Proficiat met je overwinning op de kilos. Moest je er hard voor beulen, of gaat de eer naar een verandering in je bewustzijn? Gezien je eerdere post over vitamines vermoed ik dat het laatste wel een grote rol heeft gespeeld
Interessant onderwerp, maar dat vind ik kiteboards ook. Hier mijn gedachte:
Er zijn denk ik meerdere manieren om de knieen te ontlasten. Een voor de hand liggende is misschien 'flex'. Ik ben niet zo'n een voorstander van flex, omdat het over het algemeen performance inlevert voor comfort. Ik denk dat comfort ook heel eenvoudig behaald kan worden zonder flex. Daardoor blijft de stijfheid en dus de performance beter behouden.
Comfort haal ik uit de shape van het board. Ben jaren geleden overgestapt op een board, waarvan er destijds eigenlijk maar eentje van op de markt was: de Cabrinha Custom. Tot op de dag van vandaag ben ik Andre Phillip nog steeds dankbaar
Juist die shape (de rocker en de outline) heeft van nature al meer comfort. Spring je van de duikplank plat op je buik dan voel je hem wel effe. Ga je als een bommetje het water in dan is er weinig aan de hand. Als je een rond board (rocker) plat op het water land wordt de impact gedempt door de ronding van het board. Een board met minder rocker land veel platter = meer impact.
Rocker reduceert impact en behoudt stijfheid. Sterker nog, word een board flexibel dan creeer je in feite altijd een vlakke plaat bij de landing = harde impact
Bovenstaande heeft betrekking op impact bij de landing. Een ander aspect van comfort is hoe een board over choppy water gaat. Gebeurd dat smoothly of gaat dat klapperend. Op dit vlak zou flex meer toegevoegde waarde kunnen hebben dan op het vlak van de impact, mits het niet teveel ten koste gaat van performance.
Maar ook voor dit aspect bied rocker de oplossing. Ronde rocker speelt natuurlijk een grote rol in de smooth-heid. Maar een ronde outline is daar ook een hele belangrijke in. Rocker zorgt voor opstaande neus en een prettige vloeiing over chop. Terwijl ronde outline het klapper effect wegneemt.
Een dergelijke shape zorgt tevens voor een meer natuurlijke houding op je board. Het is niet langer nodig overdreven achterop te staan om de neus omhoog te houden, of om het board te laten sporen.
Geloof asjeblieft niks van de onzin die ik hierboven uitkraam. Soms vaar ik op mijn twintipje en dan heb ik nog steeds moeite te geloven hoe lekker ik over dat water zoef