Tips voor sprongetjes

joshhgv

Geen avatar

Logs: 0 | 6 uur
Mei 30, 2013, 14:22:03
edit2Rapporteer  
Hallo iedereen,

Morgen 31-05-2013 ben ik vanaf de ochtend weer eens lekker in workum te vinden.
De laatste kijk heb ik daar lekker kunnen choppen door de golven.
Echter lijkt het me nu tijd om zachtjes aan te gaan beginnen om sprongetjes onder controle te krijgen. Heeft iemand wat tips voor mij?
Ik heb de vorige keer het al een paar keer geprobeerd en hebben alleen nog wel dat ik echt voor over door de lucht word meegenomen.

Thanks ThumpsUp
Nijlpaard.

Antwoord #1 Mei 30, 2013, 14:32:03
edit2Rapporteer  
ik ben ook pas begonnen met sprongetjes.. maar ik ben niet een ervaren met springen.
ik ben zo begonnen..

eerst kite langzaam naar 12 uur sturen kijken hoe dat voelt
daarna langzaam naar 12 uur sturen en beetje bar aantrekken zonder dat je springt..
daarna als je naar links vaart je kite naar 1 uur sturen! (RUSTIG!)
daarna weer beetje bar aantrekken, HEEEEL LANGZAAM
als je er een beetje vertrouwen in hebt, zorgen dat je LANGZAAM je kite naar 1 uur stuurt en IETJES harder aan je bar trekt. ga je misschien al wat de lucht in.
en als je springt, zet je board dan downwind en stuur je kite weer terug naar 11-10-9 uur.
en zo kan je steeds wat hoger springen door bijvoorbeeld harder naar 1 uur sturen of harder aan je bar trekken.

de bar in de lucht proberen om aan de trekken en niet gelijk de bar van je af..

Luister niet te veel naar mij, ik ben niet zo ervaren, je kunt beter naar anderen luisteren Smiley maar dit is de manier hoe ik begonnen ben met sprongetjes maken.

succes!  Smiley

En doe het niet bij heel drukte! kijk eerst of je genoeg ruimte hebt!!!
ica84

Geen avatar

Antwoord #2 Mei 30, 2013, 14:40:51
edit2Rapporteer  
kijk even dit filmpje op youtube de wel bekende hulk methode die gast legt het super goed uit

http://www.youtube.com/watch?v=poP5h-M7xrg
@LaurenS

Antwoord #3 Mei 30, 2013, 15:20:48
edit2Rapporteer  
Topuitleg ThumpsUp ,ondanks dat ik al aardige sprongen maak(10-15m)...,ga ik me meer concentreren op de pop van het board en de snelheid..Kijken of ik dan maan haal  Tongue
KiteOngoing

Antwoord #4 Mei 30, 2013, 15:34:54
edit2Rapporteer  
Topuitleg ThumpsUp ,ondanks dat ik al aardige sprongen maak(10-15m)...,ga ik me meer concentreren op de pop van het board en de snelheid..Kijken of ik dan maan haal  Tongue

Goede uitleg, maar kijk ook even op onderstaande load and pop filmpje. Belangrijk voor als je gaat springen.

http://www.youtube.com/watch?v=noM4UJQ6YJE
tgroot

Antwoord #5 Mei 30, 2013, 16:03:41
edit2Rapporteer  
je hebt 2 belangrijke zaken bij het springen.
De afzet(pop) en de kracht die de vlieger genereert doordat je hem naar 1 uur stuurt.

je kan ook springen zonder pop, dus puur door de vlieger in te sturen naar 1 uur, waarschijnlijk in het begin voor het gevoel het handigst. doordoor ga je wel meer zijwaarts als omhoog.

daarna kan je proberen de vlieger te blokkeren met je board, tijdens het in sturen naar 1 uur.

Ik ben morgen aanwezig in workum vanaf 1 uur ongeveer, rode torch , mocht je on the spot nog wat advies willen!

veel plezier
Tim_GTS5

Antwoord #6 Mei 30, 2013, 16:21:36
edit2Rapporteer  
Klopt wel allemaal van het eerste filmpje, hoe harder je vaart en hoe harder je de kite instuurt des te hoger ga je.
Dit allemaal natuurlijk met goed aankanten en de timing van poppen, heb nu trouwens de Trax en hiervoor de F-one Acid en met de trax kan ik veel beter aankanten en met dit board ga ik ook hoger.
paul56

Logs: 0 | 299 uur
Antwoord #7 Mei 30, 2013, 18:56:50
edit2Rapporteer  
kijk ook maar eens op deze site. Erg handig om de theorie je eigen te maken!
En daarna........  veel, heel veel oefenen ThumpsUp

http://www.kite-skills.com/index.php?option=com_seyret&catid=34&Itemid=53
Jeromez

Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #8 Mei 30, 2013, 21:24:39
edit2Rapporteer  
Film says it all!
JdBn

Geen avatar

Antwoord #9 Juni 12, 2013, 08:27:54
edit2Rapporteer  
Naar aanleiding van dit topic heb ik van het weekend wat geprobeerd op zee bij Kijkduin. De pop gebruiken doe ik al even (timen met de golven die dan als schans fungeren, vaar altijd op zee en je moet er toch overheen..) maar het springen doormiddel van de kite had ik nog nooit gedaan. Dus er maar aan begonnen..

En zoals Nijlpaard aangaf, zo ben ik gestart.. Het waaide lekker zondag en de 9 stond vol gepowered dus tijdens het varen langzaam de kite naar 12 uur en voorzichtig eens aan de bar gaan trekken. En zowaar: ik kwam een beetje los Grin Dat smaakte dus naar meer, en aan het einde van de dag ging ik zo nu en dan daadwerkelijk de lucht in. Eigenlijk veel minder moeilijk en eng dan ik dacht schater

Nu nog beter/sneller voor elkaar zien te krijgen dat ik de kite terug instuur bij het landen (kon wel in een keer doorgaan vaak, maar dat was meer geluk omdat het goed hard waaide) en wat meer de hoogte in Grin
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Juni 12, 2013, 17:16:31
edit2Rapporteer  
Ingehaakt springen is niet moeilijk.
Echter hoog gaan wel!

Zelf zou ik in den beginne nooit aanraden om een golf als schans te gebruiken voor een serieuze sprong. Timing is everything, en dat is moeilijk in te schatten als je ook nog een golf meeneemt in de vergelijking Wink

Beter probeer je te springen tussen de golven op de vlakke gedeeltes. Daar krijg je veel beter gevoel van wat er allemaal gebeurt dan wanneer je een golf pakt.

Overigens kom je met de juiste timing van naar boven sturen met spanning op de lijnen (load) + pop + golf echt wel de hoogste sprongen. Hangtime zal minder zijn dan met een sprong van vlak water water.

Succes met oefenen!
mvbtje

Geen avatar

Antwoord #11 Juni 12, 2013, 17:55:43
edit2Rapporteer  
Ook een leuk filmpje

http://youtu.be/6NaFpl4YLVs
Robin73

Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #12 Juni 12, 2013, 18:33:41
edit2Rapporteer  
Zelf hou ik mijn bar aangetrokken als ik de kite naar 1 uur stuur. Vraag me af of ik hoger zal gaan als ik de bar wat speling geef en op het laatste moment aantrek. Poppen doe ik al als ik spring.
Tim_GTS5

Antwoord #13 Juni 12, 2013, 18:40:32
edit2Rapporteer  
Je kite zal wat harder omhoog stijgen als je je bar even omhoog duwt en trekt je dus theoretisch harder omhoog, bij een C-kite is dit niet perse nodig.
Robin73

Antwoord #14 Juni 12, 2013, 18:47:15
edit2Rapporteer  
Ga het zaterdag eens testen in Ouddorp. Dus iedereen. Kijk uit!  Smiley
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Juni 12, 2013, 18:49:19
edit2Rapporteer  
Ga het zaterdag eens testen in Ouddorp. Dus iedereen. Kijk uit!  Smiley
Er zullen genoeg goede kiters aanwezig zijn zaterdag tijdens ons event. dus schaam je niet om tips te vragen!
Robin73

Antwoord #16 Juni 12, 2013, 19:02:33
edit2Rapporteer  
Ga ik zeker gebruik van maken Evan. Ik kite al een tijdje maar heb me veel zelf aangeleerd. Tips zijn altijd welkom.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.