Geweldig stuk in AD over autostrand!

xray

Oktober 13, 2004, 11:53:44
edit2Rapporteer  
Oostvoorne zelf is op zijn minst gezegd niet echt blij.
Zelfs door de gemeente wordt gesuggereerd dat de slagboom niet heilig is...
Ik zal proberen het hele artikel hier te plaatsen!
xray

Antwoord #1 Oktober 13, 2004, 11:54:01
edit2Rapporteer  
Pagina 2 bovenaan.
Arthur
Gast
Antwoord #2 Oktober 13, 2004, 13:57:58
edit2Rapporteer  
Als de gemeente er niet achter staat, en de burgemeester de baas van de politie is...

Controle...welke controle  ;D
Roel W

Antwoord #3 Oktober 13, 2004, 15:07:12
edit2Rapporteer  
Kan de burgemeester mss zorgen voor een vervoersysteem van de parking tot aan het water!!
Otto

Antwoord #4 Oktober 13, 2004, 16:12:18
edit2Rapporteer  
wow respect voor gemeente in dit geval 8)
www.surfensoul.nl

Antwoord #5 Oktober 13, 2004, 16:43:51
edit2Rapporteer  
wie zet dat stuk ff online? scannen en dan kan t op t net.?

Pauline
Gast
Antwoord #6 Oktober 13, 2004, 16:56:44
edit2Rapporteer  
nou eet smakelijk dan maar, wij wachten wel ff hoor!  >Sad
Japairman

Antwoord #7 Oktober 13, 2004, 17:00:26
edit2Rapporteer  
Wa1t1n9...............
Pauline
Gast
Antwoord #8 Oktober 13, 2004, 17:11:06
edit2Rapporteer  
Ja hij is eeting en wij maar weeting!
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Oktober 13, 2004, 18:04:13
edit2Rapporteer  
ey rutger als ik m opsla krijg ik n jpeg bestandje van 525x394 pixels en het enige wat leesbaar is is het kopje bovenaan  >Sad
Kamikaze
Gast
Antwoord #10 Oktober 13, 2004, 18:04:37
edit2Rapporteer  
Zelfs met 5 brillen op kan je dit niet lezen hoor  Wink. Dit wel:

Autostrand jongste 'slachtoffer' van de haven

Door Richard Dubbeld

Nog twee dagen, dan sluit het autostrand in Oostvoorne echt. En dat veroorzaakt veel ongenoegen bij de inwoners van het kustplaatsje. Zij voelen zich andermaal gedupeerd door de expansiedrift van de Rotterdamse haven.

Oostvoorne -De oude inwoners van Oostvoorne kunnen het zich herinneren: een horizon zonder rook uitbrakende fabriekspijpen. Zonder grote olie-opslagplaatsen. Een horizon vol dansende vogels, langstrekkende wolken en weidse uitzichten. Die aanblik is inmiddels al jaren verpest, zonder dat de bewoners van Oostvoorne er wat tegen hebben kunnen doen.

Het is allemaal de schuld van Rotterdam. Die grote stad verziekt álles voor Oostvoorne. De schone lucht werd vuil door de Maasvlakte. Zoals hetzelfde industrie/havengebied ook verantwoordelijk is voor dat afschuwelijke uitzicht. Vervolgens ging het prachtige strand bij Hotel van Marion eraan, omdat de Waterweg zo nodig moest worden uitgediept en de bagger verkeerd werd gedumpt en van het strand een moeras maakte. En nu, nu zorgt de komst van de tweede Maasvlakte er voor dat het autostrand moet verdwijnen.

Als Rotterdam niet zo nodig nog een Maasvlakte had willen aanleggen, was er niks aan de hand geweest voor het autostrand. De komst van de tweede Maasvlakte moet worden gecompenseerd met 750 hectare natuurgebied. Dat is vastgelegd. En milieudeskundigen vinden het stuk autostrand (40 hectare) daarvoor uitermate geschikt. Wanneer auto's worden geweerd, en wellicht in de toekomst recreatie zelfs wordt verboden, zal het gebied nog specialer worden. ”Het is niet voor niets een vogelbeschermingsgebied”, zegt beheerder H. Visser.

De inwoners van Oostvoorne walgen van de expansiedrift van de Rotterdamse haven. ”Dit is altijd een volk van vrijbuiters geweest”, zegt wethouder L. Klootwijk, zelf van origine Rotterdammer. ”Iedereen moet afblijven van wat zij claimen. En van inmenging van buitenaf moeten ze helemaal niets hebben.”

De strijd tegen het verdwijnen van het autostrand, het laatste strand van het dorp, is fel geweest. En werd sinds 1993 uitgevochten tot aan het hoogst denkbare rechtsorgaan. Bijna driekwart van de inwoners van Oostvoornse bevolking werd lid van de stichting Behoud Autostrand Oostvoorne en bleef dat tot het bittere einde.

De zand-en duinstrook hoort nu eenmaal bij Oostvoorne. Ze zijn één. Al minimaal 60 jaar, sinds de Duitse bezetters een betonnenweg aanlegden door de duinen om de bunkers te kunnen bevoorraden. Volgens sommigen gaat de geschiedenis nog langer terug. Zij rekenen de tijd al mee dat de stoomtram vanuit Rotterdam-zuid op een ander strand in Oostvoorne stopte.

”Het gaat al bijna een eeuw goed met het strand”, zegt ir. A. van der Knaap, voorzitter van de stichting Behoud Autostrand Oostvoorne. ”Wij zien dat het strand noch het duingebied te lijden heeft onder de auto's. Milieuargumenten zijn flauwekul. Vogels broeden hier naar hartelust. Het is de macht van de grote stad.”

Ondanks de verbeten strijd sluiten slagbomen het strand overmorgen definitief af. De natuur mag zijn gang gaan. Slechts voor de jaarlijkse vliegerdag zal een uitzondering worden gemaakt. Zo lang het mogelijk is. Verder zullen er geen auto's meer te zien zijn. Toch? ”Ik roep er niet toe op, maar burgerlijke ongehoorzaamheid sluit ik niet uit”, zegt wethouder Klootwijk. ”Zo zit de bevolking hier in elkaar.” En Van der Knaap: ”Slagbomen zijn toch zo opgetild? En wie gaat er toezicht houden? Ik neem niet aan dat er 24 uur per dag iemand in een hokje gaat zitten.”

Rutger II

Antwoord #11 Oktober 13, 2004, 18:05:40
edit2Rapporteer  
Mijn text was dus niet duidelijk, maar ik heb wel het plaatje  ;D

[verwijderd door de admin]
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Oktober 13, 2004, 18:12:48
edit2Rapporteer  
whahaha t gaat weer lekker: wel afsluiten maar geen controle  ;D
Pauline
Gast
Antwoord #13 Oktober 13, 2004, 18:35:35
edit2Rapporteer  
Van der Knaap is zeker kitesurfer  ;D
Frits

Antwoord #14 Oktober 13, 2004, 18:49:48
edit2Rapporteer  
Hmm bemerk ik daar een subtiele hint van de wethouder....? :Smiley :Smiley
Naish........what else???

Antwoord #15 Oktober 13, 2004, 18:49:57
edit2Rapporteer  
No rules are the rules!
denniSS fuel
Gast
Antwoord #16 Oktober 13, 2004, 19:44:30
edit2Rapporteer  
JUISSTTT.... ;D
Kite_Dude
Gast
Antwoord #17 Oktober 13, 2004, 22:51:20
edit2Rapporteer  
Hulde aan wethouder Klootwijk en Van der Knaap !!!   Grin Grin Grin
rocket man

Antwoord #18 Oktober 13, 2004, 23:25:28
edit2Rapporteer  
Als het kiezen van een burgermeester door de bevolking behouden blijft
moet wethouder Klootwijk zich opstellen. Mijn stem heeft ie.
WaZuP

Antwoord #19 Oktober 14, 2004, 09:00:57
edit2Rapporteer  
Hulde aan de oostvoonse gemeente
billy
Gast
Antwoord #20 Oktober 14, 2004, 11:07:48
edit2Rapporteer  
Klootwijk for president!

Grin
plaaggeest

Antwoord #21 Oktober 14, 2004, 16:29:00
edit2Rapporteer  
nou late we maar hope da ze er wat aan doen, anders weet ik nie of die slagboom lang blijft staan Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.