Old skool vs new tech...

reBELg

Geen avatar

Berichten: 44
September 08, 2012, 23:34:13
edit2Rapporteer  
Hej,

vrijdag (wind was aan lage kant) effe op een Ocean Rodeo JT-PRO Freeride 2012 gereden (ik vermoed 138x42) en dat ging super easy!!  Makkelijke start en vroeg weg, zelfs mijn rookie sprongen gingen zalig in low end!!! Oh en die footstraps super...

Als ik dat vergelijk met mijn Naish Haze (133x39) van 2006 is dat toch wel een wereld van verschil.

Komt dat nu door:
  • de nieuwe technology
  • 133 te klein voor mijn 82Kg? Is maar 5 cm verschil?! Breedte natuurlijk wel + 3cm
  • net te weinig wind voor de Haze (+ 82Kg  Grin )

Waarschijnlijk all of the above Roll Eyes

Ik weet het, ik probeer misschien appelen met peren te vergelijken maar ik zoek dus een verklaring. En waarschijnlijk een reden om ook op zoek te gaan naar een JT-PRO Freeride  ThumpsUp

Iemand nog een verklaring?

Seeya
reBELg
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #1 September 09, 2012, 00:52:12
edit2Rapporteer  
je vermoed 138 x 42. dat laat ruimte voor andere mogelijkheden.

Op zich is 133 niet per definitie te klein voor iemand van 82kg. er zijn verder nogal wat variabelen doe van invloed kunnen zijn. Curves van een board en de flex, bindingen niet te vergeten,  maar ook de omstandigheden zoals de windsnelheid.


Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 September 09, 2012, 08:43:42
edit2Rapporteer  
Ik ken de laatste JT-PRO niet, maar de Haze uit 2006 heeft een flinke rockerline (buiging van je plank in de lengterichting van opzij gezien). En dat zorgt voor redelijk comfortabele vaareigenschappen.

Een groot nadeel van een flinke rockerline is grote weerstand die het in water geeft. En dat merk je als de wind niet hard is. Dan zal een board met een vlakkere rockerline in de regel sneller in planee komen.

Die extra breedte van 3cm scheelt ook iets.

In 2006 had je al boards die snel planeerden, zoals de destijds fameuze Nobile 666.
De boardjes (twintips) zijn de laatste jaren steeds beter geworden, maar hele grote stappen zoals bij de kites zijn er echt niet gemaakt.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #3 September 09, 2012, 14:00:39
edit2Rapporteer  
Ik heb het zelf ook gemerkt met m'n F-One Acid 5 130x39 en een Best Armada 135x41 en ik weeg 81.

Met m'n Acid kon ik amper varen, met de Armada kon ik varen, maar nog geen hoogte lopen. De Acid zakte te ver weg na de downstroke, de Armada bleef iets langer drijven, en dat was net voldoende.

Je kon ook duidelijk zien dat de Armada een stuk platter was.

Nouja niet zo gek in die wind.
reBELg

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #4 September 09, 2012, 18:03:18
edit2Rapporteer  
Hej bedankt voor de reacties!

De rocker zal inderdaad het belangrijkste verschil zijn. JT is veel rechter dan de Haze. Ik voelde inderdaad dat Haze meer weerstand had dan JT.

@Faxie hoogte lopen zat er inderdaad niet in met die wind (lees bries) maar wel minder Titanic gevoel ;-)

Is het in dat opzicht (low end toch nog wat fun en geen 2 uur voor niets rijden  Cry ) een goed idee om mijn set uit te breiden met een Nobile T5 145x42 van 2010? (Heb er eentje 2dehands zien staan) of is dat vééééls te groot?


Grt
reBELg
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #5 September 09, 2012, 19:08:40
edit2Rapporteer  
Ik zou een skimboardje of surfboard doen Smiley

Met zo weinig wind kan je met een twintip toch niet veel anders doen dan op en neer varen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.