Hola even een update:
Ik heb de Zephyr een aantal keer gevaren (2011) in Egypte en het is wel een bijzonder ding. Hij valt echt bijna nooit uit de lucht met weinig wind. Waar ik wel moeite mee had was het hoogte lopen en het springen. Dat ding trekt als een malle en je gaat wel upwind maar het is wat dat betreft zeker geen uitblinker. Het springen was eigenlijk een tegenvaller. Meerdere van ons hebben hem aan de tand gevoeld en niemand kwam nou met een big smile van het water af.
Er was daar ook iemand met een 11m Edge 2012 en die sprong hoooog en liep veel makkelijker hoogte dan de 17m Zephyr. Terug in nederland meteen een 2013 Edge 13m getest en wat een kite is dat! Hij vaart super licht en springt echt zo lekker. Wat low end betreft, als je de kite de lucht in krijgt met licht weer valt ie niet meer naar beneden. Hij is heerlijk om tricks te oefenen met 15 knopen. Je kan per rak drie tricks doen en je bent met gemak weer op je start plek. Alls de wind toeneemt kan je voor some serious airtime gaan. De high end ligt voor mij bij zo'n 22 knopen (27 vlagen). Skimmen gaat ook top trouwens.
Uiteindelijk een 2012 13m Edge 2de hands gekocht en dik tevreden
Grtz Monkh.