North Evo of Neo en welke maat

Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Juni 30, 2013, 00:32:25
edit2Rapporteer  
Vandaag weer kitesurfles gehad op Strand Horst. Was geslaagd. Vandaag ook Voor het eerst (nou paar jaar geleden ook al) echt gevaren. Tijd is nu gekomen om zelf aan de slag te gaan en ik heb als kite een North Evo of North Neo op het oog. ik ben 182 en 70kg. Ik heb alleen ervaring met de North Evo. Kreeg bij de kiteshop Telstar echter gezien mijn gewicht ook de tip om de Neo te overwegen omdat die iets betere depower heeft en verder in het windvenster kan hangen.

Wat raden jullie aan? De Evo of North? En welke maat?
Vandaag gevaren met de Evo 9m, maar dat was vaak te weinig. Zou een 10m volstaan of kan ik nog beter voor een 11m gaan? Ik wil het dit jaar bij 1 kite houden, misschien volgens jaar er eentje bij, hangt af van mijn ontwikkeling...
Yorim

Berichten: 35
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #1 Juni 30, 2013, 00:56:14
edit2Rapporteer  
Ik ben van hetzelfde gewicht en ben begonnen met een 10m Evo. Daarna heb ik er een 7 bijgekocht van hetzelfde type, en heb er dit jaar ook een 5m van wederom hetzelfde type bijgekocht.

Met deze set kan ik vanaf 15 knopen het water op t/m 40+
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Juni 30, 2013, 10:11:45
edit2Rapporteer  
De North Neo is meer een wave kite, deze zou ik niet nemen. Je levert er namelijk een stukje low-end op in en de high-end van de Evo is meer dan prima hoor. Maar omdat jij beginner bent kom je daar voorlopig toch niet mee in aanraking.

Mag ik vragen of Horst ook je home spot gaat worden? Of een andere spot? Dit is namelijk wel van belang met de kite keuze.
ash

Berichten: 256
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #3 Juni 30, 2013, 10:34:00
edit2Rapporteer  
Ligt ook eraan waar je vaart en hoelang je de kite wilt behouden.

Als je op zee vaart dan zou ik de 9m kopen.
er is meestal meer wind aan zee.

Als je meestal op Horst vaart,  waar meestal een vlagerige wind is, kan je beter de 10m nemen.
En als je volgend jaar misschien nog 1 kite erbij wilt kopen zou ik zeker de 10m kopen.

Ik zou niet groter dan 10m kopen, deze is groot genoeg voor jouw gewicht.
Bijvoorbeeld: Ik (88 kg) vaar bijna nooit met een 12m, maar meestal met de 10m.
Deze 10m kan ik zelfs met een surfboard vanaf 15 knp varen.
Als er dan nog minder wind is kan je beter op het terras gaan zitten.

Ik heb zelf met de evo gevaren en beviel zeer goed, stabiel en goed te houden bij vlagerige wind of als de wind toenam.
De Neo ken ik niet. Maar denk dat beide geen verkeerde keus zal zijn.
Test de Neo een keer.
Lukic

Geen avatar

Berichten: 109
Antwoord #4 Juni 30, 2013, 13:30:40
edit2Rapporteer  
Ik wil in eerste instantie op Horst varen, maar misschien na een jaar of twee overstap naar zee maken. Eerst maar gewoon leren en beter worden.

De Neo sprak mij vooral aan omdat hij vam wat ik hoor nog wat nakkelijker te baren is icm mijn gewicht. Nog makkelijkere relaunch, 3 struts en dieper in het windvenster te plaatsen.

Volgens mij kan ik hem bij Telstar niet testen dus zou mooi zijn al iemand hier er ervaring mee heeft.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #5 Juni 30, 2013, 14:19:24
edit2Rapporteer  
Ik vind de high-end van de EVO niet zo top.
Het wordt dan snel een sleurbak.
Low-end is daar in tegen dik in orde.
Met de NEO heb ik geen ervaring
Nanou

Berichten: 131
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #6 Juni 30, 2013, 15:48:53
edit2Rapporteer  
Ik zal maar eens reageren dan. Ik ga nu me 3de seizoen in met me neo's. Ik vind het een zalige kite een goede allrounder naar mij  idee. Ik heb niet echt vergelijkings materiaal.  Heb wel een best kahoona.en een gaastra kite gehangen maar dan ben ik al weer snel blij dat ik aan me eigen kite kan hangen. Voor een beginnende kiter is ze naar mijn mening erg vriendelijk. En ja over low en high end vraag mij niets daar begrijp ik niets van. Misschien dat een collega kiter me vragen kan stellen om op zulke dingen te kunnen antwoorden.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.