Veilig handle-passen

naish23

Geen avatar

November 03, 2004, 12:46:00
edit2Rapporteer  
Graag wat advies: ik wil binnenkort wat handle-passen gaan proberen. Nu zie ik de meeste goede gasten/profs met een normale loop op de powerlijn varen, dus zonder safety en een leashlijn hieraan geklikt die weer aan de trapeze bevestigd wordt (soms wel met een safety-shackel). Volgens mij is dit systeem best link als het fout gaat omdat  je je alleen los kan koppelen van je kite door echt uit te haken, wat best niks kan zijn als je flink gespoeld wordt of over het strand gesleurd wordt ofzo... Maar je kite wordt dan dus niet gedepowered omdat je nog met die safety vast zit....Moet je dan je hele kite loskoppelen als je echt in de problemen zit? En is het nog mogelijk je kite zonder hulp te landen als dat moet? (Vaar nu zelf nog met het standaard naish-systeem + safety-chickenloop en trek daar gewoon aan als ik 'm alleen moet landen, wel niks is dat de lijnen dan soms door de war gaan). Thanx alvast....
KiteDemon

Antwoord #1 November 03, 2004, 13:49:33
edit2Rapporteer  
Het klopt wat je zegt. Maar dat is een bewuste keus die de pros maken.
Als je je bar zou missen op 8 meter hoogte dan stort je niet gelijk als een baksteen naar beneden omdat je kite gepowerd blijft.
Maar als je in een noodsituatie komt waarbij je je kite moet lozen dan zit je met een probleem als je geen geschikte release op je leash hebt. (en heb ik het nog niet eens over het feit dat er een runaway kite over het strand waait bij het lozen van je kite)
Als je een 5de lijnsysteem hebt, dan kan je zelf kiezen of je kite depowerd of gepowerd blijft bij het missen van de bar door je leash aan je depowerloop of aan je 5de lijn te bevestigen.
BeeS MR

Geen avatar

Antwoord #2 November 03, 2004, 14:40:19
edit2Rapporteer  
Waarom vaar je niet met 2 verschillende leashes? 1 om gepowerd te blijven als je de bar mist, en een net iets langere om te depoweren als je de handle-pass leash releast... 8)
naish23

Geen avatar

Antwoord #3 November 03, 2004, 15:11:16
edit2Rapporteer  
Waarom vaar je niet met 2 verschillende leashes? 1 om gepowerd te blijven als je de bar mist, en een net iets langere om te depoweren als je de handle-pass leash releast... 8)

Ja daar zat ik ook aan te denken...Maar ik hou het natuurlijk het liefst zo simpel mogelijk en zat me na het lezen van dat stuk over die kiter die omgekomen was hoe onveilig dat systeem eigelijk is, terwijl ik best veel kiters ermee zie varen. Bedankt voor je advies in ieder geval.
kentyman

Antwoord #4 November 03, 2004, 15:41:31
edit2Rapporteer  
misschien is 't een idee om eerst surface handlepasses te proberen? Als je dan je bar mist dan kun je de kite gewoon laten depoweren met een normale leash... ?
Harm

Antwoord #5 November 03, 2004, 15:45:09
edit2Rapporteer  
Twee leashes  Sad is niet echt tof hoor. soms zit er een al in de weg.
Maar het blijft gewoon een keuze. Als het niet de hard waait doe ik hem aan mijn 5de lijn maar als het harder gaat waaien gewoon aan mijn chickenloop. de reden is zoals FER als zei.
Als bvb op 4 meter je HP mist en hij zit aan je 5de lijn van je zo naar beneden en dat kan heel gevaarlijk zijn.
Als je hem aan je chickenloop doet heb je dat niet maar je kite staat wel ge de-powerd he als je uit haakt de de kracht valt altijd wel mee. (daarnaast kan je bar ook helemaal tot de-power schuiven he) dus je bar is maximaal de-power en je strap ook) snap je het nog???
naish23

Geen avatar

Antwoord #6 November 03, 2004, 15:58:42
edit2Rapporteer  
Twee leashes  Sad is niet echt tof hoor. soms zit er een al in de weg.
Maar het blijft gewoon een keuze. Als het niet de hard waait doe ik hem aan mijn 5de lijn maar als het harder gaat waaien gewoon aan mijn chickenloop. de reden is zoals FER als zei.
Als bvb op 4 meter je HP mist en hij zit aan je 5de lijn van je zo naar beneden en dat kan heel gevaarlijk zijn.
Als je hem aan je chickenloop doet heb je dat niet maar je kite staat wel ge de-powerd he als je uit haakt de de kracht valt altijd wel mee. (daarnaast kan je bar ook helemaal tot de-power schuiven he) dus je bar is maximaal de-power en je strap ook) snap je het nog???

Ja ik begrijp het... Maar als je geen vijfde lijn hebt heb je dus eigelijk geen safety om direct je kite volledig te depoweren. En dat vind ik dus  te link....
Harm

Antwoord #7 November 03, 2004, 16:08:40
edit2Rapporteer  
Ja maar ja handel-passen bijlft gewoon link.
Je zal het wel merken aan een arm kiteloopend door de lucht vliegen met je kop naar beneden landen enz.
pfff klote trick  ;D

ps: je zou hem ook aan je lease aan je normale saftylijn kunnen doen maar dat zou ik niet doen.
Wilco
Gast
Antwoord #8 November 03, 2004, 21:37:24
edit2Rapporteer  
mag je veiligheid je wat kosten ?:

Remote release voor naish: 89 euri

http://gallery.kiteforum.com/gallery/albuv76

Remote release voor north: 89 euri

http://gallery.kiteforum.com/gallery/albuv75

Of natuurlijk de uberoplossing: de wichard + remote release van x-shooter: 79,00 euro + 75,00 euro = 154 euri:

http://www.x-shooter.com/html/products_leashes.php (onderaan) +
http://gallery.kiteforum.com/gallery/albuv65 (links boven)
Harm

Antwoord #9 November 03, 2004, 21:46:55
edit2Rapporteer  
Sorry maar ik vind het veel geld. Maar goed safty first!!!!
Ik zelf zou het niet echt gebruiken denk ik.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.