functie stretch cord in North 5th systeem?

huib

Oktober 18, 2004, 20:44:38
edit2Rapporteer  
Klopt het dat de functie van het stukje stretch cord in het North 5th alleen is om de lengteverandering door de depower strap op te vangen?

Ik wil namelijk een 5th bouwen op mijn BEST swivel bar en als ik probeer de voordelen van beide systemen te combineren blijft de spanning op mijn 5de lijn constant bij gebruik van de depower strap. Er komt dan alleen nog spanning op de 5de lijn als: (1) de kite vervormt in een vlaag, (2) als ik zelf aan de 5de lijn trek, (3) de safety gebruik. Ik dacht zo dat ik dan dat stukje stretch cord wel weg kan laten.

O ja, waarom 3mm voor de midden lijn? 2.5mm Marlow D12 is sterker dan 2 originele kite lijnen, goedkoper en dunner (minder weerstand) dan een 3mm lijn. Beetje muggenziften maar het scheelt toch weer.
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #1 Oktober 19, 2004, 18:03:01
edit2Rapporteer  
Id idd enkel nodig voor het opvangen van het lengteverschil en daarmee de 5th mooi strak te houden. Tenzij je kiteleash niet elastisch is, dan heeft dat stukkie elastiek ook de functie van buffer om de "klap" van de kite op te vangen.

Standaard Dyneema 500 kg is 3 mm en dat heb je tenminste nodig. Wanneer de trekkracht van de door jou voorgestelde lijn tenminste 500 kg is dan kun je idd beter de dunste kiezen

Succes!
hp
Gast
Antwoord #2 Oktober 20, 2004, 00:44:53
edit2Rapporteer  

Die 500 kg heb je echt nodig?
KiteDemon

Antwoord #3 Oktober 20, 2004, 08:27:10
edit2Rapporteer  
De bungy is idd alleen om je 5de een beetje op spanning te houden.
Maar wat ik niet begrijp is waarom North geen stopper gebruikt waar de 5de door de Y-lijn gaat bij de splitsing naar de tips. De stopper zorg er juist voor dat je LE een stabiele vorm behoudt en de bungy houd de rest van de 5de netjes strak.
huib

Antwoord #4 Oktober 20, 2004, 08:51:25
edit2Rapporteer  

Die 500 kg heb je echt nodig?

Marlow Excel D12 2.5mm 620kg!

Wat is eigenlijk de treksterkte van die 4mm stetchcord. Die zit tussen een gewone kitelijn dus iets van 200 - 300kg zou die moeten kunnen houden. Ik kan er niets over vinden. Kan natuurlijk altijd zelf een stukje testen.
Marcel~

Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #5 Oktober 20, 2004, 20:54:36
edit2Rapporteer  
Daar komt zo'n kracht nooit op te staan dus da's irrelevant, als ie de klap maar opvangt. Sterk spul dat Marlow....
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.