verschil 4 en 5 lijns

0ldnick

Geen avatar

Berichten: 9
Februari 24, 2014, 00:19:53
edit2Rapporteer  
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen wat nou precies het verschil is tussen vier en vijflijns? Ik weet wel dat vijflijns veiliger is en beter te relaunchen is, maar waarom het beter te relaunchen is en waarom het veiliger is, begrijp ik nog niet helemaal. En vooral hoe het eruit ziet. Misschien een duidelijke schets of een filmpje waarin het goed wordt uitgelegd.

Alvast bedankt. ThumpsUp
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Februari 24, 2014, 00:30:38
edit2Rapporteer  
Met een vijflijns kite heb je altijd een lijn lopen precies naar de plek waar je hem zelf ook beet zou pakken tijdens het pompen. Als je je safety trekt blijft je kite drukloos liggen waar bij een vierlijns systeem de kite soms wel eens drukloos kan gaan spinnen waardoor je lijnen in elkaar draaien en hem niet meer herstart krijgt.
De huidige 4lijns systemen en kites/bridles hebben daar steeds minder last van, dat moet wel gezegd worden

Relaunchen is met een 4-lijns beginnerskite in voldoende wind makkelijker dan 5-lijns alleen kan een geoefende kiter met 5-lijns zijn kite in minieme wind makkelijker herstart krijgen waar dat met 4-lijns misschien niet meer zou lukken. Sommige merken bieden een optionele lichtweer-herstart lijn aan op hun 4-lijns kites.

Naast een aantal hard-core C-kites is North volgens mij het enige merk die nog 5-lijnen op een aantal van hun freeride kites heeft zitten dus mocht je nog beginner zijn (wat ik vermoed naar aanleiding van je vragen) heeft het geen nut om dit te gaan vergelijken bij het uitkiezen van je model kite.
0ldnick

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #2 Februari 24, 2014, 01:04:47
edit2Rapporteer  
ik ben inderdaad beginner.

http://www.kitehigh.nl/wiki/Kites/C-kite/5-lijns

hier wordt gezegd dat vijflijns druklozer wordt wanneer de safety wordt geactiveerd. Waarom is dat dan precies? Glijdt de bar verder over de lijnen of heeft dat enkel ermee te maken dat ie aan de LE vastzit?
Als ik dit filmpje kijk:
http://www.youtube.com/watch?v=gNphm-ukZtc

dan zie ik op 3:20 dat de bar behoorlijk ver over de lijn heen glijdt. Hoe kan dat, want als je bijv op 1:46 kijkt zie je dat de bar al meteen het depowersystem tegen komt. Of loopt die fifth lijn daar doorheen en zit daar de safety leash op? Want dan snap ik t eindelijk Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Februari 24, 2014, 01:18:22
edit2Rapporteer  
Die lijn loopt inderdaad apart langs het depowersysteem heen, maar dat is bij alle barren teregwoordig, zowel 4-als 5-lijns.

Dat stukje in de wiki moet je wel in de context van 2004/2005 lezen, de meeste kites tegenwoordig verliezen onder normale omstandigheden al een groot deel van hun kracht door simpelweg de bar los te laten.


Maar dit is allemaal info die je tijdens je les uitgelegd had moeten krijgen of heb je nog geen les gehad?
0ldnick

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #4 Februari 24, 2014, 01:39:39
edit2Rapporteer  
Jawel, ik heb van de zomer een introles gehad van €50. De basis is mij toen uitgelegd, maar niet tot in deze details. Maar ik vraag me af of ik nog les moet nemen. In principe kan ik ook alles opzoeken in diverse fora en leer ik van youtube filmpjes en heb ik een kitende neef, of ben ik dan te eigenwijs? Ik heb nog een vraag: Is een oude weinig gebruikte kite (2005, 5 lijns) ook gevaarlijk of moet ik alleen oppassen voor veel gebruikte oude kites?

Gegroet.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #5 Februari 24, 2014, 08:28:04
edit2Rapporteer  
Hoelang duurde die les?
De meeste beginners nemen minstens 2 of 3 lessen, dat is een basiscursus....en kost geen 50 euro....

Dit is wellicht de start van een nieuwe seizoen met beginnerstopics.....
0ldnick

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #6 Februari 24, 2014, 09:37:42
edit2Rapporteer  
Je hebt gelijk! Ik stop met zoeken naar kites. Ik ga eerst nog n les nemen.
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #7 Februari 24, 2014, 17:56:12
edit2Rapporteer  
Ik zou voor 4 gaan niet 5
0ldnick

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #8 Februari 24, 2014, 18:33:59
edit2Rapporteer  
Verklaar u nader? Waarom vier en nie vijf?
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #9 Februari 24, 2014, 18:42:25
edit2Rapporteer  
Zelf bijde gehad 4 lijnen beter uit te lopen beter te herstarten vond ik. Als je 5 de lijn knapt er leuk wat een feest. Neeh ik had geen oude troep best gp 2013 nu park 2013
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #10 Februari 24, 2014, 19:46:39
edit2Rapporteer  
Als 1 van je lijnen bij een 4 lijns knapt heb je ook een zooi, dat is dus een slecht argument.
Daarnaast zie ik geen problemen met beginners aan een 5 lijns. Ik zou niet kijken naar hoeveel lijns je kite is, maar naar welke kite welke eigenschappen heeft. Of hij dan 4 of 5 lijnen heeft maakt weinig uit.
Enige is dat volgens mij alleen North kites heeft die 5 lijns zijn, en geen C
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #11 Februari 24, 2014, 20:39:04
edit2Rapporteer  
5de lijn een veiligheid lijn die knapte ik ging 5 meter
 de lucht in
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 Februari 24, 2014, 21:48:52
edit2Rapporteer  
Een intro is om te kijken op een goedkoper manier of kiten wt voor je is, als je dan verder wilt moet je toch echt wel een vervolgcursus doen. Ik gok Groupon
0ldnick

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #13 Februari 24, 2014, 22:15:32
edit2Rapporteer  
klopt groupon, maar ik heb al redelijk veel gevliegerd met een matras, dus het gevoel heb ik enigzins al. Ook kan ik wakeboarden. Tijdens de cursus is het gelukt om een waterstart van pakweg 4 meter te maken. Ik hoop dat ik in een vervolgles gewoon meteen leer om een waterstart te maken en niet weer 3,5 uur bezig ben met de kite optuigen, kiten op het land en bodydraggen.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #14 Februari 24, 2014, 23:08:43
edit2Rapporteer  
Een kite fatsoenlijk kunnen optuigen en launchen is veel belangrijker dan zo snel mogelijk de waterstart onder de knie krijgen. Neem gewoon nog 3 lessen van 2 uur per les, is beter voor jezelf en ook voor de mensen om je heen op strand. Veel plezier alvast Grin
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #15 Februari 24, 2014, 23:13:08
edit2Rapporteer  
Als jij aangeeft bij een school dat je al kan powerkiten en wakeboarden dan hebben ze vast een aangepast programma. Gewoon die ene les dus ff boeken om alle veiligheidsaspecten te begrijpen en dan zelf oefenen. Leren varen doe je niet tijdens de les maar als je zelf gaat oefenen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #16 Februari 26, 2014, 19:30:46
edit2Rapporteer  
5de lijn een veiligheid lijn die knapte ik ging 5 meter
 de lucht in
is dat de schuld van de 5e lijn of van jou gebrek aan controle van je materiaal of een productie/ontwerpfout van de fabrikant?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.