Kite surfen Olympisch: Goed of slecht voor de sport ??

Haring High Richardt

Berichten: 9341
November 03, 2012, 11:05:41
edit2Rapporteer  
Dit is een reactie op dit topic: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=44154.0

Persoonlijk zeg ik jammer dat kite surfen Olympisch wordt en waarom. ???

De sport is nu al te populair in Nederland en er is gewoon op dit moment te kort ruimte om de sport te beoefenen

Als je kijk op een goede zondag en zatererdag in de zomer op Schellinkhout , dan vaar je daar niet ontspannen meer i.v.m. de gigantische drukte en het zelfde geld voor meer plaatsen bijv Mirns. Er gebeuren daar dan regelmatig ongelukken

Door meer aandacht voor de sport wordt het nog drukker en daar is jammer genoeg geen ruimte voor in Nederland , helaaas

Wat is jullie mening hierover ????

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 November 03, 2012, 11:30:16
edit2Rapporteer  
Ik ben er ook nog niet uit of dit nu goed of slecht voor de sport is. Wel is duidelijk dat racen steeds meer en meer een elitesport aan het worden is net als al die andere zeildisciplines en dan ook steeds minder raakvlakken heeft met de surfsport die alle recreatieve kiters beoefenen.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 November 03, 2012, 11:45:25
edit2Rapporteer  
Het is in ieder geval goed voor het kite racen. Wat het voor de rest vd sport betekent weet ik niet... De extra aandacht zal idd wel nog meer mensen trekken. Maar is dat slecht? Misschien is dat wel juist wat er nodig is voor het openen van extra spots. Plekken waar je nu wel mag windsurfen maar niet mag kiten bv.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #3 November 03, 2012, 14:28:33
edit2Rapporteer  
Het is in ieder geval goed voor het kite racen. Wat het voor de rest vd sport betekent weet ik niet... De extra aandacht zal idd wel nog meer mensen trekken. Maar is dat slecht? Misschien is dat wel juist wat er nodig is voor het openen van extra spots. Plekken waar je nu wel mag windsurfen maar niet mag kiten bv.

Dat
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #4 November 03, 2012, 16:58:02
edit2Rapporteer  
Het racen is iets wat mijn aandacht nog niet getrokken heeft en waarschijnlijk ook niet gaat doen.
Ik vraag me af of racen eigenlijk wel een beetje comfortabel is voor de beoefenaar. Volgens mij vereist het een bepaalde geforceerde houding om die joekel van een plank goed te laten sporen. Als het werkelijk oncomfortabel is, waarom zou je het dan het uberhaupt willen doen? Omdat je wilt winnen? Omdat je beter wil zijn dan een ander? Zijn dat de enige drijfveren voor een kite racer?

De andere disciplines zijn mijns inziens prettiger voor lichaam en geest. Zo zegt Dorian bijvoorbeeld ook veel liever te waveriden in plaats van courseracen. Dus de komende 4 jaar 'dedicaten' voor 2016, alleen om beter te zijn dan een ander zou mij ervan weerhouden eraan te beginnen.

Off-topic:
Dat brengt mij op een meer filosofische benadering van topsport. Waarom doen we het? Waarom volgen we jaar in jaar uit diezelfde voetbalcompetitie, en gaan we steeds de wedstrijd aan (wed strijd)? Om te winnen? Om vandaag de held te zijn, terwijl het morgen weer iemand anders is?
Zou topsport ook niet voor een bepaalde afspiegeling in de samenleving zorgen? Ik bedoel,  competitief gedrag in carrière wereld om maar die bonus binnen te halen is niet ongebruikelijk in deze tijden. Met als gevolg dat er situaties ontstaan waarin het normaal is dat er winnaars en verliezers zijn, het zogenaamde recht van de sterkste.... Verlies je met sport dan is het vaak maar een spelletje. Verlies je echter in de samenleving dan is het alles behalve een spelletje.
Ik merk aan mezelf dat ik steeds minder interesse krijg in wie er wint of niet. Ik vraag me af of jullie dat ook een beetje ervaren momenteel. Ik denk dat we eerlijk moeten zijn over het feit dat er hier en daar wat mensen gaan verliezen komende tijd.






Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #5 November 03, 2012, 17:52:19
edit2Rapporteer  
Citaat
Plekken waar je nu wel mag windsurfen maar niet mag kiten bv.

Waar zijn die dan ?????
Kreeftje

Berichten: 12
Antwoord #6 November 03, 2012, 18:10:53
edit2Rapporteer  
Het racen is iets wat mijn aandacht nog niet getrokken heeft en waarschijnlijk ook niet gaat doen.
Ik vraag me af of racen eigenlijk wel een beetje comfortabel is voor de beoefenaar. Volgens mij vereist het een bepaalde geforceerde houding om die joekel van een plank goed te laten sporen. Als het werkelijk oncomfortabel is, waarom zou je het dan het uberhaupt willen doen? Omdat je wilt winnen? Omdat je beter wil zijn dan een ander? Zijn dat de enige drijfveren voor een kite racer?

De andere disciplines zijn mijns inziens prettiger voor lichaam en geest. Zo zegt Dorian bijvoorbeeld ook veel liever te waveriden in plaats van courseracen. Dus de komende 4 jaar 'dedicaten' voor 2016, alleen om beter te zijn dan een ander zou mij ervan weerhouden eraan te beginnen.

Off-topic:
Dat brengt mij op een meer filosofische benadering van topsport. Waarom doen we het? Waarom volgen we jaar in jaar uit diezelfde voetbalcompetitie, en gaan we steeds de wedstrijd aan (wed strijd)? Om te winnen? Om vandaag de held te zijn, terwijl het morgen weer iemand anders is?
Zou topsport ook niet voor een bepaalde afspiegeling in de samenleving zorgen? Ik bedoel,  competitief gedrag in carrière wereld om maar die bonus binnen te halen is niet ongebruikelijk in deze tijden. Met als gevolg dat er situaties ontstaan waarin het normaal is dat er winnaars en verliezers zijn, het zogenaamde recht van de sterkste.... Verlies je met sport dan is het vaak maar een spelletje. Verlies je echter in de samenleving dan is het alles behalve een spelletje.
Ik merk aan mezelf dat ik steeds minder interesse krijg in wie er wint of niet. Ik vraag me af of jullie dat ook een beetje ervaren momenteel. Ik denk dat we eerlijk moeten zijn over het feit dat er hier en daar wat mensen gaan verliezen komende tijd.









 Waarom doen we het?
Ik denk passie. Passie voor de sport, en "spelvreugde". Lastig uit te leggen - maar de lol om de ander uit te dagen door net iets harder/sneller/hoger als hem te gaan. En als hij jou dan weer overtroeft kun je jezelf dus weer uitdagen om dat weer te verslaan.
 
Waarom volgen we jaar in jaar uit diezelfde voetbalcompetitie, en gaan we steeds de wedstrijd aan (wed strijd)? Om te winnen?
Besef je goed, dat tijd relatief is. De wedstrijd die je vandaag wint kun je maar 1x winnen. Want volgend jaar ben je n jaar ouder - en zijn er weer dingen gebeurt waardoor het niet meer hetzelfde als vorig jaar is.

Maar als je bijvoorbeeld naar teamsport kijkt, kan het juist ook een "iedereen is gelijk, dit doen we samen" gevoel creëren (kijk naar de Schotland supporters van afgelopen WK, of
http://www.youtube.com/watch?v=iDwfJxD6U80
)

Ontopic:
Ik denk dat het voor de sport goed is. Meer (positieve!!) aandacht betekend ook meer draagvlak voor de beoefening op verschillende spots ervan. En de echte diehards kunnen doordeweeks/in de winter toch hun ding wel doen. Waarbij er op een gegeven moment ook gekeken zou kunnen worden naar "recreatieve/beginnersgebieden" vs. alleen voor gevorderden - wat dan gehandhaafd zou kunnen door bijv. een aangepaste vorm (i.e. strengere/op vaardigheden toegespitste eisen) van IKO- vaarbewijzen. 

Anyway - er is toch weinig wat je eraan kunt doen. Verbieden gaat iig niet werken Wink
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #7 November 03, 2012, 18:21:05
edit2Rapporteer  
Ik vraag me af wat de meerwaarde voor een sport is als deze olympisch is ...... Shocked

wat hebben sporten als biatlon, kogelstoten, bobsleeën, curling, en nog van zo'n zootje exotische sporten er nu aan om olympische te zijn .......?

wat missen sporten als bergbeklimmen, korfbal, motorcross, darten, formule 1, enz.  dat ze niet olympisch zijn ......?

Waarom overweegt de Fifa (internationale voetbalbond) om voetballen uit de olympische sporten te halen ....?

Waarom zou je als sport aangesloten willen zijn bij een organisatie die commerciële belangen (bijv. Coca Cola), politieke belangen (waar mogen de spelen komende keer weer gehouden worden?), en persoonlijke/bobobelangen (prins Pils, omkoopschandalen) belangrijker vindt dan de belangen van sporter en toeschouwer ......?

Wat mij betreft hoeft kitesurfen niet olympisch te zijn ...... wat mij betreft is het predicaat "olympisch" een vaag en achterhaald fenomeen ....... dat met kunst en vliegwerk opgeblazen wordt .....

lekker positief ...... he! Grin

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #8 November 03, 2012, 18:39:23
edit2Rapporteer  
Ik geloof niet dat als een Nederland gaat winnen en/of bij meer aandacht dat ze bij die natuurorganisaties denken: ''Heej laten we alle spots die we verboden hebben (of die nu alleen toegestaan zijn voor windsurfers) weer open stellen voor kiters. Dan onderschat je denk ik toch wel de macht van die organisaties.

Overigens denk ik dat de piek min of meer al aan de gang is. Veel meer ruimte is er niet meer op de spots (zomers dan). Wanneer het te druk wordt gaat dat ten koste van het plezier. En minder plezier in een sport betekent dat mensen er sneller mee kappen. Nu is drukte voor gevorderden eenvoudig te omzeilen door een stukje de zee op te gaan. Maar als je wilt leren waar het druk is is het gewoon niet leuk. Dat zorgt zeker al voor afhakers.
Daarnaast kan het ook een hype zijn zoals eerder met windsurfen. Iedereen heeft er toen aan 'geroken' en de fanatiekelingen bleven uiteindelijk over.

Daarnaast veronderstel ik dat het verloop ook aanzienlijk is binnen de kitesport. Voor veel mensen is het ook niet ''eventjes '' naar een spot rijden om 2 uurtjes te kiten. Dus die ver van zee dan wel een meer wonen houden het vaak al snel voor gezien (behalve de uitzonderingen die daarmee de regel bevestigen). Mensen die dichtbij zee wonen hebben het al vaak gezien en zijn er daardoor al dan niet warm voor gelopen. En dat is geen grote meerderheid is mijn ervaring.


@t haring richard: grevenlingen ouddorp bijvoorbeeld.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #9 November 03, 2012, 19:46:57
edit2Rapporteer  
Het is in ieder geval goed voor het kite racen. Wat het voor de rest vd sport betekent weet ik niet... De extra aandacht zal idd wel nog meer mensen trekken. Maar is dat slecht? Misschien is dat wel juist wat er nodig is voor het openen van extra spots. Plekken waar je nu wel mag windsurfen maar niet mag kiten bv.
Dit was ook mijn eerste gedachte na het lezen van de openings post.
wasbeer

Berichten: 432
Antwoord #10 November 03, 2012, 22:33:06
edit2Rapporteer  
Volgens mij krijgt het kiten er een "volwassener" imago bij. We zijn niet meer de gekke jonge kerels die op strand als een maloot staan te surfen en springen, ook in de vrieskou (zoals veel mensen denken), maar ik denk dat door het olympisch worden de sport meer zal gezien worden als een serieus iets, niet enkel voor een paar enkelingen met een rare hersenkronkel.

Komt wel bij vind ik dat we kiteracen (formula kite officieel) niet mogen zien als het gewone kiten, het is een zeildiscipline waar het zeil vervangen is door een kite, maar heeft verder echt weinig te maken met ons gewoon kiten eerlijk gezegd. Zonder kennis van wedstrijdzeilen (of windsurfracen, ook een zeilklasse overigens) en wedstrijdverlopen binnen het zeilen heb je er bitter weinig aan als je wedstrijdjes wil varen. Ikzelf vind het een zalige combinatie van beide werelden en ben er dus ook met volle moed mee begonnen.

Trouwens nu er minder windsurfers zijn en toch verschillende kitedisciplines kunnen we lekker op elkaar zeiken, wavers tegen freestylers tegen racers, of lekker allemaal tegen beginners, heerlijk toch hoe de mens in elkaar zit Wink
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #11 November 03, 2012, 23:03:40
edit2Rapporteer  
Volgens mij krijgt het kiten er een "volwassener" imago bij. We zijn niet meer de gekke jonge kerels die op strand als een maloot staan te surfen en springen, ook in de vrieskou (zoals veel mensen denken), maar ik denk dat door het olympisch worden de sport meer zal gezien worden als een serieus iets, niet enkel voor een paar enkelingen met een rare hersenkronkel.


  ListenToMe  Ik wil geen "volwassener imago" ..........

 ListenToMe  ik wil gewoon zo'n gekkke kerel zijn die ....... zijn "ding" doet.

 ListenToMe ..... ook in de vrieskou.

  ListenToMe  en daarvoor heb ik geen olympische status nodig ...
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #12 November 03, 2012, 23:19:47
edit2Rapporteer  
De RS-X klasse, welke eerst olympisch was, had ook weinig te maken met windsurfen, het is meer plankzeilen Wink

Zo kun je kiteracen totaal niet vergelijken met het kitesurfen, ook al is het met een plank en een kite


ps het was vandaag lekker rustig op Mirns Wink

[edit] Handleiding bericht bewerken
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 November 04, 2012, 09:59:26
edit2Rapporteer  
De RS-X klasse, welke eerst olympisch was, had ook weinig te maken met windsurfen, het is meer plankzeilen Wink

Deze klasse heeft een enorm inzetbereik. Vooral als de wind niet hard is kom je hier nog mee weg.
De Olympische locaties worden niet op windsterkte geselecteerd. Zie China en ook in Engeland was er niet altijd voldoende woei.

Zo kun je kiteracen totaal niet vergelijken met het kitesurfen, ook al is het met een plank en een kite

Verklaar je nader????

Wat Rory zegt over het comfort van zo'n plank klopt voor de beginjaren van de raceboards. Net als voor de planken in de begintijd van onze sport.
Heb zelf ooit op zo'n ding kunnen varen en idd. kost het relatief veel kracht en een ietwat afwijkende houding.
Maar het board design maakt veel progressie, en de ontwikkeling neemt toe met het aantal beoefenaars.

Wat wel een beetje elitair is zijn de prijzen van die boards. Een set vinnen kost al minstens €1000,- en dan heb je de plank zelf nog niet eens.

Ik denk dat kiteracen goed is voor de sport in het algemeen. Nog steeds worden we door overheden niet altijd serieus genomen m.b.t. spots bijvoorbeeld. Ik denk dat deze "reclame" positief bij kan dragen.

Kiteboarden geeft je een vrij gevoel. Een race wedstrijd bindt je aan allerlei regels. Daar zit volgens mij de pijn waarom de meeste hier sceptisch zijn.
joosie

Berichten: 967
Antwoord #14 November 04, 2012, 13:18:31
edit2Rapporteer  
Ik denk dat als er op diverse lokaties een circuit in het water wordt gemaakt met boeien in verschillende kleuren
wat dan +500 meter  bij de kitespot vandaan is, deze race boards niet heel veel extra drukte zullen veroorzaken
voor de gewone kiter omdat ze op hun eigen stek varen!
Zoals ook te zien is in t filmpje;



http://vimeo.com/52493924

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #15 November 04, 2012, 19:24:46
edit2Rapporteer  
Ik denk dat filmpjes als deze minstens zo 'gevaarlijk' zijn, als je het gaat betrekken op de al overbevolkte spots: Dit soort trekt nog meer de jeugd en (fanatieke) ouders om hun kroost zo te zien ontwikkelen...


http://vimeo.com/40739588

Tom Bridge. One of Kitesurfing's rising stars, asked DiNG from supersaturated to edit his year 10 footage.
Tom has had a pretty active year for North Kiteboarding and Edge watersports. Staring in adverts and articles for North and many UK magazines and also appearing with his 2 brothers in a 35k viewed kitesurfing holiday video.
There's a lot of eyes on Tom for the future, However Tom is too busy having fun in the present.
This is Tom Bridge, aged 10.


Olympische sportklasses trekken een eigen publiek en doelgroep (heel smalle niche). Kost errug veel geld en daardoor minder aantrekkingskracht op de grote massa.
De 'gewone' funklasse, daar zit zeker nog genoeg groei in zo lang de media en sponsoren er hun geld in blijven steken (PKRA). Dat boeit de jongere toch eggie wel meeer.

MAAR, wat de witteboorden (lokale en landelijke politiek, NOC, Natura2000 en consorten) uiteindelijk beslissen, dat is de onbekende factor die voor ons allen impact zal geven: d'rop of d'ronder (lees: worden we er beter of slechter van) met wel of niet uitbreidingen van spots.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #16 November 05, 2012, 14:31:29
edit2Rapporteer  
Off-topic:
Dat brengt mij op een meer filosofische benadering van topsport. Waarom doen we het? Waarom volgen we jaar in jaar uit diezelfde voetbalcompetitie, en gaan we steeds de wedstrijd aan (wed strijd)? Om te winnen? Om vandaag de held te zijn, terwijl het morgen weer iemand anders is?
Zou topsport ook niet voor een bepaalde afspiegeling in de samenleving zorgen? Ik bedoel,  competitief gedrag in carrière wereld om maar die bonus binnen te halen is niet ongebruikelijk in deze tijden. Met als gevolg dat er situaties ontstaan waarin het normaal is dat er winnaars en verliezers zijn, het zogenaamde recht van de sterkste.... Verlies je met sport dan is het vaak maar een spelletje. Verlies je echter in de samenleving dan is het alles behalve een spelletje.
Ik merk aan mezelf dat ik steeds minder interesse krijg in wie er wint of niet. Ik vraag me af of jullie dat ook een beetje ervaren momenteel. Ik denk dat we eerlijk moeten zijn over het feit dat er hier en daar wat mensen gaan verliezen komende tijd.

Helemaal mee eens.
Ik vind topsport ziek.
Sport is gezond als hobby, niet als beroep.
Olympische Spelen werken verbroederend? Alleen binnen de groep van nationalistische gevoelens. En die zijn helemaal uit de tijd.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #17 November 05, 2012, 14:44:36
edit2Rapporteer  
Off-topic:
Dat brengt mij op een meer filosofische benadering van topsport. Waarom doen we het? Waarom volgen we jaar in jaar uit diezelfde voetbalcompetitie, en gaan we steeds de wedstrijd aan (wed strijd)? Om te winnen? Om vandaag de held te zijn, terwijl het morgen weer iemand anders is?
Zou topsport ook niet voor een bepaalde afspiegeling in de samenleving zorgen? Ik bedoel,  competitief gedrag in carrière wereld om maar die bonus binnen te halen is niet ongebruikelijk in deze tijden. Met als gevolg dat er situaties ontstaan waarin het normaal is dat er winnaars en verliezers zijn, het zogenaamde recht van de sterkste.... Verlies je met sport dan is het vaak maar een spelletje. Verlies je echter in de samenleving dan is het alles behalve een spelletje.
Ik merk aan mezelf dat ik steeds minder interesse krijg in wie er wint of niet. Ik vraag me af of jullie dat ook een beetje ervaren momenteel. Ik denk dat we eerlijk moeten zijn over het feit dat er hier en daar wat mensen gaan verliezen komende tijd.

Helemaal mee eens.
Ik vind topsport ziek.
Sport is gezond als hobby, niet als beroep.
Olympische Spelen werken verbroederend? Alleen binnen de groep van nationalistische gevoelens. En die zijn helemaal uit de tijd.

Ben ik mee oneens. Het is gewoon goed voor de mens om zich te meten met wat in eerste instantie als onmogelijk wordt beschouwd. De tijd van Usian bolt, Lance Armstrong (ookal had ie hulp, zonder training is het onmogelijk de tour uberhaubt te fietsen)

Met topsport worden grote vooruitgangen in de (medische) wetenschap en techniek geboekt. dit helpt de normale "sporter" dan weer vooruit.

Echter we lopen ons allemaal druk te maken over bonnussen van mensen in bedrijfsleven terwijl voetballers etc die bonus zo'n beetje per week ontvangen. Het geld dat hiermee gemoeit gaat moet omlaag. Wil je nu ooit nog doorbreken heb je een team nodig ( en sponsoren met grote sokken met geld). dat is zonde

On topic:
Het kitesurfen als sport op olympische spelen is geen probleem. De kitesurfcurssen zullen wss wel een toename krijgen maar zodra ze, de nieuwelingen, door krijgen dat het opzich niet de goedkoopste sport is, zullen vele afhaken en zullen ze niet meer in de spots gaan zwemmen (Althans dat hoop ik Grin ) En netzoals BMX zal het een opleving krijgen. Maar deze is naar 5-6 jaar ook alweer gestaag aan stabaliseren.

Helaas kan het resulteren in dat kitesurfscholen meer geld zien en zeer gekke en rare acties gaan houden. wat eventueel , ik zeg niet dat het gebeurd, de cursist in gevaarlijke situaties kan brengen. (Het gaat nu al af en toe goed mis, zie meneer met gebroken been op brouwersdam, dacht ik bij ongelukken en bijna ongelukken te hebben gelezen) en zo zijn er meerdere voorbeelden te noemen. En kitesurfen op twintip of raceboard is wel een zo dermate groot verschil dat ik denk dat de grote toename uitblijft Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.