blessureleed Collageen

Idefixe

Februari 28, 2012, 14:08:13
edit2Rapporteer  
Collageensupplement herstelt gewrichten van sporters

Sporters die last hebben van hun gewrichten als ze staan, lopen of dingen optillen hebben baat bij suppletie met collageenhydrolysaat. Ze moeten dan wel een forse dosis gebruiken, en dat ook nog eens een half jaar, aldus sportwetenschappers van Pennsylvania State University.

In de jaren zeventig en tachtig verschenen er in Duitse tijdschriften een half dozijn kleine studies waarin collageen gewrichten sneller liet herstellen. Een overzicht van wat over collegaansuppletie en gewrichten bekend is vind je in het rapport Collagen Hydrolysate and its Relationship to Joint Health. [gelita-health-initiative.de] Het is geschreven in opdracht van Gelita, een wereldwijd opererende producent van gelatine. Het idee achter collageensuppletie is dat collageenhydrolysaat - net als gelatine - een goede bron is van de aminozuren glycine en proline. Die zijn cruciaal voor de aanmaak van bindweefsel, en dus ook voor kraakbeen.

We zeggen het maar meteen: ook het onderzoek dat in 2008 verscheen in Current Medical Research and Opinion is betaald door Gelita. De onderzoekers maakten geen geheim van het door hen geteste preparaat: het in Duitsland geproduceerde CH-Alpha. [ch-alpha.de]

De onderzoekers gaven hun proefpersoon gedurende 24 weken elke dag een drinkampul met CH-Alpha. Daarin zat 10 gram collageenhydrolysaat, 8.9 gram eiwit en 60 mg vitamine C. De proefpersonen in de controlegroep dronken een placebo zonder actieve stoffen.

De 97 proefpersonen deden allemaal aan sport en kampten met pijnlijke gewrichten. De sporters moesten hun pijn voordat de suppletie begon en daarna een score geven van 0-10 punten. Toen de 24 weken voorbij waren was de pijn in zowel de controle- als de collageengroep afgenomen, maar bij de collageengebruikers was die afname groter dan in de controlegroep. De figuren hieronder vertellen het effect op de pijn bij het lopen en het staan. Ook bij het dragen en optillen van dingen merkten de sporters in de experimentele groep meer verbetering dan de sporters in de controlegroep.

De onderzoekers analyseerden de 63 sporters met pijnlijke knieën nog eens apart. Toen ontstonden de figuren hierboven. Je kijkt naar de pijn in de knieën zoals artsen die vaststelden en de pijn in de knieën die de sporters rapporteerden als ze liepen.

"Collagen hydrolysate as a nutritional supplement may be administered to athletes to reduce the symptoms of joint pain associated with athletic activity", concluderen de onderzoekers. "Taken together with preclinical studies which suggest that oral collagen hydrolysate reaches joints and stimulates joint tissues, athletes consuming collagen hydrolysate can potentially improve their joint health and reduce pain symptoms associated with strenuous athletic activity."

Bron:
Curr Med Res Opin. 2008 May;24(5):1485-96.
Ocean-Limbo

Antwoord #1 Februari 28, 2012, 18:04:43
edit2Rapporteer  
heb jij aandelen in een preparatenfabriek ......?
Raymond.V

Antwoord #2 Februari 28, 2012, 19:24:33
edit2Rapporteer  
 schater schater ThumpsUp ThumpsUp
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Februari 28, 2012, 19:27:40
edit2Rapporteer  
Wat een irritant stuk tekst om even snel doorheen te lezen zeg, de conclusie staat soort van ergens in het midden en het ontgaat mij wat je hier mee wilt zeggen Tom?
Idefixe

Antwoord #4 Februari 28, 2012, 19:56:55
edit2Rapporteer  
staat ook in de lounche hè .
Intentie van het plaatsen:
Je hoort veel over blessures bij / door het kitesurfen. Ik denk dat berichten betreffende dit onderwerp een goede aanvulling kunnen zijn op de site. Hoeft niet meteen dit bepaalde bericht te zijn maar ik denk dat er ( gezien het hoge aantal knieblessures) best wel wat meer / vaker over dit onderwerp gepost mag worden.
Nogmaals het staat in de lounche  Tongue
Morres

Antwoord #5 Maart 01, 2012, 18:09:57
edit2Rapporteer  
mja, wat dit dit met de rest van je lichaam...
Wimt

Antwoord #6 Maart 06, 2012, 17:35:17
edit2Rapporteer  
Maar werkt het nou of niet: is een niet onafhankelijk onderzoek volgens jou.
Ikzelf heb een totaal versleten heup, en gebruik dr Clark frequentie-techniek (zapper): werkt top, vrijwel geen pijn meer. Mms werkt ook goed, maar krijg ik diarree van.
Glucosamine zou volgens commercieel onderzoek werken, volgens Acc Ziekenhuis Maastricht absoluut niet!
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #7 Maart 06, 2012, 17:50:45
edit2Rapporteer  
Versleten knie: glucosamine volgens de orthopeed. Snap jij het nog?
Wimt

Antwoord #8 Maart 06, 2012, 18:03:50
edit2Rapporteer  
Officieel onderzocht: glucosamine werkt niet. Mijn vriendin doet daar onderzoek
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #9 Maart 06, 2012, 18:08:12
edit2Rapporteer  
Kijk! Dat maakt het verschil. Ik ga vandaag nog mijn orthopeed aan zijn ballen ophangen.
Wimt

Antwoord #10 Maart 06, 2012, 18:19:29
edit2Rapporteer  
Je kunt het omdraaien: laat hem maar eens een officieel onderzoek zien. Kijk op internet naar de ultrazapper: gratis 3 maanden proberen, alleen retourkosten. Of 1 behandeling bij een goede magnetiseur, werkte bij mij een half jaar, nu helaas ruzie met haar. Je mag mij ook bellen 0653317221
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.