Zelf heb ik een pré-productie model een aantal weken op visite.
Nu is de website online:
www.aeroboards.comWat is hier zo bijzonder aan, weer een waveboard merk speciaal voor kiten?
Voor diegene die nog niet kitesurfen op een (strapless) waveboard: gewone golfsurfboards zijn gebouwd om de krachten van de golf en de surfer te kunnen weerstaan. 99% van de tijd ligt de surfer op het board te wachten op die ene goede golf.
Met kitesurfen op een waveboard sta je er 99% van de tijd op, plus naast het gewicht van de surfer moeten ook de krachten die de kite genereert opgevangen worden. Dit resulteert al snel in diepe deuken in het dek van zo'n board, en binnen een aantal sessies zal hij helemaal kapot zijn.
Vandaar dat golfsurfboards speciaal voor het kiten vaak verstevigd worden met extra glas, carbon en zelfs een andere schuimkern (core).
Tot nu toe levert dit hele stijve, zware boards op.
En hier wijken de AEROBOARDS af (high-lights:
- Airex core. Dit schuim materiaal gebruiken ze om o.a. windturbine bladen van te maken. Dit is lichter en sterker in vergelijk met EPS en PU cores.
Tevens neemt dit materiaal geen water op bij beschadiging. Op zich al reden genoeg om voor dit materiaal te gaan! ( - Toepassing van H-Glass. Dit is glasvezeldoek waarbij de vezels hol zijn van binnen i.p.v. massief. Dit is tot 40% lichter dan massieve glasvezels en o.a. elastischer (meer flex)
- Zeer sterk
- Extreem lichtgewicht. Vanaf 2.3kg per board (exclusief vinnen)
Kortom, echt high-tech producten. Ieder board handgebouwd in Polen.
Wat betreft de shape: de shaper Jurek is al jaren een verstookt wavekiter. Zijn twintips en mutants waren altijd al sterk wave ge-oriënteert. De meeste mensen kennen hem als shaper en eigenaar van het wijlen Skywalker kiteboarding.
Dit twintip merk gebruikte hetzelfde Airex als core, maar in zulke kleine hoeveelheden (dunne boards) dat de prijs sterk gedrukt kon worden. Het doel was destijds zeer betaalbare hoge kwaliteit boardjes te maken met prima vaareigenschappen.
Nu richt hij zich volledig op wave. Budget boards kun je deze planken niet noemen, maar in vergelijk met andere planken op dit moment op de markt is de prijs nog altijd zeer scherp.
Dit komt omdat - net als destijds bij Skywalker - hij alleen direct vanaf de productie verkoopt. Geen dealers of importeurs die ook betaald moeten worden.
Ik vaar al een aantal weken op een Aerosurf 6'3". Voor mijn 72kg zou je denken veel te groot, maar het board is echt heerlijk! Nog nooit zo comfortabel gevaren op een waveboard! Dat verhaal van flex en demping klopt wat mij betreft volledig.
Verder kan ik echt soms wel 2 maten kleiner varen als gebruikelijk met twintip.
Een uitgebreid review volgt.