meer flex , minder blessure's ?

Idefixe

April 23, 2012, 21:06:11
edit2Rapporteer  
Na een winter hard trainen behoorlijk wat kilootjes eraf. Van een (hele) dikke 95 kg rommel ik nu een beetje om en nabij de 82 Kg  Grin 
Gisteren voor het eerst dit seizoen weer zonder schoentjes / niet koud op het water. Tijd om weer wat tricks eruit te knallen of in ieder geval te proberen.  Ik ben een stukkie lichter en merk dat op het water dan ook heel duidelijk. Afzet is anders geworden, landingen blijven iets langer uit dan verwacht enz.
Vanmorgen met een zeer pijnlijke knie m'n bed uitgekomen. Ik vaar op een klein boardje (129) North X-ride.  Zou nu een boardje met meer flex verstandig zijn of is dit puur gelul?   
jantjuuh

Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #1 April 23, 2012, 21:34:01
edit2Rapporteer  
Vaar nu een Skywalker Yo (soft), bordje met naar mijn idee super veel flex. Ik denk dat dit bordje mn benen al aardig wat keren ontlast heeft bij harde landingen. Bij Skywalker zeiden ze waarschijnlijk niet voor niks, "the Yo (hard) has great stiffness, but the Yo (soft)  will save your knees". Heb verder nooit met een ander bordje gevaren Grin

Gevoelsmatig weet je eigenlijk al dat een slapper bordje beter is voor knieen. Want meer vervorming betekend dat het bordje meer energie opneemt en dus dat gewrichten minder te voortduren krijgen   ThumpsUp
feddomw
Gast
Antwoord #2 April 23, 2012, 21:37:38
edit2Rapporteer  
Zonder enige kennis van zaken, maar het lijkt mij gelul. Die 13kg, zijnde  nog geen 15% van je oude gewicht kunnen niet je flex zoveel "stijver" maken dat je direct last van je knie krijgt. Wel lijkt mij dat een groter board sowieso meer flex heeft, maar ook dat lijkt mij meer theoretisch dan in de praktijk direct merkbaar qua pijn.

Het kan zijn dat je stance door je lagere gewicht iets anders is geworden, haal je vinnen eens van je board af en ge thuis op een kleed staan en schuiven met je pads of iets andere stance lekkerder voelt. Of ga strapless varen, beste remedie tegen kniepijn.
Ocean-Limbo

Antwoord #3 April 23, 2012, 21:50:00
edit2Rapporteer  
leeftijd ......?
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 April 23, 2012, 22:01:29
edit2Rapporteer  
De Xride heeft toch genoeg flex? En met 82kg ben je niet echt te zwaar volgens mij voor die lengte.
En als je iets te zwaar bent voor de afmetingen van het board heb je relatief meer flex in een board, daar je het richting de maximale belasting gebruikt.

Heb zelf ook van Skywalker de Yo Hard alsook het 2011 board daarvan. Heb ook de soft gevaren, en moet zeggen dat het zeker iets bijdraagt.

Zelf is een van mijn knieen al jaren geleden aan snot gegaan, hard lopen is voor mij bijvoorbeeld een nogo. Door de juiste boardkeuze heb ik minder pijn in mijn knieen als voorheen.

Wellicht moet je iets aan je landingen aanpassen, nu je mogelijk door je gewichtsverlies de tricks niet meer goed timed.
Of een kleinere vlieger pakken, want zo'n C-kite belast de knieen in de regel ook stevig Wink

Morres

Antwoord #5 April 23, 2012, 22:46:28
edit2Rapporteer  
xride is idd behoorlijk flexibel, zkr die afmeting met dat gewicht, je board is eigenlijk gewoon veel te kort, op chop is wat langer fijne, als je daarbij ook een bredere tip neemt is je afzet + landing ook beter, miss. helpt dat jou ook. En omdat je x-ride ook nog redelijk wat rocker heeft is het eff. opp. nog minder.

Maar wss is het gewoon de temp. Kou is gewoon megaslecht voor een mens, hoe weinig last je er in de gevoelsmatige zin ook van zal hebben.
Idefixe

Antwoord #6 April 23, 2012, 23:03:22
edit2Rapporteer  
Maar wss is het gewoon de temp. Kou is gewoon megaslecht voor een mens, hoe weinig last je er in de gevoelsmatige zin ook van zal hebben.

Het komt een enkele keer voor dat ik graag zou willen dat je gelijk hebt  Grin
drifter

Antwoord #7 April 23, 2012, 23:16:18
edit2Rapporteer  
Proficiat met je overwinning op de kilos. Moest je er hard voor beulen, of gaat de eer naar een verandering in je bewustzijn? Gezien je eerdere post over vitamines vermoed ik dat het laatste wel een grote rol heeft gespeeld Smiley
Interessant onderwerp, maar dat vind ik kiteboards ook. Hier mijn gedachte:

Er zijn denk ik meerdere manieren om de knieen te ontlasten. Een voor de hand liggende is misschien 'flex'. Ik ben niet zo'n een voorstander van flex, omdat het over het algemeen performance inlevert voor comfort. Ik denk dat comfort ook heel eenvoudig behaald kan worden zonder flex. Daardoor blijft de stijfheid en dus de performance beter behouden.

Comfort haal ik uit de shape van het board. Ben jaren geleden overgestapt op een board, waarvan er destijds eigenlijk maar eentje van op de markt was:  de Cabrinha Custom. Tot op de dag van vandaag ben ik Andre Phillip nog steeds dankbaar  Kiss

Juist die shape (de rocker en de outline) heeft van nature al meer comfort. Spring je van de duikplank plat op je buik dan voel je hem wel effe. Ga je als een bommetje het water in dan is er weinig aan de hand. Als je een rond board (rocker) plat op het water land wordt de impact gedempt door de ronding van het board. Een board met minder rocker land veel platter = meer impact.

Rocker reduceert impact en behoudt stijfheid. Sterker nog, word een board flexibel dan creeer je in feite altijd een vlakke plaat bij de landing  = harde impact

Bovenstaande heeft betrekking op impact bij de landing. Een ander aspect van comfort is hoe een board over choppy water gaat. Gebeurd dat smoothly of gaat dat klapperend. Op dit vlak zou flex meer toegevoegde waarde kunnen hebben dan op het vlak van de impact, mits het niet teveel ten koste gaat van performance.

Maar ook voor dit aspect bied rocker de oplossing. Ronde rocker speelt natuurlijk een grote rol in de smooth-heid. Maar een ronde outline is daar ook een hele belangrijke in. Rocker zorgt voor opstaande neus en een prettige vloeiing over chop. Terwijl ronde outline het klapper effect wegneemt.
Een dergelijke shape zorgt tevens voor een meer natuurlijke houding op je board. Het is niet langer nodig overdreven achterop te staan om de neus omhoog te houden, of om het board te laten sporen.

Geloof asjeblieft niks van de onzin die ik hierboven uitkraam. Soms vaar ik op mijn twintipje en dan heb ik nog steeds moeite te geloven hoe lekker ik over dat water zoef Cool

KappuhH

Antwoord #8 April 24, 2012, 11:43:05
edit2Rapporteer  
Proficiat met je overwinning op de kilos. Moest je er hard voor beulen, of gaat de eer naar een verandering in je bewustzijn? Gezien je eerdere post over vitamines vermoed ik dat het laatste wel een grote rol heeft gespeeld Smiley
Interessant onderwerp, maar dat vind ik kiteboards ook. Hier mijn gedachte:

Er zijn denk ik meerdere manieren om de knieen te ontlasten. Een voor de hand liggende is misschien 'flex'. Ik ben niet zo'n een voorstander van flex, omdat het over het algemeen performance inlevert voor comfort. Ik denk dat comfort ook heel eenvoudig behaald kan worden zonder flex. Daardoor blijft de stijfheid en dus de performance beter behouden.

Comfort haal ik uit de shape van het board. Ben jaren geleden overgestapt op een board, waarvan er destijds eigenlijk maar eentje van op de markt was:  de Cabrinha Custom. Tot op de dag van vandaag ben ik Andre Phillip nog steeds dankbaar  Kiss

Juist die shape (de rocker en de outline) heeft van nature al meer comfort. Spring je van de duikplank plat op je buik dan voel je hem wel effe. Ga je als een bommetje het water in dan is er weinig aan de hand. Als je een rond board (rocker) plat op het water land wordt de impact gedempt door de ronding van het board. Een board met minder rocker land veel platter = meer impact.

Rocker reduceert impact en behoudt stijfheid. Sterker nog, word een board flexibel dan creeer je in feite altijd een vlakke plaat bij de landing  = harde impact

Bovenstaande heeft betrekking op impact bij de landing. Een ander aspect van comfort is hoe een board over choppy water gaat. Gebeurd dat smoothly of gaat dat klapperend. Op dit vlak zou flex meer toegevoegde waarde kunnen hebben dan op het vlak van de impact, mits het niet teveel ten koste gaat van performance.

Maar ook voor dit aspect bied rocker de oplossing. Ronde rocker speelt natuurlijk een grote rol in de smooth-heid. Maar een ronde outline is daar ook een hele belangrijke in. Rocker zorgt voor opstaande neus en een prettige vloeiing over chop. Terwijl ronde outline het klapper effect wegneemt.
Een dergelijke shape zorgt tevens voor een meer natuurlijke houding op je board. Het is niet langer nodig overdreven achterop te staan om de neus omhoog te houden, of om het board te laten sporen.

Geloof asjeblieft niks van de onzin die ik hierboven uitkraam. Soms vaar ik op mijn twintipje en dan heb ik nog steeds moeite te geloven hoe lekker ik over dat water zoef Cool
Helemaal mee eens! We hebben geen klein boardje meer nodig om te depoweren want dat kan makkelijk met de kite. Veel rocker heeft echter ook nog wel nadelen, namelijk snelheid, lowend en upwind performance. Maar dat corrigeer je deels weer met een langer board.
Elevation

Antwoord #9 April 24, 2012, 14:14:10
edit2Rapporteer  
ronde rocker heeft als nadeel dat t later aanspringt, dus low end moet je dan weer uit het formaat halen... denk dat de grote van het board misschien juist wel lekkerder is, de landingen worden gesprijd over een groter opppervlak dus misschien kan dat ook helpen...

zou niet meer weten hoe een klei'n board landt, lijkt me ook wat minder vergeveingsgezind dan groter board, vaar zelf resp twintip en 136 x 41.5 en hadlow wakestyle, die heeft wel aardig wat rocker maar is daarintegen ook 138 / 43.....   eigenbouw heeft iets minder rocker dan die hadlow, maar ze zijn sowieso niet te vergelijken..
kiterunner

Antwoord #10 April 24, 2012, 18:48:22
edit2Rapporteer  
Ik ben begonnen met kitesurfen op een North Dargon S(mall) boardje dat eigenlijk iets te klein was voor mijn gewicht (85 kg), maar dacht toen dat je op een klein boardje verder kon doorgroeien. Ik ben na 21/2 jaar overgestapt op een North Jamie boardje 135 x 41 'model 2010' dat iets breder is en ben daar super tevreden mee. Ik vaar het hele jaar door op wijk aan zee en kom regelmatig te hard neer. Maar mijn rotte linker knie ondervind hier geen blijvende last van terwijl ik met mijn kleinere boardje wel regelmatig last had van mijn knieen en enkels.

Ik vond het verschil met mijn oude boardje echt groot en zelfs in de chop doet mijn Jamie het prima. Je kan met inserts onder de voetkussen zelf de hardheid instellen: soft medium of hard. ik vaar zelf met de medium inserts.

p.s. de foto is gemaakt door JePe tijdens de new years kite session 2012 (JePe bedankt)

Groeten: Kiterunner
Jellevw

Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #11 April 24, 2012, 19:28:37
edit2Rapporteer  
Sta ook nog even stil bij de pads die op het board zitten.
De demping daarvan wordt bepaald door de hardheid van het materiaal en is bij diverse merken verschillend.

Zelf had ik vroeger de pads van Best en ook wel eens last van mijn knieen.
Nadat ik pads van Mystic op mijn board geschroefd had, heb ik nooit meer ergens last van gehad.
Wellicht speelt een stukje ervaring, betere landing techniek, hier ook een rol in.
feddomw
Gast
Antwoord #12 April 24, 2012, 20:34:26
edit2Rapporteer  
Ik ben begonnen met kitesurfen op een North Dargon S(mall) boardje dat eigenlijk iets te klein was voor mijn gewicht (85 kg), maar dacht toen dat je op een klein boardje verder kon doorgroeien. Ik ben na 21/2 jaar overgestapt op een North Jamie boardje 135 x 41 'model 2010' dat iets breder is en ben daar super tevreden mee. Ik vaar het hele jaar door op wijk aan zee en kom regelmatig te hard neer. Maar mijn rotte linker knie ondervind hier geen blijvende last van terwijl ik met mijn kleinere boardje wel regelmatig last had van mijn knieen en enkels.

Ik vond het verschil met mijn oude boardje echt groot en zelfs in de chop doet mijn Jamie het prima. Je kan met inserts onder de voetkussen zelf de hardheid instellen: soft medium of hard. ik vaar zelf met de medium inserts.

p.s. de foto is gemaakt door JePe tijdens de new years kite session 2012 (JePe bedankt)

Groeten: Kiterunner

Jaime, niet Jamie. Kniesoor die daar op let trouwens....

On topic: waarom pakken jullie allemaal met jullie verrotte knieen niet een strapless wave boardje?
KappuhH

Antwoord #13 April 24, 2012, 20:48:32
edit2Rapporteer  
On topic: waarom pakken jullie allemaal met jullie verrotte knieen niet een strapless wave boardje?
Ivm ondiepe vlakwater IJsselmeerspot misschien?
kiterunner

Antwoord #14 April 24, 2012, 20:49:18
edit2Rapporteer  
Omdat ik volgende week lekker met mijn rotte knie en superrrrr Jamie boardje lekker naar Corralejo in Fuerte ventura ga, dus mijn geld voor een wave boardje heb ik al uitgegeven.  Joepie
feddomw
Gast
Antwoord #15 April 24, 2012, 20:53:59
edit2Rapporteer  
Ivm ondiepe vlakwater IJsselmeerspot misschien?

OK, het was ook een vraag. Is het zo ondiep aan het IJsselmeer dan? Skimmen kan ook natuurlijk, met een verrotte knie. Ik bedoel maar dat de verleiding met een TT wel erg groot is om TOCH weer te springen en misschien een 50% knie helemaal naar de vernieling te helpen.....

Iedereen moet doen wat 'ie wil, hoor.... ik zou zelf trouwens niet snel op reis gaan met een waveboard, te veel gedoe...
Morres

Antwoord #16 April 24, 2012, 21:00:20
edit2Rapporteer  
Jaimie Pro is idd ook wel fijn, heel allround, daardoor ook wel aardig goed op chop Smiley
vierkant

Geen avatar

Antwoord #17 April 26, 2012, 17:30:40
edit2Rapporteer  
last van je knieen kan ook heel goed komen door fout landen
ik zie heel veel gasten met hun voorste been gestrekt landen
is niet heel vreemd dat je dan last krijgt van je knieen

het kan natuurlijk ook zijn dat je knietjes een beetje versleten zijn een brace of bandage is dan geen gek idee
je kunt advies aanje huisarts over een sport brace vragen

je kunt natuurlijk ook zelf kijken wat voor jou werkt

hier is een site waar ze veel verschillende bracen en bandages hebben

http://www.braceadvies.nl/index1.html

suc6
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.