centrale skeg

WIMPIII

Antwoord #25 December 07, 2004, 23:26:21
edit2Rapporteer  
De vraag is hoe plaats je skeggen op twintips die manoevres toelaten en controle geven maar toch niet remmen
Sorry Flywoods maar dat kan niet. Ze geven altijd weerstand. Volgens mij hebben wij vinnen op onze kiteboards voor het betere bochtenwerk en goede controle. Dat kan met verschillende soorten vinnen. Het is maar net wat je wilt. Daar pas je dan je vinpositie op aan. Zo simpel is het.
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #26 December 07, 2004, 23:36:22
edit2Rapporteer  
Ooit van Lou Wainman gehoord en zijn vinloze boardjes, geshaped door Jimmy Lewis? (worden ook commercieel gemaakt door NSI kiteboarding in de USA) Die dingen lopen echt heel hard en je kunt er goed mee hoogtelopen.

En dat speedkiten wordt tegenwoordig ook gewoon gedaan op twintips. En als je speedkite filmpjes bekijkt zie je dat ze echt heel hard kanten! Blijkbaar is er iets anders aan de hand.

Natuurlijk is kitesurfen een sport waarbij brute kracht komt kijken. Immers 2x windsnelheid is 4x kracht bij een kite. Dit omdat het "zeil" onafhankelijk van het zware board (met rijder erop) kan acceleren en snelheid genereren. Daarom hebben vaartuigen met een vaste verbinding van het zeil aan de romp of plank meer moeite om hoge snelheden te bereiken.

Ik vind het echt bizar in wat voor korte tijd kiten al dicht tegen het zeilvaartuig snelheidsrecord is aanbeland. Onofficieel is het zelfs al verbroken. Stond een aantal maanden geleden op Hanglos.nl

Windsurfen heeft een veel langere ontwikkeltijd doorgemaakt voordat het zover was.
Flywoods

Antwoord #27 December 08, 2004, 12:23:37
edit2Rapporteer  
Ja, precies, Lou Waiman zei het ook nog in de laatste KOTA: Zijn boards die gemaakt zijn voor snelheid hebben zo weinig moglijk en zo klein mogelijke vinnen. Dat ie zelfs vinloze boardjes maakt wist ik niet maar bewijst maar weer dat vinnen er alleen maar zijn voor de controle niet voor hoogte lopen.

Vinnen geven inderdaad altijd weerstand, ik bedoelde dan ook te zeggen de vinnen zo plaatsen dat ze trucs toelaten maar niet meer weerstand opleveren dan strikt noodzakelijk. Je zegt eigenlk ook al een beetje wat ik bedoel. Bij twintips geven geven ze weerstand en levert het denk ik geen zodanige betere stand van het board op zoals bij windsurfboards, dat de afname van de weerstand van het board dat compenseert (of meer dan compenseert).  

Misschien hangt het wel een beetje van je stijl af of hoeveel vinnen je nodig hebt. Als ik op mijn boardje let tijdens het varen komt het midden van de achterkant eigenlijk nooit het water uit, behalve bij sprongen natuurlijk. Als ik daar een vin zou plaatsen zou die bijna nooit zijn grip verliezen. En ik vind het belangrjk dat mijn boardje snel is en goed hoogte loopt. Maar als je vaak extreem overpowerd vaart, in grote golven etc kan ik me voorstellen dat je niet genoeg hebt aan een centrale vin.
Ik denk dus dat een centrale vin wel bij mijn stijl zal passen.

Twintips worden inderdaad ook nog wel voor speedtrials gebruikt. Daar snap ik weinig van. Vraag me af of dat wel de allersnelste zijn.

WaZuP

Antwoord #28 December 09, 2004, 23:34:24
edit2Rapporteer  
Klopt zonder vinnen kan goed en je loopt evenmakkelijk hoogte maar als je overpowerd bent heb echt weinig ciontrolle.

Klopt ook dat twintips niet ideaal is voor snelheid.

@flywoods je zegt dat vinnen voor controlle zorgen bij extreem kanten dit klop niet want waar heb je vinnen voor = om je board zeer vlak te kunnen varen hoe groter de vin hoevlakker je kunt varen hoe beter je hooogt  kunt lopen terwijl je je board vlak houd. Bij extreem kanten (zo vaar ik het liefst op mijn 33cm board en dan ben je echt hard aan het kanten) en reken dan maar dat ik niet veel vin nodig heb om de controle te houden, maar wel als ik moet sliden, switchen, gijpen, sprongen landen enz. Vooral omdat mijn board zeer smal is.

En je hebt het toch nog over snel willen varen laat dan een custum door jinne bouwen of vraag hem welke vin op stelling het snelst is of mail een andere custum bouwer bijv jimmy lewis en laat meteen bob van tfc een speed vin voor je maken.

Reken maar dat het fijn is dat vinnen weerstand hebben onder je board anders zou je veel te snel gaan en die omdat je langzamer gaat heb je juist ook meer controle en loop je beter hoogte!

En waarom zeggen ze dat de aandewindse koers het snelste is?
Je hebt dan een relatief hogere windsnelheid. Maar soms is ruime wind weer sneller kun je niks van zeggen ???

MzLs
Flywoods

Antwoord #29 December 13, 2004, 15:17:40
edit2Rapporteer  
Er zijn meer die met het idee van 2 skeggen spelen:

http://www.mjordanphotography.com/gallery/gcl/main.html
Flywoods

Antwoord #30 Januari 03, 2005, 10:19:43
edit2Rapporteer  
Afgelopen weekend voor het eerst met nieuwe boardje met centrale skeg gevaren:
Het is zeker sneller, geeft een prachtige onverstoorde spray en vaart heel soepel door de golven en door bochten.
De controle is bij lage snelheden goed maar als je te weinig druk op de achterste hak geeft breekt het boardje onder een kleine hoek uit. Maar dan komt al snel het water onder een grotere hoek tegen de skeg en komt er een grotere kracht op de skeg en stopt het uitbreken. Bij hogere snelheden is de kracht op de skeg zowieso  groot genoeg en breekt het helemaal niet uit.
Na wat wennen komt trouwens dat uitbreken onder lagere snelheden bijna niet meer voor. Je leert het voorkomen door op tijd druk op je hak te geven.
Al met al vind ik het voor mij duidelijk meer voordelen dan nadelen geven. Vooral de snelheid is erg lekker.
Omdat de skeg aan de voorkant het water nooit raakt zou je trouwens wel wat grotere skeggen kunnen gebruiken dan normaal. Ik vaar nu met 4 cm skeggen, dat zou prima 5 cm kunnen worden.

[verwijderd door de admin]
Hooked Cabarete

Antwoord #31 Januari 03, 2005, 18:34:55
edit2Rapporteer  
Mooi boardje flywoods .^

[verwijderd door de admin]
Flywoods

Antwoord #32 Januari 04, 2005, 09:22:45
edit2Rapporteer  
Lijkt gvd wel een snor te hebben op die foto trouwens Ybo. Lijk wel een wijkagent die z'n ronde op een kiteboardje doet. Zal me de volgende keer scheren.
Hooked Cabarete

Antwoord #33 Januari 04, 2005, 18:42:12
edit2Rapporteer  
Waarom dacht je dat ik zo snel weg was ;D
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.