verzekeringskwestie

BdB

Berichten: 479
December 14, 2012, 14:18:18
edit2Rapporteer  
Heb even een vraag over een verzekeringskwestie. Situatie als volgt in september is er een windsurfer over mijn kiteboard heen gevaren. Dat kwam omdat ik tijdens een sprong mijn board verloor en ik down wind van het board terecht kwam tijden het upwind komen middels lopen, zie ik op dat moment een windsurfer ongeveer thv van mijn board voor dat ik een reactie kan geven is hij over het board heen gevaren.

op de kant bekende hij schuld van ja ik had beter moeten kijken. Nu heeft hij een verklaring afgeven dat het riscio van de sport is en dat het board onderwater lag wat dus niet het geval was. ik was 15m van het board af en kon het zien liggen.

de verzekering vergoedt niks het zure was board was nog geen drie maanden oud.

wat had ik beter kunnen doen? ben geen lid van NKV betere Wa verzekering? Zijn er nog vervolg stappen die ik kan nemen in plaats van alleen een knokploeg optrommelen :-)



El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 December 14, 2012, 14:21:23
edit2Rapporteer  
wat is er met je board dan?
BdB

Berichten: 479
Antwoord #2 December 14, 2012, 14:43:03
edit2Rapporteer  
Vanaf heelside t/m grab handle een scheur helemaal door
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #3 December 14, 2012, 14:45:11
edit2Rapporteer  
Eerst lid worden van de NKV anders mag je nooit meer kiten!!   Wink ListenToMe
Lid worden van de NKV kost geen drol en bezorgt je veel meer dan een WA verzekering.
ten tweede had de WA verzekering geen nut in deze want deze is bedoeld voor als JIJ schade maakt bij een ander.
Het is nu andersom. is de windsurfer niet WA verzekerd?

en wat is "die verklaring" die hij heeft afgegeven?

BdB

Berichten: 479
Antwoord #4 December 14, 2012, 15:08:49
edit2Rapporteer  
aanvraag lidmaatschap is de deur uit  Roll Eyes


de tegenpartij geeft aan in zijn verklaring dat hij het board niet kon zien omdat het onderwater en groen en zwart is. Het laatste is aannemelijk het gaat namelijk om een airush protoy 2012 lime green. Maar het board lag niet onderwater en met de bindingen omhoog die geheel wit zijn het was voor mijn zichtbaar op 15m

daarnaast geeft hij dat ik stond te vliegeren en dat het board onbeheerd in het water lag. was bezig upwind te lopen is ondiep daar en specifiek richting me board.

Er staan wat onwaarheden in zijn verklaring, maar ik heb begrepen dat aangifte van valsheid in geschrifte geen enkele zin heeft...?

Van de Wa verzekering is verkeerd geformuleerd bedoel had een funsportpolis of sportzekerverzekering hier uitkomst in geboden?

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 December 14, 2012, 16:16:23
edit2Rapporteer  
Het is heel simpel, die gast moet gewoon niet zo zielig doen want dit valt gewoon onder de WA verzekering van hem en kost hem dan ook niets. Hij moet gewoon opgeven dat hij het board niet heeft gezien en dat het zijn schuld was. Dat hij het niet expres deed lijkt me duidelijk maar hij is wel de gene die het heeft kapot gemaakt!

Overigens kan een kiteboard nooit onder het water drijven, altijd op het water. Ik weet niet of je rechtsbijstand hebt maar die zou ik er anders opzetten mbt de onwaarheden. Deze actie slaat nergens op.
munga

Berichten: 45
Antwoord #6 December 14, 2012, 17:37:18
edit2Rapporteer  
het ligt eraan of de windsurfer er overheen gevaren is vlak nadat je gevallen wads, of dat je al even in het water lag en het toen pas gebeurde. in het eerste geval zal de tegenpartij zich op de risico aanvaarding in de sport beroepen, maar volgens mij is dit niet zo. wil je dit juridisch aanvechten dan ligt de bewijs last bij jouw om aan te tonen hoelang het kiteboard er al lag voor dat de windsurfer er overheen voer. dat is van essensieel belang. de verzekering van de tegenpartij wijst de vordering natuurlijk standaard af en beroept zich hierop.
Boudewijn

Berichten: 851
Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #7 December 14, 2012, 17:44:33
edit2Rapporteer  
Hier is een zelfde situatie, lees dit dus ook eens door:

http://www.seabreeze.com.au/forums/Kitesurfing/General/Kiteboard-hit-by-windsurfer-and-destroyed/

Een windsurfer zijn vin kan waarschijnlijk ook meteen naar t grofvuil btw en deze zijn ook niet al te goedkoop.
Giertje

Berichten: 1230
Antwoord #8 December 14, 2012, 18:04:33
edit2Rapporteer  
Sorry BdB, maar bekijk het nou eens vanaf de andere kant.
Jij verliest je board hie door vaart er in dit geval een surfer tegen aan
(had ook een kitesurfer kunnen zijn). met als gevolg schade aan zijn of jouw board.Jij hebt
daar dan  indirect schuld aan. Gewoon pech hebben is dat en dan gaan we niet huilie huilie doen. Grin
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 December 14, 2012, 18:15:06
edit2Rapporteer  
Slaat nergens op wat jullie zeggen, die gast moet gewoon opletten en niet tegen een board aanvaren!
BdB

Berichten: 479
Antwoord #10 December 14, 2012, 18:16:54
edit2Rapporteer  
.@marc thanks,

@supergier snap je, maar de tegenpartij bekend schuld en geeft duidelijk aan dat niet oplettend is en puntje bij paaltje trekt meneer zijn keutel in dus niks huilie huillie is gewoon een principe kwestie oja en iets met goed zeemanschap??
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 December 14, 2012, 18:30:54
edit2Rapporteer  
Slaat nergens op wat jullie zeggen, die gast moet gewoon opletten en niet tegen een board aanvaren!

zeker nooit gewindsurft? loser

je vliegt door de lucht, verliest je board... je board ligt 5 tot misschien wel 20m of meer upwind van jou. denk je nou echt dat zo'n windsurfer 50m moet uitwijken voor je?

misschien was hij hard upwind aan het cruizen... dan  ziet hij de down windzijnde niet echt goed... mast + zeil + giek staan hem in het zichtveld

een plankje waarvan de bindingen nog geen 10cm boven water steken.
hoeveel mensen raaken hun boardje wel niet kwijt als ze crashen omdat ze hun boaard niet meer kunnen zien?

wat denk je van de mogelijke schade van zijn plank?

ik zeg kratje bier en zand er over, peace on earth... typisch gevalletje van shithappens of murphy...hoe je het ook noemen wilt.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 December 14, 2012, 18:44:51
edit2Rapporteer  
Slaat nergens op wat jullie zeggen, die gast moet gewoon opletten en niet tegen een board aanvaren!

zeker nooit gewindsurft? loser

je vliegt door de lucht, verliest je board... je board ligt 5 tot misschien wel 20m of meer upwind van jou. denk je nou echt dat zo'n windsurfer 50m moet uitwijken voor je?

misschien was hij hard upwind aan het cruizen... dan  ziet hij de down windzijnde niet echt goed... mast + zeil + giek staan hem in het zichtveld

een plankje waarvan de bindingen nog geen 10cm boven water steken.
hoeveel mensen raaken hun boardje wel niet kwijt als ze crashen omdat ze hun boaard niet meer kunnen zien?

wat denk je van de mogelijke schade van zijn plank?

ik zeg kratje bier en zand er over, peace on earth... typisch gevalletje van shithappens of murphy...hoe je het ook noemen wilt.

Ik zie het al voor me, toevallig zwemt daar iemand in het water. Shit heb zijn hoofd over het hoofd gezien... Nee dit werkt niet voor mij, die vent moet gewoon eerlijk zijn en het de verzekering laten afhandelen. Kost hem helemaal niets...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 December 14, 2012, 18:58:04
edit2Rapporteer  
Slaat nergens op wat jullie zeggen, die gast moet gewoon opletten en niet tegen een board aanvaren!

zeker nooit gewindsurft? loser

je vliegt door de lucht, verliest je board... je board ligt 5 tot misschien wel 20m of meer upwind van jou. denk je nou echt dat zo'n windsurfer 50m moet uitwijken voor je?

misschien was hij hard upwind aan het cruizen... dan  ziet hij de down windzijnde niet echt goed... mast + zeil + giek staan hem in het zichtveld

een plankje waarvan de bindingen nog geen 10cm boven water steken.
hoeveel mensen raaken hun boardje wel niet kwijt als ze crashen omdat ze hun boaard niet meer kunnen zien?

wat denk je van de mogelijke schade van zijn plank?

ik zeg kratje bier en zand er over, peace on earth... typisch gevalletje van shithappens of murphy...hoe je het ook noemen wilt.

Ik zie het al voor me, toevallig zwemt daar iemand in het water. Shit heb zijn hoofd over het hoofd gezien... Nee dit werkt niet voor mij, die vent moet gewoon eerlijk zijn en het de verzekering laten afhandelen. Kost hem helemaal niets...

toevallig zwemt daar iemand in het water... waarom denk je dat watersporters en badgasten gescheiden worden? omdat het al gebeurd is...

over eerlijk zijn of oneerlijk zijn... tja het is wel zo dat we zijn verhaal maar moeten aannemen. het verhaal van de windsurfer kennen we niet.

en jou menining is subjectief... je kist partij op basis van dit verhaal.

een windsurfer doet dit namelijk ook niet express.
BdB

Berichten: 479
Antwoord #14 December 14, 2012, 19:09:34
edit2Rapporteer  

maar waar ik eigelijk benieuwd naar ben had ik dit vergoed gekregen als ik een sportzeker, funsport verzekering had afgesloten??
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #15 December 14, 2012, 19:11:06
edit2Rapporteer  
een windsurfer doet dit namelijk ook niet express.

Nee klopt, maar omdat hij het wel doet en de verzekering dit kostenloos voor beide kan vergoeden snap ik niet wat die moeilijk doet. Ik kies nu uiteraard de kant van de topicstarter. Mocht dit verhaal niet kloppen wat mij uiterst onwaarschijnlijk lijkt dan kan het een ander verhaal worden.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 December 14, 2012, 19:18:11
edit2Rapporteer  

maar waar ik eigelijk benieuwd naar ben had ik dit vergoed gekregen als ik een sportzeker, funsport verzekering had afgesloten??


sportzeker... grote kans van wel... daarvoor sluit je hem ook af.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #17 December 14, 2012, 19:33:57
edit2Rapporteer  
@BdB,  Je was zelf niet verzekert ten tijde van dit gebeuren??
BdB

Berichten: 479
Antwoord #18 December 14, 2012, 20:31:11
edit2Rapporteer  
ben wel verzekerd en dacht dat ik alles goed voor me elkaar had mijn Wa is iedergeval aangepast om schade aan andere te dekken. Maar omdat dit om een aanvaring ging dacht dat het zo klaar als een klontje was en dus via de tegenpartij kon spelen. Omdat ik veel onder een doorlopende reisverzekering kan scharen heb ik wel getwijfeld om dit om te zetten naar een sportzeker oid

 ik ben benieuwd of er dus polissen zijn die zoiets dekken?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 December 14, 2012, 22:20:50
edit2Rapporteer  
Ja, maar de windsurfers klagen dat de premie steeds hoger wordt door de kiters. De verzekering maakt nl. geen verschil tussen ons en plankzeilen

Met zijn WA had je er uit komen + zoals Eagle al aangeeft zak zijn dure, carbon skeg/fin ook aan snot zijn.

Verder deel ik de mening dat je als windsurfer een drijvend kiteboard in de golven totaal kan missen.

Zuur dat het gebeurd is, maar die windsurfer reageert ook niet goed!
Idd. beetje gezeur
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #20 December 14, 2012, 23:53:11
edit2Rapporteer  
Op het moment dat jij je board verliest ( over een grotere afstand)  laat je dus een obstakel onbeheerd in het water achter. Knalt er iemand anders bovenop dan ben jij als eigenaar van dat obstakel voor alle schade aansprakelijk. ( dan is het dus prettig als je NKV lid  en dus verzekerd bent  Grin )  Of er moet aantoonbaar sprake zijn van opzet van diegene die er bovenop knalt.
Zo zit dat wettelijk in elkaar. Jij kunt dus nooit die ander aansprakelijk stellen.  ( don't shoot the messenger)

btw, Voor een zwemmer gelden andere regels / wetgeving:
Overheden worden steeds vaker ( vanuit de EU ) geconfronteerd met wetgeving op dit gebied.  Op die locaties waar gezwommen kan worden geldt de WHVBZ  ( ff googelen  Tongue ) die overigens binnen niet al te lange termijn wordt vervangen door de zwemwaterwet. Voor het kitesurfen is in deze wetgeving de vereiste borging van de veiligheid van de zwemmer een belangrijk punt.  Deze wetgeving is van toepassing op ALLE locaties waar gezwommen kan worden ( dus niet alleen zwembaden maar ook open water)
Je zult in de toekomst steeds vaker meemaken dat er vanuit de overheid  wordt overgegaan tot exacte zonering van kitesurfzone's  . Dit kan voor het kitesurfen zowel gunstig als ongunstig uitpakken. Je ziet de laatste tijd op steeds meer locaties borden met daarop alle info over wat wel en niet mag. Dit is een gevolg van de grotere (EU) aandacht voor de whvbz.......

BPR , NB wetgeving , Natura 2000, WHVBZ / Zwemwaterwet, Omgevingswet, bestemmingsplan en eventueel APV , leuk hè  schater

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.