powerlijnen uitgerekt

manofglass

Oktober 30, 2013, 10:03:12
edit2Rapporteer  
vorige week ff drie cabrinha barren/lijnen gecheckt naar aanleiding van volgend filmpje
http://www.kite-skills.com/index.php?option=com_seyret&Itemid=53&task=videodirectlink&id=996

wat ik niet had verwacht dat bij alle drie de bars de powerlijnen 7-10 cm langer dan de stuurlijnen waren; van 1 bar waren de stuurlijnen net 3 maanden oud.
we hebben de stuurlijnen maximaal verlengd en de lijnen zijn nu weer even lang.
Is dit normaal en is op een gegeven moment de rek er uit?
hoop 't wel, want kan de stuurlijnen niet nog verder verlengen.

mocht je 't weten dan hoor ik 't graag
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Oktober 30, 2013, 10:11:15
edit2Rapporteer  
vorige week ff drie cabrinha barren/lijnen gecheckt naar aanleiding van volgend filmpje
http://www.kite-skills.com/index.php?option=com_seyret&Itemid=53&task=videodirectlink&id=996

wat ik niet had verwacht dat bij alle drie de bars de powerlijnen 7-10 cm langer dan de stuurlijnen waren; van 1 bar waren de stuurlijnen net 3 maanden oud.
we hebben de stuurlijnen maximaal verlengd en de lijnen zijn nu weer even lang.
Is dit normaal en is op een gegeven moment de rek er uit?
hoop 't wel, want kan de stuurlijnen niet nog verder verlengen.

mocht je 't weten dan hoor ik 't graag

Uit welk jaar zijn de barren? Ik heb met die van 2007-2008 nooit problemen gehad. Die van 2010 had ik er wel problemen mee. Die van 2013/2014 heb ik er geen last van gehad tot nu toe maar die heb ik eigenlijk te weinig gevaren.
manofglass

Antwoord #2 Oktober 30, 2013, 10:18:53
edit2Rapporteer  
zijn allemaal van 2012
vóór het opnieuw afstellen had ik dat de kite 't lekkerst vloog wanneer 'ie een beetje gedepowerd was, nu gewoon wanneer volledig gepowerd.
blijf t vreemd vinden omdat 1 set powerlijnen pas 10x gebruikt is en 1 bar in z'n geheel pas ca. 10x (wordt gebruikt door een lichtgewicht van 32 kg)
je zou bijna zeggen dat of 't filmpje niet klopt óf de lijnen al ongelijk waren bij aanschaf (nieuw)
the coon

Antwoord #3 Oktober 30, 2013, 10:33:29
edit2Rapporteer  
Toen ik me 2010 SB kocht was de bar gewoon 20cm uitgerekt!!
Krijg vandaag me 2012 quicklink binnen dus hope dat deze lang meegaat zonder
Problemen, van wat ik personelijk begreep als beginner dan! is het verstandig om een keer in de zo veel tijd
Je lijnen te checken,
(Dit uit wat ik hoor dus niet uit me eigen ervaringen)
Marc_87
Moderator

Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Oktober 30, 2013, 10:40:39
edit2Rapporteer  
zijn allemaal van 2012
vóór het opnieuw afstellen had ik dat de kite 't lekkerst vloog wanneer 'ie een beetje gedepowerd was, nu gewoon wanneer volledig gepowerd.
blijf t vreemd vinden omdat 1 set powerlijnen pas 10x gebruikt is en 1 bar in z'n geheel pas ca. 10x (wordt gebruikt door een lichtgewicht van 32 kg)
je zou bijna zeggen dat of 't filmpje niet klopt óf de lijnen al ongelijk waren bij aanschaf (nieuw)

Dat zou kunnen, anders moet je het even bij de shop voorleggen want dat is best veel met weinig gebruik.
manofglass

Antwoord #5 Oktober 30, 2013, 10:50:43
edit2Rapporteer  
loop er van de week wel ff langs
feddomw
Gast
Antwoord #6 Oktober 30, 2013, 11:49:02
edit2Rapporteer  
Problemen, van wat ik personelijk begreep als beginner dan! is het verstandig om een keer in de zo veel tijd
Je lijnen te checken,

Het is verstandig om regelmatig je lijnlengtes te checken, zoals in het filmpje.
the coon

Antwoord #7 Oktober 30, 2013, 12:02:32
edit2Rapporteer  
Je lijnen te checken,

Het is verstandig om regelmatig je lijnlengtes te checken, zoals in het filmpje.

Check Smiley
Morres

Antwoord #8 Oktober 31, 2013, 00:04:50
edit2Rapporteer  
20cm op 24mtr is nog geen 1%...
drifter

Antwoord #9 Oktober 31, 2013, 07:55:20
edit2Rapporteer  
Lijnen rekken nu eenmaal, en dat gaat in het begin natuurlijk het hardst. Op een gegeven moment zijn ze wel redelijk uitgerekt. Het geeft in ieder geval al dat je lekker de kracht op je lijnen zet Smiley

Het is mogelijk dat de lengtes al afwijken bij een vlam nieuwe bar. Dat was bij mij het geval bij de 2012 bar. Misschien zijn de lijnen daarom minder dan die 20cm gerekt.

Desondanks horen lijnen gewoon goed afgesteld te staan. Daarom zou men klanten moeten wijze hierop bij aankoop van een kite. Is zeker niet gebeurd?

Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Oktober 31, 2013, 08:01:05
edit2Rapporteer  
En het ene type lijn rekt meer dan het andere.
Ik dacht dat Cabrinha ook al een tijdje met geavanceerdere lijnen uitgerust waren (in vergelijk met standaard sk-75 250/275kg dyneema)?

Toen ik nog met huis/tuin en keuken dyneema voer, had ik het zelden. Echter juist weer wel sporadisch een stuurlijn. Erg irritant.
manofglass

Antwoord #11 Oktober 31, 2013, 10:48:31
edit2Rapporteer  
bedankt voor jullie reacties,
het is blijkbaar niet abnormaal dus; en 't is inderdaad maar een half procent (ws niet helemaal waar omdat de stuurlijnen ook wel iets uitrekken)
nee, is niet iets dat in de winkel wordt verteld bij aanschaf van een bar of komplete set (wel bij aanschaf nieuwe powerlijnen overigens)
hopelijk rekken ze niet nog veel verder anders moet ik nieuwe bridles gaan (laten) knopen.
voordeel is dat wanneer je dit eenmaal hebt ervaren.....je 't ook niet meer vergeet en voortaan herkent (oa. backstallen) net zoals alles in 't leven of in dit geval kiten..........eet 't en je weet 't
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.