AEROBOARDS kite waveboards

Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Juli 01, 2013, 22:19:56
edit2Rapporteer  
Zelf heb ik een pré-productie model een aantal weken op visite.
Nu is de website online:

www.aeroboards.com

Wat is hier zo bijzonder aan, weer een waveboard merk speciaal voor kiten?

Voor diegene die nog niet kitesurfen op een (strapless) waveboard: gewone golfsurfboards zijn gebouwd om de krachten van de golf en de surfer te kunnen weerstaan. 99% van de tijd ligt de surfer op het board te wachten op die ene goede golf.

Met kitesurfen op een waveboard sta je er 99% van de tijd op, plus naast het gewicht van de surfer moeten ook de krachten die de kite genereert opgevangen worden. Dit resulteert al snel in diepe deuken in het dek van zo'n board, en binnen een aantal sessies zal hij helemaal kapot zijn.

Vandaar dat golfsurfboards speciaal voor het kiten vaak verstevigd worden met extra glas, carbon en zelfs een andere schuimkern (core).

Tot nu toe levert dit hele stijve, zware boards op.

En hier wijken de AEROBOARDS af (high-lights:

• Airex core. Dit schuim materiaal gebruiken ze om o.a. windturbine bladen van te maken. Dit is lichter en sterker in vergelijk met EPS en PU cores.
    Tevens neemt dit materiaal geen water op bij beschadiging. Op zich al reden genoeg om voor dit materiaal te gaan! (
  • Toepassing van H-Glass. Dit is glasvezeldoek waarbij de vezels hol zijn van binnen i.p.v. massief. Dit is tot 40% lichter dan massieve glasvezels en o.a. elastischer (meer flex)
  • Zeer sterk
  • Extreem lichtgewicht. Vanaf 2.3kg per board (exclusief vinnen)

Kortom, echt high-tech producten. Ieder board handgebouwd in Polen.

Wat betreft de shape: de shaper Jurek is al jaren een verstookt wavekiter. Zijn twintips en mutants waren altijd al sterk wave ge-oriënteert. De meeste mensen kennen hem als shaper en eigenaar van het wijlen Skywalker kiteboarding.

Dit twintip merk gebruikte hetzelfde Airex als core, maar in zulke kleine hoeveelheden (dunne boards) dat de prijs sterk gedrukt kon worden. Het doel was destijds zeer betaalbare hoge kwaliteit boardjes te maken met prima vaareigenschappen.

Nu richt hij zich volledig op wave. Budget boards kun je deze planken niet noemen, maar in vergelijk met andere planken op dit moment op de markt is de prijs nog altijd zeer scherp.

Dit komt omdat - net als destijds bij Skywalker - hij alleen direct vanaf de productie verkoopt. Geen dealers of importeurs die ook betaald moeten worden.

Ik vaar al een aantal weken op een Aerosurf 6'3". Voor mijn 72kg zou je denken veel te groot, maar het board is echt heerlijk! Nog nooit zo comfortabel gevaren op een waveboard! Dat verhaal van flex en demping klopt wat mij betreft volledig.
Verder kan ik echt soms wel 2 maten kleiner varen als gebruikelijk met twintip.

Een uitgebreid review volgt.
DM2008

Antwoord #1 Juli 01, 2013, 22:31:56
edit2Rapporteer  
Ziet er mooi uit! Lijkt me best lastig, een nieuw merk introduceren 'in deze tijden'! Wil het board tzt. best eens uitproberen.
BaSS

Antwoord #2 Juli 01, 2013, 22:34:01
edit2Rapporteer  
oeh... dat ziet er mooi uit! ....!
Michiel.
Moderator

Antwoord #3 Juli 01, 2013, 22:35:34
edit2Rapporteer  
Ik heb er dus een op "visite" zoals je op de onderste foto ziet.
Uiteraard kan die getest worden wat mij betreft Wink

Alhoewel het high-end boards zijn, vaart de Aerosurf bizar eenvoudig. Ik zou hem zo meegeven aan een wave opstapper!
Gijpen en overstag gaan is betrekkelijk eenvoudig, erg stabiel met 27 liter volume voor de 6'3".
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Antwoord #4 Juli 01, 2013, 23:01:35
edit2Rapporteer  
27 liter voor een 6'3... Tamelijk weinig volume voor die maat.. daarmee wordt alles snel lichter  Grin
Doordat hij ook zo uitgelepeld is (van opzij te zien) kun je ook deze flexeigenschappen goed in t board verwerken. En omdat t een kiteboard is en geen surfboard heb je dat volume ook veel minder nodig...

Iig interessant om te volgen...

licht lichter lichtst:
http://kitesurfingblog.blogspot.nl/2012/03/under-2kg-surfboard.html

Marko

Antwoord #5 Juli 01, 2013, 23:43:22
edit2Rapporteer  
Zeer interessant om te volgen idd

Erg mooi board qwa uitstraling
Karel79

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 Juli 02, 2013, 06:13:58
edit2Rapporteer  
790.- ex pads, transport etc etc.. En dat is dan direct vd fabriek, die niet adverteert om het goedkoop te houden. Uhuh. Mooie boards hoor, lijkt me wel wat maar niet voor die prijs..
magic ed

Geen avatar

Antwoord #7 Juli 02, 2013, 08:03:11
edit2Rapporteer  
Leuk initiatief, maar de prijs is inderdaad een beetje te....

Surfboards zijn er voor heel veel minder, waar komt toch dat prijsverschil vandaan? Bij andere merken door het extra laagje glas? Hier door de materialen?
Ozdakiteman

Logs: 0 | 64 uur
Antwoord #8 Juli 02, 2013, 08:59:49
edit2Rapporteer  
Mooie review Michiel.

feddomw
Gast
Antwoord #9 Juli 02, 2013, 09:37:39
edit2Rapporteer  
Leuk initiatief, maar de prijs is inderdaad een beetje te....

Surfboards zijn er voor heel veel minder, waar komt toch dat prijsverschil vandaan? Bij andere merken door het extra laagje glas? Hier door de materialen?

Ik moet zeggen, ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar. Als je bedenkt dat retailer 35% pakt op een board, importeur ook. Hier rechtstreeks van fabrikant bij wijze van spreken. Dan zou dit board dus qua productie/materialen 2 keer zo duur zijn als elk ander produktieboard.

Mooi concept verder.

Een ding: EPS is toch gewoon piepschuim en neemt toch ook geen water op? Want ze gebruiken piepschuim in caissons van woonboten.
Michiel.
Moderator

Antwoord #10 Juli 02, 2013, 09:42:29
edit2Rapporteer  

Hij gebruikt die dure core met die bijzondere eigenschappen in vergelijk met bijvoorbeeld Tuflite, hij gebruikt twee soorten epoxy, dat H-glass, maar ook een nieuw type carbon weefsel. Verder is het hand gebouwd en hartstikke sterk.

Zelf heeft Jurek zijn sporen verdient in de luchtvaart. Daar komt ook zijn kennis van composieten en materiaalkeuze vandaan.

Überhaupt alleen al de eigenschap dat hij geen water opneemt bij een lek is al een enorme meerwaarde. Golfsurfers weten als je niets aan de kleinste scheur tot aan de core doet, je board snel afgeschreven is.

Ik heb al heel wat waveboards gevaren, van Jimmy Lewis tot en met echte (en zeer breekbare) golfsurfplanken. Deze voelt zo licht aan de voeten dat de lengte er niet toe doet. Massatraagheid is toch ook behoorlijk bepalend voor de wendbaarheid van een plank.

En wat de prijs betreft, ik zou gewoon eens een mailtje sturen als je echt geïnteresseerd bent Wink
En de finboxen zijn die van FCS. Je kunt dus zelf ook kopen of wellicht dat je nog wat hebt liggen.

De meeste surfboards hebben een matrix van polyester om de kosten te drukken. Toch staan die te koop voor €999,- bij sommige leveranciers. Verder zijn ze behoorlijk zwaar (relatief) en vaak zeer stijf waardoor de chop die we veel op de noordzee hebben een op een wordt doorgegeven aan je knieën.

Dit board voelt als een echt superlicht (en breekbaar) golfsurfboard, maar hij is gewoon hartstikke stevig en kan tegen fikse mishandelingen, ook met straps erop.

Overigens is de AEROsnap meer voor strapped, de AEROsurf voor strapless.
Die laatste doet het prima in onze Noordzee kan ik al uit ervaring zeggen Wink

@ Feddomw: je hebt helemaal gelijk! 50% weet ik uit ervaring is vaak nog niet eens de prijs waaraan de fabriek het board winstgevend aan de handel kan aanbieden.
Dit board zou dus heel duur worden in een shop. Het is dan ook niet in Azië gebouwd, maar gewoon hier in Europa. De kern is CNC gevreesd. De rest is allemaal handwerk. En dat zie je er ook aan af!
markus

Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #11 Juli 02, 2013, 17:08:12
edit2Rapporteer  
mooie plank!!!     jammer dat ie geen TT meer maakt.  Cry
Michiel.
Moderator

Antwoord #12 Juli 02, 2013, 17:20:36
edit2Rapporteer  
mooie plank!!!     jammer dat ie geen TT meer maakt.  :'(

Ja, geheel mee eens Markus. Daar krijg ik nog regelmatig opmerkingen over.
Ik heb het hem meerdere malen gevraagd, maar hij vaart zelf ook geen TT's meer, louter surf directionals en Bull wavekites Wink
Hij heeft er geen zin meer in...

Een ding: EPS is toch gewoon piepschuim en neemt toch ook geen water op? Want ze gebruiken piepschuim in caissons van woonboten.

EPS is geexpandeert PS schuim. Het is idd. het bekende verpakkingsschuim, ook wel piepschuim genoemd in de volksmond. Dit spul neem echter wel water op, net als PU: http://www.surfscience.com/topics/surfboard-anatomy/materials/know-your-foam
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Antwoord #13 Juli 02, 2013, 17:30:26
edit2Rapporteer  
Nou ben ik niet dr. chemie, maar ieder groter merk adverteert vandaag de dag toch met dit schuim dat geen water opneemt (RRD, Airush, Slingshot...)

Is dat dan larie wat die verkondigen of is dit USP van AEROboards een beetje achterhaald? Vind het wel heel interessant vwb de holle glasvezels... klinkt idd alsof die flexibeler zijn (wat met polyester sowieso niet zou functioneren) Lijkt me wel een klus bij het lamineren want door de capilaire werkinhg van de holle vezels zouden die bij de randen ook hars naar binnen zuigen en het board onnodig zwaarder maken + de elasticiteit/flexibiliteit komt weer in het geding...

Zeer interessant allemaal... Michiel, hou ons op de hoogte!! Joepie
Michiel.
Moderator

Antwoord #14 Juli 02, 2013, 17:54:02
edit2Rapporteer  
Zover ik na kan gaan is dit het enige surfmerk wat dit Airex materiaal gebruikt. Het is ook een stuk duurder als PS en EPS wat inkoop betreft.

En naast het niet opnemen van water bij een lek is het lichtgewicht + betere mechanische eigenschappen toch wel het grote verschil!

EPS is tegenwoordig verkrijgbaar gemodificeerd waardoor het veel minder water opneemt. Wellicht dat die merken het daarom claimen.

De diameter van de holte in de glasvezels is 40 micron schat zelf maar in Wink.
Daar komt praktisch geen epoxy in door de grootte, ook niet met vacumeren. Het is vrij nieuw spul. Tot nu toe alleen maar toegepast in de luchtvaart.
Ozzie Wright fan

Antwoord #15 Juli 02, 2013, 19:02:55
edit2Rapporteer  
ziet er mooi uit Michiel. Leuk board! Echter ben ik het met een belangrijk ding totaal niet eens. het gewicht. Persoonlijk moet een waveboard voor mij niet te licht zijn in Nederland. In ons kikkerlandje hebben we bijna alleen maar echte golven va. bft 6, uitz daar gelaten. Het kan wel maar maakt alles wel veel lastiger, zelf heb ik ook 1 heel licht board en met bft 7 is het totaal niet comfortabel.
maar ja tis maar wat je met het board wil doen.
Michiel.
Moderator

Antwoord #16 Juli 02, 2013, 20:10:29
edit2Rapporteer  
Helaas maar t/m 6 Bfrt getest, en geen probleem met het gewicht als je erop vaart.
Grappige is wel dat als je een wipe-out maakt waarbij hij op zijn kop komt te liggen, hij in die wind zelf richtend is Wink
Wegblazen heb ik nog geen last van gehad.
feddomw
Gast
Antwoord #17 Juli 02, 2013, 20:24:33
edit2Rapporteer  
Grappig, ik sta er ook dubbel in. Licht is lekker dragen en speels, maar een zwaar board vaart ook heel lekker door de chop. Het heeft ongetwijfeld met de windsterkte ook te maken, wel merk ik dat met springen ik zwaarder fijner vind, maar wat ik doe mag je eigenlijk niet springen noemen....
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #18 Juli 02, 2013, 20:26:42
edit2Rapporteer  
Met springen zou hij juist zo licht mogelijk moeten zijn, dan blijft hij beter aan je voeten plakken als je de wind er onder tegenaan laat waaien.
feddomw
Gast
Antwoord #19 Juli 02, 2013, 20:35:37
edit2Rapporteer  
Met springen zou hij juist zo licht mogelijk moeten zijn, dan blijft hij beter aan je voeten plakken als je de wind er onder tegenaan laat waaien.

Die "als" is 't 'm nou juist, Evan.

Want als je marginaal verkeerd zit, pakt de wind makkelijker een lichter board dan een zwaardere. Dus met mindere skills is zwaarder lekkerder. Ik heb de laatste sessies gewisseld met een maat met een zwaarder board, die 1.5kg verschil aan je voeten maakt ook echt veel verschil.

Hoe dan ook veel interesse in dit concept, omdat het ook echt lijkt dat het wat anders is dan de andere standaard productieboards.
Michiel.
Moderator

Antwoord #20 Juli 02, 2013, 20:41:48
edit2Rapporteer  
Ik stond er ook heel dubbel in m.b.t. het gewicht, evenals de lengte (lang) en relatief smalle breedte.

Mijn eigen Underground surfboard was al een lichtgewicht, maar deze is echt veel lichter.
Toch vaart hij super makkelijk door heftige chop. Dat heb ik helaas al veel te veel kunnen testen Tongue

Je staat met je volle gewicht op de plank, dus wellicht dat je er daarom niets van merkt.

Wat Evan zegt kan ik bevestigen. Mijn eerste langere "gekko" sprongen zijn gelukt! Het board blijft heel makkelijk kleven. Zeker als je hem een beetje kantelt naar de loefzijde. Dat wegwaaien heb ik meer met mijn Underground gehad.

Tevens vermoed ik dat hij zo "kort" voelt aan mijn voeten ook komt door het (gebrek aan) gewicht.
Lude

Antwoord #21 Juli 03, 2013, 07:54:57
edit2Rapporteer  
Is airex zo bijzonder? Is net zoals corecel en divinicel gewoon pvc schuim (werden de eerste kiteboardjes ook al van gemaakt), verschilt per merk slechts een klein beetje in materiaal eigenschappen.

Dat H-glass is wel erg interessant spul, daar ga ik meer van uitzoeken!
Michiel.
Moderator

Antwoord #22 Juli 03, 2013, 08:14:06
edit2Rapporteer  
Is airex zo bijzonder?

Jazeker, het wordt toegepast o.a. in windturbinebladen als kern. Ook in de luchtvaart wordt het als sandwich materiaal gebruikt.
Op internet is er genoeg over te vinden.

Het wijkt echt af in gewicht en flexibiliteit t.o.v. de meer gangbare Polystyreenschuimen. Het is ook niet wit, het is wat gelig.

H-glass daarentegen is nog weinig over te vinden. Compleet nieuw materiaal.
Het carbon wat in een uniek patroon (30°) is geweven wordt volgens mij ook sinds dit jaar bij Carved en Core gebruikt in de planken.

Verder is de kern niet uit een materiaal, maar een samenstelling van verschillende dichtheden. Ook Firewire maakt tegenwoordig dergelijke technische planken die verre van goedkoop zijn. Zij gebruiken echter geen Airex of H-glass.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.