Zelfs met 5 brillen op kan je dit niet lezen hoor

. Dit wel:
Autostrand jongste 'slachtoffer' van de haven
Door Richard Dubbeld
Nog twee dagen, dan sluit het autostrand in Oostvoorne echt. En dat veroorzaakt veel ongenoegen bij de inwoners van het kustplaatsje. Zij voelen zich andermaal gedupeerd door de expansiedrift van de Rotterdamse haven.
Oostvoorne -De oude inwoners van Oostvoorne kunnen het zich herinneren: een horizon zonder rook uitbrakende fabriekspijpen. Zonder grote olie-opslagplaatsen. Een horizon vol dansende vogels, langstrekkende wolken en weidse uitzichten. Die aanblik is inmiddels al jaren verpest, zonder dat de bewoners van Oostvoorne er wat tegen hebben kunnen doen.
Het is allemaal de schuld van Rotterdam. Die grote stad verziekt álles voor Oostvoorne. De schone lucht werd vuil door de Maasvlakte. Zoals hetzelfde industrie/havengebied ook verantwoordelijk is voor dat afschuwelijke uitzicht. Vervolgens ging het prachtige strand bij Hotel van Marion eraan, omdat de Waterweg zo nodig moest worden uitgediept en de bagger verkeerd werd gedumpt en van het strand een moeras maakte. En nu, nu zorgt de komst van de tweede Maasvlakte er voor dat het autostrand moet verdwijnen.
Als Rotterdam niet zo nodig nog een Maasvlakte had willen aanleggen, was er niks aan de hand geweest voor het autostrand. De komst van de tweede Maasvlakte moet worden gecompenseerd met 750 hectare natuurgebied. Dat is vastgelegd. En milieudeskundigen vinden het stuk autostrand (40 hectare) daarvoor uitermate geschikt. Wanneer auto's worden geweerd, en wellicht in de toekomst recreatie zelfs wordt verboden, zal het gebied nog specialer worden. ”Het is niet voor niets een vogelbeschermingsgebied”, zegt beheerder H. Visser.
De inwoners van Oostvoorne walgen van de expansiedrift van de Rotterdamse haven. ”Dit is altijd een volk van vrijbuiters geweest”, zegt wethouder L. Klootwijk, zelf van origine Rotterdammer. ”Iedereen moet afblijven van wat zij claimen. En van inmenging van buitenaf moeten ze helemaal niets hebben.”
De strijd tegen het verdwijnen van het autostrand, het laatste strand van het dorp, is fel geweest. En werd sinds 1993 uitgevochten tot aan het hoogst denkbare rechtsorgaan. Bijna driekwart van de inwoners van Oostvoornse bevolking werd lid van de stichting Behoud Autostrand Oostvoorne en bleef dat tot het bittere einde.
De zand-en duinstrook hoort nu eenmaal bij Oostvoorne. Ze zijn één. Al minimaal 60 jaar, sinds de Duitse bezetters een betonnenweg aanlegden door de duinen om de bunkers te kunnen bevoorraden. Volgens sommigen gaat de geschiedenis nog langer terug. Zij rekenen de tijd al mee dat de stoomtram vanuit Rotterdam-zuid op een ander strand in Oostvoorne stopte.
”Het gaat al bijna een eeuw goed met het strand”, zegt ir. A. van der Knaap, voorzitter van de stichting Behoud Autostrand Oostvoorne. ”Wij zien dat het strand noch het duingebied te lijden heeft onder de auto's. Milieuargumenten zijn flauwekul. Vogels broeden hier naar hartelust. Het is de macht van de grote stad.”
Ondanks de verbeten strijd sluiten slagbomen het strand overmorgen definitief af. De natuur mag zijn gang gaan. Slechts voor de jaarlijkse vliegerdag zal een uitzondering worden gemaakt. Zo lang het mogelijk is. Verder zullen er geen auto's meer te zien zijn. Toch? ”Ik roep er niet toe op, maar burgerlijke ongehoorzaamheid sluit ik niet uit”, zegt wethouder Klootwijk. ”Zo zit de bevolking hier in elkaar.” En Van der Knaap: ”Slagbomen zijn toch zo opgetild? En wie gaat er toezicht houden? Ik neem niet aan dat er 24 uur per dag iemand in een hokje gaat zitten.”