus 19, 2004, 14:55:12
edit2Rapporteer  
Kan iemand wat meer info geven? Ik snap nog niet helemaal hoe je op deze manier kan bodydragen. Is er een link waar dit beschreven staat?

Als deze mensen de Stef-rescue hadden gelezen (en toegepast uiteraard) hadden ze zelf aan wal gekomen.
quick release,  lijnen oprollen, vastknopen, kite dubbelvouwen, en terugbodydraggen.
Het is niet iets wat je vaak gebruikt (ikzelf nog nooit, alleen met lesgeven),  maar juist voor deze situaties werkt dat wel!  (kite in het water, weinig wind sideshore)  maar ja, ik heb zelf ook een tijd gehad dat ik deze techniek niet kende...

Hier is een heel artikel aan gewijd in Kitesurfmagazine ....... Vast wel te krijgen bij de betere tijdschriftenhandel .....
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #16 Augustus 19, 2004, 15:08:18
edit2Rapporteer  
Kan iemand wat meer info geven? Ik snap nog niet helemaal hoe je op deze manier kan bodydragen. Is er een link waar dit beschreven staat?

Als deze mensen de Stef-rescue hadden gelezen (en toegepast uiteraard) hadden ze zelf aan wal gekomen.
quick release,  lijnen oprollen, vastknopen, kite dubbelvouwen, en terugbodydraggen.
Het is niet iets wat je vaak gebruikt (ikzelf nog nooit, alleen met lesgeven),  maar juist voor deze situaties werkt dat wel!  (kite in het water, weinig wind sideshore)  maar ja, ik heb zelf ook een tijd gehad dat ik deze techniek niet kende...

Hier is een heel artikel aan gewijd in Kitesurfmagazine ....... Vast wel te krijgen bij de betere tijdschriftenhandel .....

Let wel.......de wind was totaal weggevallen.....dan werkt ie niet. Hoewel ook ik denk dat er nog wel een briesje was, en dan kan het al.

Ik heb het een keer bij 7 beaufort gedaan en toen werkte het zelfs....was met een geknapte lijn in no time op de kant!
Yannick

Berichten: 1302
Antwoord #17 Augustus 19, 2004, 15:40:03
edit2Rapporteer  
HOE DAN? kite dubbelvouwen?
k
Gast
Antwoord #18 Augustus 19, 2004, 16:27:54
edit2Rapporteer  
artikel heb ik ook gelezen
maar ik vond het nauwelijks uit te voeren toen ik een keer een lijn brak. Het was dat ik kon staan. zwemmend was het me nooit gelukt.

probleem te veel spanning op de lijn om op te rollen.
Emiel

Berichten: 3004
Antwoord #19 Augustus 19, 2004, 17:14:51
edit2Rapporteer  
Ik betaal Belasting daar kunnen ze dit soort dingen vast wel van financieren, lijkt mij !!!

knrm wordt NIET gesubsidieert door de overheid dus niks belasting, ze moeten het hebben van donaties en erfenissen!!! dus loop niet iets te zeggen als je eigenlijk niet zeker ervan bent >Sad
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.