Hoe vlakker de shape des te makkelijker een kite kan inverten, zeker een vlakke kite die te zacht opgepompt is kan zelfs tijdens het vliegen al inverted raken. C-kites zijn om deze reden ook vrijwel onmogelijk te inverten, enige manier is door vage crashes of uit de lucht dwarrel-acties. Maar dan nog moet je goed je best doen. Eerdere bow/SLE's inverten vaak uit zichzef al wanneer ze in hun high-end gevlogen werden en ook maar iets te zacht opgepompt waren.
Met een 5fth zou het simpel te verhelpen moeten zijn door alleen de 5fth aan paar meter binnen te halen.
@Nature Hoe kan ik druk houden op alleen de voorste lijnen ? Als ik de bar aantrek komen de stuurlijnen mee. Na een crash van een mislukte sprong hangt de kite inderdaad vaak los, bedoel je dat ik dan met mijn hand de middelste lijnen dien aan te trekken ?
Als dat gebeurd moet je zo snel mogelijk naar achterlopen + wat ook helpt is je kite naar beneden sturen.
Dit probleem gaat wel weg naarmate je springen beter gaat.
Als je hulp nodig hebt met springen tik mij een keer aan oop muiderberg. (gister met de Rode Fluid Ego aan het loopen en tricks doen) + Op die trap aan t filmen
Inverten van je vlieger ( je vlieger dondert voorover en draait zich om zodat de boel "getwist"zit )
a. d'r staat een beste bak wind en je hebt eigenlijk een te grote vlieger in de lucht. Je gaat dusdanig depoweren dat het ( voor de harde wind) te grote oppervlakte van de vlieger , drukloos in de lucht hangt. De wind hoeft dan maar even voorop de LE te blazen en de vlieger kantelt voorover in de wind. Vooral in de begintijd van de BOW zag je dit nogal eens. Oplossing: zorgen dat de vlieger die je de lucht instuurt met de aanwezige windsterkte normaal gepowered gevlogen kan worden. Kleinere vlieger pakken en als je die niet hebt staat er gewoon teveel wind / keertje overslaan.
b. d'r staat gewoon te weinig wind om je vlieger fatsoenlijk gepowered in de lucht te houden. Door het gebrek aan wind valt de vlieger met de LE naar voren en de boel gaat "binnenste buiten" . Grotere maat vlieger de lucht in of gewoon stoppen.
c. D'r mislukt een "nieuwe trick" / je vliegt door bijv te weinig aankanten, tijdens een sprong onder je vlieger door en verliest de spanning op je lijnen waardoor je vlieger een speelbal van de wind wordt. Tricky situatie ( vooral als het harder waait) kijk uit voor lijnen die over je heen vallen want als de wind weer grip op je vlieger krijgt, kun je aardige klappers verwachten. Oplossing: in geval van nood safety trekken. En in geval van uiterste nood ( bijv. lijnen om je nek) is het dan wel handig om een mesje bij je te hebben. Zorg dat je bij het springen eerst de basistechniek van het springen beheerst en ga dan pas voor de echt hoge sprongen.......
d. Je beschikt over te weinig vaardigheid om goed te vliegeren........
en soms is het inderdaad handig om even met je vrije hand de depower lijn(en) boven je bar vast te grijpen en op spanning te houden zodat de boel blijft vliegen. Maar dat heeft dan weer met "vaardigheid vliegeren" te maken.
dank voor je volledige reactie A) is/was van toepassing
Ik voer met een 12 meter Rebel uit 2008 in +/- 17 knopen gewoon met de powerlijn bijna volledig aangetrokken.
Ik merkte dat mijn safetyleash en bar verkeerd om was ingehaakt, ben op het water even gestopt wilde uithaken om de haak een slag te draaien. Met uithaken heb ik echter geen ervaring, stond dus even te stuntelen met de kite uit de powerzone boven me. Voelde echter nog veel power en heb toen bijna volledig gedepowerd met het idee dat ik de bar na uithaken wel weer gemakkelijk terug kon trekken. Voor ik het wist was situatie A een feit.
heb nog wel een vervolg vraag :
Hoe kun je het beste stilstaand maar met de kite in de lucht uit en weer inhaken ?
dank voor je volledige reactie A) is/was van toepassing
Ik voer met een 12 meter Rebel uit 2008 in +/- 17 knopen gewoon met de powerlijn bijna volledig aangetrokken.
Ik merkte dat mijn safetyleash en bar verkeerd om was ingehaakt, ben op het water even gestopt wilde uithaken om de haak een slag te draaien. Met uithaken heb ik echter geen ervaring, stond dus even te stuntelen met de kite uit de powerzone boven me. Voelde echter nog veel power en heb toen bijna volledig gedepowerd met het idee dat ik de bar na uithaken wel weer gemakkelijk terug kon trekken. Voor ik het wist was situatie A een feit.
heb nog wel een vervolg vraag :
Hoe kun je het beste stilstaand maar met de kite in de lucht uit en weer inhaken ?
vrgr Jan
Je kunt het beste dan een klein stukje naar voren lopen zodat er even minder kracht op je lijnen komt.
Ik vaar RPMs en heb al een paar keer gehad dat mn kite normaal (niet keihard of superzacht) crashed, leading edge naar beneden en dat op de een of andere manier je stuur en powerlijnen gekruist zijn. Volgens mij door de klap rolt de kite over zn leading edge heen. Ik kan gewoon herstarten en naar de kant varen, landen en lijnen weer goed doen. Hij stuurt wel een beetje vertraagd met die gekruiste lijnen. Met een 5de lijn lijkt me dit lastiger, die zou dan om je kite heen gedraaid zitten.
Overigens als je kite naar beneden dwarrelt kan je ook een ruk aan een stuurlijn geven zodat ie naar beneden stuurt, dan krijgt ie meestal weer druk.
Nee hij bedoelt dus zeg maar dat je kite een half keer draait en dan zit je LE dus omgedraait. Heb 't ook een keer gehad. Ik probeer dat het goed te krijgen met safety trekken.
Hoe kun je het beste stilstaand maar met de kite in de lucht uit en weer inhaken ?
vrgr Jan
Ben je een beetje handig met je vlieger dan lukken dit soort zaken wel. ( blijft altijd tricky! ) Vlieger op de strap compleet depoweren en links of rechts naast je op het water parkeren. Bar loslaten en nu snel ff uithalen en de boel bij de chickenloop vasthouden. Op zich is dit eigenlijk geen goed advies want het is en blijft ( vooral met een beetje fatsoenlijke wind) erg tricky.
Kom je er achter dat er , nadat je gestart bent, er iets niet goed zit? Rustig aan, gewoon terug en je vlieger landen om vervolgens de boel te fixen.
Ik vaar RPMs en heb al een paar keer gehad dat mn kite normaal (niet keihard of superzacht) crashed, leading edge naar beneden en dat op de een of andere manier je stuur en powerlijnen gekruist zijn. Volgens mij door de klap rolt de kite over zn leading edge heen. Ik kan gewoon herstarten en naar de kant varen, landen en lijnen weer goed doen. Hij stuurt wel een beetje vertraagd met die gekruiste lijnen. Met een 5de lijn lijkt me dit lastiger, die zou dan om je kite heen gedraaid zitten.
Overigens als je kite naar beneden dwarrelt kan je ook een ruk aan een stuurlijn geven zodat ie naar beneden stuurt, dan krijgt ie meestal weer druk.
Dit heb ik ook een paar keer gehad (idd andere situatie als een inverted kite). Hier een filmpje waarin het ook gebeurd
mvbtje ik bedoel toch iets anders, maar leg het niet goed uit denk ik. Ik weet niet precies wat janducfan bedoelt. In ieder geval bij mij zit je stuurllijn gekruist met je powerlijn zowel aan de rechter als aan de linkerkant. Meestal na de crash zit de kite raar gedraaid en na een tijdje wachten en rustig aan de stuurlijnen trekken komt ie er 'inverted' uit. (als dit inverted is tenminste )
Volgens mij kan je het ook verhelpen door met de kite aan de rand van het window te unhooken en je bar door je powerlijnen te draaien. Ik heb dat zelf nooit gedaan, mij te link.
Bij een RPM heb ik het ook één keer gehad (kite te water, ik voer nog door) heb toen de kite boven me gezet, en de voorste lijnen naar me toe getrokken, daarna de bar erdoorheen gemieterd en toen zat alles weer goed. hielp dat ik er kon staan.
je kunt in die situatie nog gewoon varen (net als in het filmpje) maar sturen doet ie niet vlot. (lijnen zullen ook wel lekker sljiten..
Had er in het begin ook last mee met mn rebel 12 m 2007. Naarmate je meer ervaring krijgt weet je hoe te handelen als hij uit de lucht komt zetten. (vaak valt hij eerst een meter naar beneden en dan pakt hij weer wind, hierdoor draaid hij door de 5e lijn)
Tips: Als je merkt dat hij uit de lucht gaat vallen probeer dan druk op de bar te houden of hem een andere kant op te sturen.
Is de kite binnestebuiten en krijg je hem nog in de lucht,. dan binnenstebuiten terug varen. Had er zelf vooral last van met te weinig wind. Eenmaal op het strand kan je hem dan weer goed vouwen.
Binnenstebuiten ; je struts zitten dan dus ineens aan de bovenzijde van het doek.
Gekruiste lijnen zijn me ook een keer overkomen na een crash maar dat is een kwestie van naar de kant gaan en lijnen los halen.
Ik heb zojuist net even teveel verhalen van afgeknelde vingers gelezen nav mijn zoektocht naar kiteproblemen. Hoop dat ik hem voortaan met jullie tips in de lucht kan houden.