Verslagje Tunesië Sousse

R.B.

Berichten: 951
September 24, 2011, 20:20:52
edit2Rapporteer  
Kitesurfen Tunesië Sousse.

Omdat ik zelf erg weinig informatie op het internet kon vinden over kitesurfen in Tunesië lijkt het mij wel handig om hier zelf een kort verslage over te schrijven.

Tunesië algemeen

Waar wel/ waar niet: In Tunesië zijn er geen regels over waar je wel of niet mag kitesurfen langs het strand. Dat betekend dus dat je op elk willekeurige plek mag kiten.  Houdt er echter wel rekening mee dat de stranden vol kunnen zijn met toeristen of lokale bevolking. Ook hebben hotels privé stranden en hier mag je uiteraard ook niet kitesurfen. Tevens varen er veel parasailing bootjes en die kun je ook beter uit de vaarroute blijven.

Mijn vakantie ging naar Sousse dus hier kan ik het meest over vertellen.

Sousse

Waar:  Aan het begin van de boulevard is er een stuk strand waar ook een kiteschool zit. Dit is de beste locatie om te gaan kitesurfen.  Het aangrenzende hotel is Riadh Palms.  Je zult de kiteschool echter wel weinig tegenkomen. Ik heb hem in 6 dagen tijd slechts 1 keer gezien  met 1 leerling om 16.00 uur s’middags.

Strand: Het strand van Tunesië is bekend vanwege het fijne ‘witte’ zand. Hier zitten geen schelpen of andere harde stukken in. Op het zand zelf kan wel los zeewier liggen. Houd er ook rekening mee dat het strand slechts 35m breed is. Dus geen ruimte voor fouten anders lig je of op de boulevard of tegen een hotel aangeplakt.

Zee: De zee loopt langzaam af. Tot zo’n 30m uit de kant kun je staan. Wanneer het niet waait kan de zee erg rustig zijn en super vlak. Maar wanneer het waait is de zee choppie en heeft het golven tot 1m hoog. Het water is erg zout en dat kun je gaan voelen in je ogen, maar daarin tegen is de water temperatuur wel heerlijk tussen de 23 en 27 graden(zomermaanden).

Drukte: Welgeteld ben ik de enige kitesurfer in 6 dagen tijd geweest. Tijdens mijn eerste sprong begonnen toeristen spontaan de klappen en de schreeuwen. Maar hier moet je dus ook voor oppassen want deze toeristen zwemmen ook in de zee.

Wind: Van juni tot september is het warm, hierdoor heb je grote kans dat elke dag rond 16.00 uur er een thermische wind is van zo’n 14 tot 18 knopen. De thermische wind komt uit zuid- oostelijke richting wat schuin aanlandig is.  Het is ook zo dat de wind na zonsondergang snel weg is. Zelf heb ik de volgende wind in mijn 6 dagen daar gehad:
-   Donderdag ongeveer 14 knopen s’middags na 16.00 uur
-   Vrijdag geen wind
-   Zaterdag 18 knopen s’middags na 16.00 uur
-   Zondag 18 knopen s’middags na 16.00 uur
-   Maandag s’ochtends al 16 knopen s’middags 24 knopen
-   Dinsdag 18 knopen gehele dag

Beginner of gevorderde: Ik denk dat beide er kunnen surfen. Maar ik denk dat het wel een must is om goed te kunnen hoogte lopen. Anders zou het zomaar kunnen dat je een privé strand binnenkomt.Ook zal niemand je kite op laten dus dat moet of je maatje doen of je doet het zelf. Let er wel op dat er geen ruimte is voor fouten op het strand.

Familie: Als je met je vriendin/ vriend of gezin hier heen gaat is het mogelijk om bij het zwembad van je hotel te gaan liggen of op het strand. Zodra je voelt dat het gaat waaien kun je gaan surfen. Zelf ben ik met mijn vriendin hier geweest.  Zij lag op het strand een boekje te lezen en ik ging het water op.

Groeten Robin
R.B.

Berichten: 951
Antwoord #1 September 24, 2011, 20:22:55
edit2Rapporteer  
En nog wat foto's
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #2 September 24, 2011, 20:57:28
edit2Rapporteer  
je bent het nog niet verleerd man. Goed verslag en mooi foto's! Snel maar weer eens op het strand je kunstjes komen vertonen:)
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 September 24, 2011, 21:41:27
edit2Rapporteer  
lekker Robin!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 September 24, 2011, 21:57:27
edit2Rapporteer  
Top verslag man, en goed om te zien dat je weer het water op bent na al die ellende met je schouder
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #5 September 25, 2011, 09:40:38
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit.

De midden oosten revolutie is daar begonnen. Hoe zit het met veiligheid en wat was je ongeveer kwijt aan vliegticket en kosten hotel / omgeving.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #6 September 25, 2011, 09:46:04
edit2Rapporteer  
lekker Robin, bedankt voor een helder verslag.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #7 September 25, 2011, 11:37:11
edit2Rapporteer  
Kijk, overwoog begin dit jaar naar Djerba te gaan. Werd toen onrustig in het land dus toch Fuerte gedaan. laat nu toch weer ff naar Djerba kijken.

Nog feedback over hotel, eten e.d. ?
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #8 September 25, 2011, 12:51:01
edit2Rapporteer  
Goed verslag Robin en mooie foto's!  ThumpsUp
Derk

Berichten: 80
Antwoord #9 Maart 17, 2014, 17:51:56
edit2Rapporteer  
Hoi Robin, weet je nog hoe die school heet ? Ik ga er ook naar toe, had jij eigen materiaal meegenomen ?

Gr Derk
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #10 Maart 17, 2014, 18:27:28
edit2Rapporteer  
Mooi om in te haken! Dan weet ik zeker dat ik mijn spullen mee neem wanneer ik naar Tunesië ga. Ik zit in Mahdia en volgens mij mag je daar dan ook kiten.
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #11 Maart 18, 2014, 00:38:45
edit2Rapporteer  
gaaf. is t duur?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.