lijnlengte verschil Naish Universal ATB bar 2013

Gewoon Don

Logs: 0 | 188 uur
Juli 20, 2013, 13:02:00
edit2Rapporteer  
Mijn Naish Parks 2013 backstallen behoorlijk.

Dus even de lijnen van de bar uitgelopen en gekeken of er lijnlengteverschil was. Bij volledig gepowerd (dus niet depowerd) en chickenloop tegen de bar zijn de voorlijnen 5 cm langer dan de achterlijnen. Bij het gebruik van extensions (4 m)  is het verschil zelfs 10 cm (oftewel de extensions zijn lekker opgerekt).

Is dit lijnlengteverschil normaal/acceptabel? Of gevalletje garantie? Bar is van november 2012.

En anders, hoe gaat ik dit verschil oplossen? Pigtails voor de achterlijnen? Dan heb ik eigenlijk twee setjes nodig. Een set voor zonder de extensions en een set voor als ik met extensions vaar.

Wie heeft tips over de oplossing?
Eagle-Jan

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Juli 20, 2013, 13:08:04
edit2Rapporteer  
Pig tails op de achterlijnen is een oplossing de ander is 5 tot 10 cm depoweren. Verder heb ik geen problemen met lijn lengtes of backstallen... btw kijk ff op de bar ends (onder het schuimrubbere handvat.. op welke knoop zitten je stuurlijnen? vanaf de bar gezien.
wimbers

Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #2 Juli 20, 2013, 19:20:55
edit2Rapporteer  
Had ik ook met een nieuwe bar. Ik heb de lijnen na een keer of 5 kiten aan een hek geknoopt en gekeken of hij bij volledig gepowerd wel alle 4 de lijnen strak had.
Alle lijnen moesten worden afgesteld..
Nu weer heerlijk stabiel in de lucht. Bar los en de boel blijft keurig hangen. Zowel de 2011 als de 2012 park
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #3 Augustus 01, 2013, 16:46:47
edit2Rapporteer  
Inderdaad even het schuimrubber aan de uiteinden omhoog schuiven en je stuurlijnen een knoopje hoger bevestigen...
Faxie

Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 Augustus 02, 2013, 13:12:27
edit2Rapporteer  
Sowieso altijd periodiek je lijnen controleren, en bij een nieuwe bar/set lijnen. Bij de fabriek kunnen tussen spindels ook kleine verschillen in rek zitten uiteraard. Dus 20m van de ene spindel en 20m van de ander zal toch uiteindelijk een aantal cm verschil kunnen geven.
Peer

Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #5 Augustus 02, 2013, 14:17:36
edit2Rapporteer  
Beetje oud topic..

Maar wat ik dan zou doen/doe is:

Met tornmesje stiksel uit sleeve halen. Lijnen op lengte brengen (beetje doorhalen van de powerlijnen) en weer vast stikken met de naaimachine. Ik gebruik op aanraden (levering) van cheapkitelines nylbond. Dit is heel stevige nylon..
Je kunt wanneer je niet zelf kunt of wilt stikken je (schoon)moeder vragen, of een naaiatelier/schoenmaker. Steek dan na het op lengte brenege even een veiligheidsspeld door je lijn en sleeve om te fixeren. Laat een goede sleeve als voorbeeld aan de stikker zien, en het zou goed moeten komen.. Kost haast niets, is in een klein uurtje geregeld. Garantie gaan claimen is meer gedoe..
Gewoon Don

Antwoord #6 Augustus 03, 2013, 15:20:34
edit2Rapporteer  
Beetje oud topic..

Maar wat ik dan zou doen/doe is:

Met tornmesje stiksel uit sleeve halen. Lijnen op lengte brengen (beetje doorhalen van de powerlijnen) en weer vast stikken met de naaimachine. Ik gebruik op aanraden (levering) van cheapkitelines nylbond. Dit is heel stevige nylon..
Je kunt wanneer je niet zelf kunt of wilt stikken je (schoon)moeder vragen, of een naaiatelier/schoenmaker. Steek dan na het op lengte brenege even een veiligheidsspeld door je lijn en sleeve om te fixeren. Laat een goede sleeve als voorbeeld aan de stikker zien, en het zou goed moeten komen.. Kost haast niets, is in een klein uurtje geregeld. Garantie gaan claimen is meer gedoe..

Goede tip! Gaan we doen:)
Eagle-Jan

Antwoord #7 Augustus 03, 2013, 18:39:29
edit2Rapporteer  

Maar als je power lijnen tov van elkaar even lang zijn en de stuurlijnen  zijn dat ook, dan denk ik niet dat je lijnen zijn uitgerekt... toen ik een uitgerekte lijn had was de ene power lijn 15 cm langer dan de andere powerlijn... kijk eerst naar je knoopjes van je stuur lijnen onder je schuimrubbere handvaten voor dat je gaat lopen knoeien aan de lijnen zelf.
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #8 Augustus 03, 2013, 20:33:32
edit2Rapporteer  
Vandaag even aan de Park van Arend gehangen, ik vind dit echt een slecht punt. Ik moest zeker 10cm aan depowerkoord intrekken voordat het stallen ophield...

Hier moet Naish even naar kijken.
Eagle-Jan

Antwoord #9 Augustus 03, 2013, 20:54:23
edit2Rapporteer  
Jij vind t dus irritant ik weer niet.. nou had ik op deze bar ook ff de lijnen kunnen verstellen en dan had je er ook geen last van. ga je de kite meer richting zn high end varen dan zul je van het backstallen ook geen last meer hebben... dan is de luchtstroom snelheid groot genoeg om dit tegen te werken. stallen is een te grote invalshoek bij een te lage vliegsnelheid.
Gewoon Don

Antwoord #10 Augustus 03, 2013, 22:27:45
edit2Rapporteer  

Maar als je power lijnen tov van elkaar even lang zijn en de stuurlijnen  zijn dat ook, dan denk ik niet dat je lijnen zijn uitgerekt... toen ik een uitgerekte lijn had was de ene power lijn 15 cm langer dan de andere powerlijn... kijk eerst naar je knoopjes van je stuur lijnen onder je schuimrubbere handvaten voor dat je gaat lopen knoeien aan de lijnen zelf.

Onder de floaters heb je drie knoopjes. Standaard zitten de stuurlijnen op het middelste knoopje. Het verschil tussen de knoopjes is 4 of 5 cm (als ik het goed heb). De powerlijnen zijn meer opgerekt dan die 4/5 cm.

Je hebt wel gelijk over minder backstallen bij meer wind/power in de kite. Alleen heb je daar weinig aan bij sessies met minder wind/ lowend sessie. Heb nu pigtails (van Cabrinha) op de stuurlijnen en de kite staat veel strakker in de lucht. Zowel bij highend als lowendsessie. Als nieuw eigenlijk.

Vind eigenlijk wel dat Naish hier iets aan moet doen.
Jer76

Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #11 Augustus 04, 2013, 10:04:35
edit2Rapporteer  
Vandaag even aan de Park van Arend gehangen, ik vind dit echt een slecht punt. Ik moest zeker 10cm aan depowerkoord intrekken voordat het stallen ophield...

Hier moet Naish even naar kijken.

gek is dat toch  soms heb je van die series lijnen die toch nog veel rek hebben.  bij ons bij  de club al meerdere mensen gehad met verschillende merken  waar de power lijnen opgerekt waren  nieuwe slingshot bar en cabrinha 2013 bar  ook weer gisteren  10cm power lijnen gerekt.
Morres

Antwoord #12 Augustus 05, 2013, 21:46:19
edit2Rapporteer  
lijnen rekken altijd, knoopjes onder de floater zouden genoeg moeten compenseren, als dat niet het geval is, is er een ontwerpfout, een fabrikant weet hoeveel rek er op een lijn zit. Mocht je moeilijk willen doen, ga je er over klagen, als je het gewoon opgelost wil. Knoopje maken aan de pigtails van de powerlijnen van de kite is het makkelijkste. Stuurlijnen verlengen kan natuurlijk ook.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.